Ond bråd död said:
Mycket OSR-grejer verkar vara olika noggranna kopior på od&d eller liknande.
Det är inte så konstigt. Hela OSR-rörelsen började som en önskan att spela gammel-DnD.
Ond bråd död said:
Men för något tag sedan nämnde Eksem att nostalgi inte var nödvändigt egentligen och att det också handlade om en viss spelstil.
Säg att jag tycker om att åka ångloks-tåg. Måste jag verkligen vara nostalgisk för att tycka om det? Kan det inte vara så att jag istället tycker om känslan och det lugnare tempot?
OSR är i FÖRSTA hand en annan spelstil, sedan finns det de som spelar OSR av nostalgiska skäl.
Även om jag är tillräckligt gammal för att ha spelat ADnD i min ungdom så spelar jag inte OSR-spel av nostalgiska skäl, jag spelar det för att jag tycker om spelstilen.
Ond bråd död said:
Hur skulle ett OSR-spel se ut om man helt struntar i nostalgin utan bara designar utifrån spelstilen?
De flesta spel som är rules-light kan spelas som OSR då det är en spelstil som nästan är friform.
Flera har redan nämnt Arferts Fantasy!, jag nämner
Lone Wolf Multiplayer som ett annat exempel. Även det nya svenska rollspelet
Äventyr räknas hit.
Ond bråd död said:
Hur skulle spelstilen se ut om d&d aldrig existerat (antag att BRP eller liknande var det första rollspelet)?
Det här är en intressant fråga.
Många menar att OSR gäller alla gamla spel som fanns för 30-40 år sen: DnD, BRP, Rolemaster, Tunnels&Trolls,...
Jag menar att det är fel.
Även om det gjorts kloner även på dessa gamla spel (GORE är en BRP-klon, "Blood, Guts & Glory" är en Rolemaster-klon) - så upfyller de ändå inte kraven för OSR, för de är inte rules light.
I OSR har man t.ex. inte skills. Ta t.ex. BRP och plocka bort skills ... vad har du kvar?
Tunnels&Trolls ges fortfarande ut idag och det räknas givetvis till OSR.