Nekromanti OSR skill/ability check

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,635
De flesta OSR-regler har väldit knapphändig information om hur spelarna löser vanliga handlingar. Som t.ex. att flå en häst eller laga en god maträtt. Många spel har inga regler om sånt över huvud taget.

Hur gör ni med ability/skill checks?
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,878
Ofta(st?) går jag på att hitta på en sannolikhet (exempelvis 1-3 på en t6), rulla och se vad det blir. För saker som att flå en häst eller laga god mat skulle jag nog fråga om rollpersonen gjort sånt förut och göra bedömningen utifrån det. Eller kanske ännu mer sannolikt bara säga "Okej" och inte be om slag för det.

I en del spel så är förslaget att man slår ett save som handlingsslag, särskilt spel i Swords & Wizardry-fåran där det bara finns ett save vilket brukar modifieras av relevant grundegenskap.

Att slå direkt mot grundegenskapen är jag inte våldsamt förtjust i, jag tycker det gör statsen för viktiga. Jag vill att spelarens idéer ska vara viktigare än siffrorna på formuläret.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,131
Location
Sthlm
Det vanliga är nog att inte slå för sånt. Antingen så går det, eller så behöver de köpa tjänsten av nån som kan.

MEN efter som det är OSR så är det lika rimligt att tex skriva en tabell och låta spelaren slå, kanske med en ability mod som påverkar, låta det gå på udda/jämt eller "det går men ju högre på t20 - desto bättre" eller vad som nu är tillräckligt intressant för folk runt spelbordet.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag ser sällan poängen med att det är intressant med ett tärningsslag för att se om någon lyckas flå en flodhäst eller inte. Om det är något jag har tagit med mig från modernare rollspelsteori är det att alltid säga "ja" eller "ja, men", och hålla tärningsslagen till när det finns stakes av något slag (att slå för "Klättra" för att någon ska klättra upp i ett träd och spana känns meningslöst, t.ex.). Ofta brukar jag som DM tillämpa lite vett och sans här. Om någon har etablerat att han är pizzabagare och någon vill kasta en vitlök till honom när vampyren är på väg så är det klart att han lyckas ta emot vitlöken, att kasta vitlök i köket fram och tillbaka känns ju som något den här personen kan (obs, autentisk situation från vår kampanj); att clownen däremot kan förfalska papper finner jag lite mindre sannolikt (även detta är ett autentiskt exempel).

Men ibland vill man slå tärningsslag för att avgöra! Oftast brukar jag här antingen köra på en sannolikhet (vilket jag av min research att döma verkar ha varit standardmetoden back in the day), använda ett save* och ibland kanske slå en d20 under passande grundegenskap. Framförallt använder jag grundegenskaper i direkt tävlan mellan två deltagare (t.ex. vem som får med sig löshänderna när man skiljs åt i en våldsam dans), och då använder jag Pendragonslag som jag är superförtjust i (båda försöker slå under sin grundegenskap, den som slår högst och samtidigt under sin grundegenskap vinner).


* I nya LotFP-testreglerna finns en intressant save-approach där man slår ett antal d6 som saveslag, och två eller fler sexor är fullständigt save medan en sexa är halvt save. Detta komplicerar saker och ting på ett ganska roligt vis, men kräver en hel del improvisation har jag märkt (vad innebär ett halvt save mot typ Sleep?)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
(Aer i utlandet och har inte tillgaang till aa, ae och oe)

I den foersta versionen av det foersta rollspelet fanns inte skills.
Skills doek upp med den foersta expansionen naer tjuven med sina tjuv-skills doek upp.
Eftersom OSR ska emulera gammel-DnD saa ska det egentligen inte vara med skills.

Med det sagt har man loest det paa olika saett genom tiderna:

1. Spelarna beskriver vad deras rollpersoner goer och spelledaren bestaemmer om rollpersonerna kan goera detta eller ej.

2. Alla rollpersoner har en "bakgrund", vilket yrke de hade innan de blev aeventyrare. Kan spelarna oevertyga spelledaren att det de foersoeker goera faller inom deras bakgrund saa lyckas de.

3. Naer rollpersonerna ska goera naagot aer chansen att lyckas 1/6. Rollpersonerna har 4 "bakgrundspoaeng" som man spenderar. Det kan vara +4 paa en bakgrund eller +1 i fyra bakrunder, eller vilken kombination som helst (lite grann som LotFP).
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,635
Jag håller med om att det är helt onödigt med skill-check i 9 fall av 10, men då och då kan det höja spänningen. Om spelaren t.ex. har klätt ut sig till kock, infiltrerat en grupp banditer och plötsligt måste laga en oxsvansragu åt banditernas ledare kan ju ett matlagningsslag faktiskt vara intressant.

Din metod Anth tycker jag är helt lysande, enkel och logisk, tack!
 
Top