Tomatalven said:
vad är skillnaderna mellan SWWB och Delving Deeper då, regelmässigt?
Det är en mängd olika saker som skiljer men jag kan ta några exempel på olika ändringar som man har inför i SWWB:
Wisdom: ett högt värde ger + xp för alla klasser
Charisma: ett högte värde ger + xp för all klasser
Dvärgar och halflings har +4 i save istället för fyra lvls högre
Alver har hated enemies istället för bonusskada med magiska vapen
Single save istället för saving throws (baserat på de lättare kategorierna vilket innebär att alla monster har för bra saves mot magi (det svåraste) jämfört med Od&d, lustigt nog är det nästan bara mot magi som monster får slå saves också)
Ascending AC
Varierande skada för olika vapen
XP per monster verkar följa "Greyhawk" reglerna
Olika monsters skada skiljer sig ifrån Od&d framförallt vad det gäller skada (ogre d6 istället för d6+2 etc)
Det finns mängder mer och jag tycker egentligen inte att flera utav valen är dåliga, Od&d skall anpassas efter dina preferenser, men det stör mig att man skriver in dem som standard. DD har flera förändringar också men de är betydligt färre, och mer tematiskt korrekta (t ex så står det i Od&d att Dex gör att du agerar snabbare i melee men det finns inga regler för det, i DD så ger dex plus på initiativ).