Nekromanti OSR - vilka regler behöver man?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Eftersom Vornheim faktiskt är en helt awesome bok så har jag helt plötsligt fått ett sug att ge OSR-vågen en ärlig chans. Men även om det är relativt lätta system så är det ju ganska mycket att läsa sig in på.

Jag har bestämt mig för att börja med Labyrinth Lord (den gratis no-art-pdfen), eftersom någon (Debbie) en gång sa till mig att den var objektivt bäst enligt hans åsikt. Eller iaf närmast originalreglerna. Eller nåt sånt.

För att komma så lindrigt undan som möjligt tänkte jag fråga alla experter här vilka regler som är viktiga för att få in känslan, vilka som kan vara bra att ha (men kan friformas) och vilka som mest är i vägen?

Specifikt funderar jag på regler kring "Adventuring", typ hur fort man färdas i en dungeon, encumbrance, retainers (hiring, olika typer och loyalty), simma, äventyr till havs, med mera.

Ni får gärna ge tips på hur man bäst tar till sig reglerna och övrigt inom genren för att få med så mycket av det goda som möjligt. Fräls mig, helt enkelt!

God45

#PrayersForBahakan
Hur fort man färdas i en dungeon. = Nästan aldrig viktigt. Vissa gillar att hålla koll på det när det gäller hur länge formler varar men för det mesta är det inga problem.

encumbrance = Ännu mindre viktigt än det förra. Du behöver bara bry dig i situationer där spelarna vill frakta ut tex en stor staty eller en hel skatt ur en dungeon. Då handlar set om att ha säckar, skottkärror mm.

retainers (hiring, olika typer och loyalty) = Du behöver inte egentligen regler för det här. Men om du vill ha dem så är moral regler för hirelings det viktigaste. Men för det mesta är det inte nödvändigt.

simma, äventyr till havs = Bara viktigt om du tänker ha det som en stor del i kampanjen. Annars är det bara att improvisera något.

Regler som jag tycker är viktiga att ha med är moral regler för monster (nästan inget bör slåss till döden), bra regler för xp (slösa bort pengar på onödiga saker för att förvandla dem till xp är bra) och regler för att rida på saker (dyker alltid upp i mina kampanjer).

Men en stor grej med OSR D&D är att man inte har regler för allt utan att man improviserar saker när de dyker upp. Var inte rädd för att göra det.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Vad tycker du är det viktigaste i regler/setting/äventyr/dungeons för att få den Rätta Känslan (tm)? Vad får jag absolut inte skippa? :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Björn Wärmedal said:
Vad tycker du är det viktigaste i regler/setting/äventyr/dungeons för att få den Rätta Känslan (tm)? Vad får jag absolut inte skippa? :gremsmile:
Det jag nämnde om moral regler för monster,

Dungeons. "Duh" säger du nu men du annar inte hur många som glömmer hål i marken att gå ner i.

Save or die fällor. Ja, detta är ett måste! :gremlaugh: Life is cheep, om någon lyckas levla över level 5 är det en rejäl framgång.

Klasser levlar olika fort, ändra inte det de visste vad de gjorde. Wizards börjar svagare än alla andra men blir mäktigare än alla andra på slutet. Fighters börjar starkast och behöver arméer för att hänga med senare. De får arméer så det är inget problem dock :gremlaugh:

Om du ska köra hög level använd reglerna för att styra riken och grejer, de är roliga och hjälper fightersen hänga med.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
God45 said:
Life is cheep, om någon lyckas levla över level 5 är det en rejäl framgång.
Om det är ovanligt att nå level 6+ så kommer väl Magic-Users aldrig använda spells högre än level 2? :gremtongue:

God45

#PrayersForBahakan
Björn Wärmedal said:
God45 said:
Life is cheep, om någon lyckas levla över level 5 är det en rejäl framgång.
Om det är ovanligt att nå level 6+ så kommer väl Magic-Users aldrig använda spells högre än level 2? :gremtongue:
Just det. Det är meningen, en wizard som kan kasta en eldboll är en sällsynt och löjligt mäktig karaktär :gremlaugh: Det är en feature, inte en bugg.

God45

#PrayersForBahakan
Jag såg att du skrev om att kombinera Wizard och Clerik spell listen till en enda lista. Jag har gjort det och det fungerar utmärkt :gremsmile: Jag hade gjort om Turn undead till en magi och slängt in den som en spell också dock. Den är rätt användbar att ha med som ett alternativ och mina spelare saknade den.

Oh, också? Tjuvklassen är 100% onödig. 100%. Bara låt alla karaktärer göra saker som att dyrka lås och klättra på saker med attribut rullningar. Tjuvklassen var inte med från början och dess introduktion lade till det första skill systemet till d&d. Något spelet aldrig helt återhämtat sig från. Du kan låta fighters med lätta rustningar eller ingen rustning alls backstabba om du vill ha med ninjas och grejer.

Så ja, de enda klasserna som behövs är Magic-user och Fighter.

Tomatalven

Hero
God45 said:
Jag såg att du skrev om att kombinera Wizard och Clerik spell listen till en enda lista. Jag har gjort det och det fungerar utmärkt :gremsmile: Jag hade gjort om Turn undead till en magi och slängt in den som en spell också dock. Den är rätt användbar att ha med som ett alternativ och mina spelare saknade den.

