Jag har både dungeonesque och five torches deep (samt ytteligare något spel jag inte kommer ihåg namnet på)
Det tredje spelet jag hade var:
5e: HARDCORE MODE
www.drivethrurpg.com
Jag har missat Into the Unknown. Jag får ta mig en titt när jag frå tid.
Här är ett OSR/5E Oriental Adventures:
5e Old School and Oriental Adventures - Do you long for the 70s and 80s style of Dungeons and Dragons. Does nostalgia cover your bookshelf with the books of o
www.dmsguild.com
Här är ett litet Google Doc med OSR/5e-regler
The Crispy Hack Character Options Multiclassing is allowed. PHB163 Feats are allowed. PHB165 Variant Human is allowed. The maximum level is 5. Experience 1 Gold = 1 Experience Point. Includes the total value of all treasure returned to safety and divided among the party. No Experience Points awar...
docs.google.com
Här är tre bloggar med regler
For those of that have been in the game for a while, there is a certain happy nostalgia that goes with playing earlier editions again. After...
pinkdicechronicles.blogspot.com
5th edition is super-popular, and that is fucking great. New blood is good blood. The question is "How do we get all the new blood that's...
throneofsalt.blogspot.com
I decided to strip Dungeons & Dragons 5th edition down to its core to see how close I could replicate the "old school" or OSR editions of the game.
yumdm.com
Här är ett google calk med länkar till olika OSR/5e-spel
docs.google.com
Alla ovanstående har ett par saker gemensamt:
- alla som försökt göra 5e mer OSR-igt tycker att 5e är för mesigt.
- alla försöker införa "hårdare" regler.
- alla inför olika regler.
- alla misslyckas.
Jag tror man uppnår bättre resultat om man utgår från ett OSR-spel och gör det mer 5e-likt:
- inför bounded accuracy: se till att attacks/saves bara stiger hälften så snabbt, alternativt sätt ett cap vid level 10-12 (ingen dödlig kan nå högre level än så).
- låt spellcasters få en extra spell till vid level 1. Spells blir inte bättre när man går upp i level, utan man måste välja att kasta spellen som högre level. Ex: en magiker kan kasta level 3 spellen fireball vid level 5 och den gör 5d6 skada, när magikern når level 7 kan denne kasta fireball som en level 4 spell som gör 7d6 i skada.
- Höga ability scores ger inte bonusspells till spell casters, utan blir penalty på motståndarnas save.
- inför death save:
-- använd Save vs. Death, eller Fortitude save DC 15 (beroende på vilka regler OSR-spelet använder).
-- man får bara slå en gång: när någon ger första hjälpen eller när 10 rundor gått, beroende på vad som inträffar först.
-- man får en +10 bonus (som gör det lättare), denna bonus minskar med 1 för varje runda som går och vid runda 10 har man ingen bonus kvar.
-- man får en penalty lika stor som ens negativa hp. Man får INTE negativa hp, utan det är endast en penalty på death save.
Jag vet. På tok för komplicerat, men det är ungefär så som folk verkar vilja ha det om man lägger ihop allas åsikter (ju fler kockar, desto sämre gryta).