Björn Wärmedal
Björning Wheel
Eftersom Vornheim faktiskt är en helt awesome bok så har jag helt plötsligt fått ett sug att ge OSR-vågen en ärlig chans. Men även om det är relativt lätta system så är det ju ganska mycket att läsa sig in på.
Jag har bestämt mig för att börja med Labyrinth Lord (den gratis no-art-pdfen), eftersom någon (Debbie) en gång sa till mig att den var objektivt bäst enligt hans åsikt. Eller iaf närmast originalreglerna. Eller nåt sånt.
För att komma så lindrigt undan som möjligt tänkte jag fråga alla experter här vilka regler som är viktiga för att få in känslan, vilka som kan vara bra att ha (men kan friformas) och vilka som mest är i vägen?
Specifikt funderar jag på regler kring "Adventuring", typ hur fort man färdas i en dungeon, encumbrance, retainers (hiring, olika typer och loyalty), simma, äventyr till havs, med mera.
Ni får gärna ge tips på hur man bäst tar till sig reglerna och övrigt inom genren för att få med så mycket av det goda som möjligt. Fräls mig, helt enkelt!
Jag har bestämt mig för att börja med Labyrinth Lord (den gratis no-art-pdfen), eftersom någon (Debbie) en gång sa till mig att den var objektivt bäst enligt hans åsikt. Eller iaf närmast originalreglerna. Eller nåt sånt.
För att komma så lindrigt undan som möjligt tänkte jag fråga alla experter här vilka regler som är viktiga för att få in känslan, vilka som kan vara bra att ha (men kan friformas) och vilka som mest är i vägen?
Specifikt funderar jag på regler kring "Adventuring", typ hur fort man färdas i en dungeon, encumbrance, retainers (hiring, olika typer och loyalty), simma, äventyr till havs, med mera.
Ni får gärna ge tips på hur man bäst tar till sig reglerna och övrigt inom genren för att få med så mycket av det goda som möjligt. Fräls mig, helt enkelt!