Nekromanti OSR utan D&D

chrull

Stockholm Kartell
anth;n73123 said:
Jupp, mitt subjektiva inlägg vs. din objektiva ribba... :) :) :)

Psst, du har sjävl sagt att AD&D inte är Rules Light :p

Arfert

Facit
Jag tycker numera att AD&D1 kan kvala in för att man åtminstone får improvisera en massa saker där.

Tre solar

Hero
Rules light är mer ett buzz-word än ett kriterium. Vem gillar inte "rules light" - och vem tycker inte det man gillar är "rules light"?

Till exempel:
- Om man räknar bort instruktioner av typen "du har en rollperson" innehåller Cthulhu Dark färre än tio regler. Är det OSR?
- Swords without master har typ tre regler, och är baserat på Conan-böckerna. Är det OSR för det?
- DnD typ 5 har en massa regler, men de är baserade på samma grund: t20+modifikation mot värde. AD&D har en massa regler med olika grund (slå under, slå över, studera en matris). Är version 5 mer OSR då?
- Saga! Traditional Gaming är baserat på BRP; Fantasy! Old School Gaming på Tunnels & trolls. Båda har lika mycket stridsregler. Vilket är mest OSR?
- DCC har asmycket tabeller och jox. Är det inte OSR?

För mig känns det uppenbart att regelmängd inte på något vis är en meningsfull indikator på om ett spel kan klassas som OSR eller inte (eller för den delen indie eller inte). Möjligtvis kan man säga att reglernas detaljnivå inte får vara för stor, men då får man problemet att 0e innehåller mer detaljerade regler för havsstrid än Eon...

En mycket mer givande indikator är om reglerna UTGER sig för att vara heltäckande ("vi har en regel för allt" = tradspel; "min superfiffiga räkna antalet relevanta taggar och slå så många t6or kan användas i alla situationer" = indie-spel) eller om de accepterar att det finns situationer då de inte fungerar.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Tre solar;n73148 said:
Möjligtvis kan man säga att reglernas detaljnivå inte får vara för stor, men då får man problemet att 0e innehåller mer detaljerade regler för havsstrid än Eon...
Eon har hela modulen Sjöfarare och pirater ;)

Det var OT, men jag tyckte det var roligt att påpeka.

Krille

Super Moderator
Hur är det med vilken sorts regler? Exempelvis spel med kooperativt skapande, sociala konflikter, konfliktresolution etc – kan de vara old school?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Krille;n73154 said:
Hur är det med vilken sorts regler? Exempelvis spel med kooperativt skapande, sociala konflikter, konfliktresolution etc – kan de vara old school?
Nä, Järn är så jävla new school. :)

Men allvarligt: det är ju skitknepigt att säga. Jag tror medskapande har en ganska stadig närvaro vid många spelbord där man spelar old school/OSR. Den som spelar cleric kanske hittar på sin gud, någon drar till med ett land den är ifrån och så vidare. Men jag vet inte riktigt hur länge det dröjer (rollspelsarkeologiskt) innan det förvandlas från teknik vid spelbordet/del av samtalet till teknik i regelbok.

Ankorna i RuneQuest lär ju vara en muta till en spellare för att denne skulle vara med och speltesta. Är det ett exempel på medskapande i ett old school-spel?

I någon mån får man väl skilja på både mekanik, estetik och spelstil. Jag blev lite förvånad att chrull nämnde Barbarians of Lemuria till exempel. Jag har fått för mig att det är ett spel som borde ha rötterna i 90-talets våg av regellätta spel som i stort sett varit "trad med mindre regler" eller vad jag ska säga.

Fantasy! har både en stark old school-estetik utan också en uttalad ansats att användas till den typ av spelstil som lyfts fram mest i OSR-svängen (utforskande, rulings not rules, etc), även om mekaniken är klart modernare (mer Prince Valiant eller Burning Wheel än Tunnels & Trolls har jag känsla av).

Jag tror Traveller kan vara det första rollspelet som tar upp spel utan dedikerad spelledare i text första gången. Däremot är jag tveksam om det ges så mycket förslag på hur man löser det. Det lär inte se ut särskilt mycket som ett nutida spelledarlöst spel.

chrull

Stockholm Kartell
DeBracy;n73160 said:
I någon mån får man väl skilja på både mekanik, estetik och spelstil. Jag blev lite förvånad att chrull nämnde Barbarians of Lemuria till exempel. Jag har fått för mig att det är ett spel som borde ha rötterna i 90-talets våg av regellätta spel som i stort sett varit "trad med mindre regler" eller vad jag ska säga.
I så fall backar jag på Barbarians of Lemuria, jag har faktiskt bara hört om det, inte läst det.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
chrull;n73166 said:
I så fall backar jag på Barbarians of Lemuria, jag har faktiskt bara hört om det, inte läst det.
Jag är fullt beredd att göra detsamma, jag är inte heller ordentligt insatt i det. :)