Jocke said:
För att visa att den har en pakt med något som ger den krafter har den "alla warlock spells" likt en cleric.
Jo, men jag tycker om när clerics till olika gudar har olika krafter, som domain spells i DnD5 (även om jag tycker att ADnD2-lösningen är bäst för clerics).
Ska man ha fokus på patrons ska det finnas generella invocations, men också speciella invocations för varje patron.
Tycker jag.
Skarpskytten said:
Jag tycker att pakten ska vara sluten när RPn kommer i spel, och därav följer att man får en gåva av sin ”sponsor” redan på nivå ett.
Självklart!
Man kan inte bli Warlock om man inte har en pakt.
Jag antar att jag måste ha en liten regel hur man skaffar en pakt och blir Warlock för de OSR-spel som har dual class för humans där rollpersonen byter till klassen Warlock.
Skarpskytten said:
Att slå fram nackdelar är mer metall och känns mer old-school.
Då kör vi metall!
Skarpskytten said:
Jag håller nog med.
Att ha flera patrons kommer att kännas som personlighetsklyvning.
Skarpskytten said:
Inget krångel för att byta (mer än typ be i en timme).
Jag kan tänka mig att det är en timmes ritual per invocation man byter.
Jag tänker att byta invocation är mer "avancerat" än när cleric och m-u byter spells.
Jag tänkte att ritualen för att byta invocation inkluderar saker som att man rita pentagram och glyfer både på marken och kroppen, upprepa mantran på främmande språk och konstiga handrörelser och kroppställninger. ungefär som att kasta en spell med V/S/M-components under en timme.
Det ska inte vara mer detaljerat än så, det är mest för att vara tydligt att byta invocations gör man i enskildhet och inte i matrummet på värdshuset.
Å andra sidan måste man komma ihåg att warlocken inte behöver utföra ritualen varje dag som clerics och m-u gör, utan bara när man byter invocations.
Leon said:
Riskabelt för mig som är ganska o-OSR att ge mig in i det här
Nä, det är bara bra att någon utomstående kommer med fräscha idéer.
Leon said:
En av besvärjelserna är Summon som gör att man kan åkalla sin Patron och ett stat block
Den var ny!
I DnD5 är allt fluff abstrakt med flit för att det inte ska "störa" rollspelandet - men det här är OSR.
Jag ska klura på om man kan göra något sådant.
Leon said:
Man kan också tänka sig att en Patron kan manifestera sig som en Spiritus Familiaris eller ett svärd.
Hm, det här är vad som kallas pact boon i DnD5 och en av sakerna jag tänkte ta bort för att inte göra klassen så komplicerat.
Jag ska se om jag kan trycka in det under patron-biten när jag kommer dit.
Skarpskytten said:
Slänger du upp den färdiga regeltexten här när du är klar
Jag tänkte använda den här tråden för utvecklingen av klassen - på så sätt får jag feedback av er.
Antingen postar jag den slutgiltiga klassen, eller en länk till där man kan ladda ner den.
###
Jag tänkte börja med invocations (för det är enklast).
Först dammsuga befintliga invocations utan inbördes ordning.
Sedan skapa lite nya invocations.
De flesta invocations fungerar som en m-u spell, fast effekten är permanent + någon konstig "warlockig" sido-effekt.
Fråga:
Ska invocations skala med level som spells gör, eller ska de ha en fast effekt som inte ändras fastän warlocken går upp i level?
(jag är lite inne på att de ska vara statiska och inte skala med level)