Oh, också? Tjuvklassen är 100% onödig. 100%. Bara låt alla karaktärer göra saker som att dyrka lås och klättra på saker med attribut rullningar. Tjuvklassen var inte med från början och dess introduktion lade till det första skill systemet till d&d. Något spelet aldrig helt återhämtat sig från. Du kan låta fighters med lätta rustningar eller ingen rustning alls backstabba om du vill ha med ninjas och grejer.

Så ja, de enda klasserna som behövs är Magic-user och Fighter.
Det här vill jag spela. :gremsmile: Var får man tag på Od&d utan supplements-regelböckerna?

God45

#PrayersForBahakan
Problemet är att den första utgåvan av OD&D var en fruktansvärd röra av halvfärdiga regler, regler som ingen kunde förstå, regler som man inte kan förstå om man inte kunde reglerna till War gamet chainmail och en hög alternativa regler som föll bort med tiden eftersom ingen använde dem. Stridssystemt som sedan utvecklades till senare versioner var tex inte det äldsta systemet.

Det var och är en fantastisk evokativ bok som bör läsas som man läser Bibeln, man tolkar grunden, använder bitarna som är bra och avfärdar andra bitar som föråldrade/sinnessjuka. Boken har dessutom den där känslan som man brukar hitta i religösa texter av att man ska tolka det, inte förstå det.

Men ska man faktisk spela spelet så är Sword & Wizardry White box så nära som man behöver komma :gremsmile:

Rob_UBBT

Warrior
God45 said:
Hur fort man färdas i en dungeon. = Nästan aldrig viktigt. Vissa gillar att hålla koll på det när det gäller hur länge formler varar men för det mesta är det inga problem.

encumbrance = Ännu mindre viktigt än det förra. Du behöver bara bry dig i situationer där spelarna vill frakta ut tex en stor staty eller en hel skatt ur en dungeon. Då handlar set om att ha säckar, skottkärror mm.

retainers (hiring, olika typer och loyalty) = Du behöver inte egentligen regler för det här. Men om du vill ha dem så är moral regler för hirelings det viktigaste. Men för det mesta är det inte nödvändigt.
Som jag ser det är allt det här extremt viktigt och är själva grunden i D&D, D&D är för mig ett spel om resurshantering allt ifrån HP, spells, bärförmåga och hur det interagerar med dungeonen.

Ju mer du bär ju långsammare går det, du får fler random encounters, du måste använd mer resursrer för att ta dig fram (hp spells), du kan inte bär ut nog med skatter (du får mindre xp), du kan inte springa ifrån mäktiga monster...

Jag använder mig själv av det briljanta encumberance systemet ifrån LOTFP som är superenkelt att använda men som ger en allt man behöver.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Hrm, jag tyckte Thief kändes lite out-of-place och jäkligt krånglig jämfört med de andra.

Alltså:
- Slå ihop alla spells till en lista, gör Turn Undead till en spell.
- Slopa alla klasser utom Magic-User och Fighter.

Det låter vettigt och minskar kraftigt på det regelstoff man behöver lära sig :gremsmile:

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Rob said:
Som jag ser det är allt det här extremt viktigt och är själva grunden i D&D, D&D är för mig ett spel om resurshantering allt ifrån HP, spells, bärförmåga och hur det interagerar med dungeonen.

Ju mer du bär ju långsammare går det, du får fler random encounters, du måste använd mer resursrer för att ta dig fram (hp spells), du kan inte bär ut nog med skatter (du får mindre xp), du kan inte springa ifrån mäktiga monster...

Jag använder mig själv av det briljanta encumberance systemet ifrån LOTFP som är superenkelt att använda men som ger en allt man behöver.
Då ska jag definitivt kika på det! Jag är inte så förtjust i tanken på att räkna på sånt, men jag måste ju testa någon gång innan jag dömer ut det :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Björn Wärmedal said:
Rob said:

Då ska jag definitivt kika på det! Jag är inte så förtjust i tanken på att räkna på sånt, men jag måste ju testa någon gång innan jag dömer ut det :gremsmile:
Om det inte funkar så bara skippa det, jag hanterar det aldrig. Kärnan till D&D tycker jag är att man går ner i ett hål i marken, dödar saker med magi, eld och stål och tar deras grejer. Sammtidigt undviker man att dö mest genom att vara listigare och fegare än monstren och den som byggde fällorna :gremlaugh:

Resurshantering är tråkigt, långsamt, kräver pappersarbete och tar alla ur actionen.

God45

#PrayersForBahakan
Två saker till :gremsmile:

Magiska vapen bör vara unika, +2 svärd är supertråkiga och tillför extremt lite till spelet. Varje magiskt vapen bör vara Härskarringen eller Stormbringer.

Om du inte läst den innan bör du läsa Combat as sport/combat as war artkeln. OD&D mår allra bäst av att spelas som War fullt ut: http://www.enworld.org/forum/showthread....p-D-Play-Styles

God45

#PrayersForBahakan
Björn Wärmedal said:
Den artikeln har jag läst :gremsmile: I princip all typ av rollspel mår bäst av det, tycker jag.
Då låter det som om OD&D kommer passa dig som hand i handske :gremlaugh: