Jag attraheras av OSR, och jag har skummat Knave och blev inte jättesugen.
Jag gillar D&D: De sex grundegenskaperna med -3 till +3, HP (1d4 till 1d8) vid varje level, räddningsslag, avsaknaden av färdigheter, klasser där alla karaktärer är en någorlunda kompetent person (player skill), men där alla har någon extra edge som är användbar i besvärliga situationer. Om det inte ganska mycket ser ut som Basic D&D, så lockar det mig mindre.
Så det som lockar mig med OSR är de enkla, snabbspelade och väl fungerande reglerna. Men jag eftersträvar inte maximal minimalism när det gäller ... estetik, detaljer, beskrivningar, variation och nyanser. Därför tycker jag Knave tar bort utan att tillföra något (med risk för att jag kan för lite om Knave). Det känns som ett Proof-of-concept för det-enklaste-grottutforsknings-spel-som-kan-vara-meningsfullt. DET lockar inte mig - för jag älskar BECMI (eller B/X kanske det visar sig).
Jag vill gärna också att det ska vara generöst med olika monster som gärna får vara hyggligt beskrivna, finnas variation på vapen, rustningar och utrustning och så. Jag är inte emot att det händer lite mer när man stiger i grad, än att man får +1 på någonting, och en extra hit-dice.