Nekromanti Osthem och Jorges

walium

Ganska töntig, faktiskt
För en tid sedan köpte jag Osthem och Jorges Bestarium på rekommendation ifrån Storuggla. Jag har länge funderat på att skriva ett litet inlägg med mina intryck av dessa moduler.

De känns nya och fräscha, verkligen mycket proffsigare än gamla utgåvor av DoD. Layouten är påkostad och vacker. Tummen upp för Dante. Bilderna och layouten samverkar till att skapa en värld som verkligen känns orginell och stämningsfull. Och låt oss inte glömma alla härligt nordiskklingande namn. Jag ville direkt spela efter att ha läst modulerna! De är så mysiga! Och då har jag ändå inte nämnt illustrationerna. Alvaro Tapia är otroligt begåvad, de andra är också väldigt duktiga men hans bilder sticker ut lite extra. Oh, vad jag gillar bilden på nymferna(sidan 109 JB) eller skogsrået(sidan 122 JB).

Men visst finns det lite att anmärka på. Vissa av bilderna i JB, som till exempel Maran(sidan 98) och mammuten(sidan 100) håller inte lika hög kvalité som resten. Dessutom är språket i framförallt Jorges bitvis töntig och malplacerat. Inte felstavat, men tråkigt. Även Osthem lider av detta men inte riktigt lika mycket.

Dessa två moduler lovar dock gott inför framtiden. Jag hoppas att övriga svenska rollspelsskapare tar lärdom av den ypperliga layouten(än en gång tack Dante) och de fina orginalillustrationerna. Järnringen verkar redan ha gjort det, så då återstår det inte så många andra rollspelsföretag. :gremwink:

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, vilken sorts svar var du ute efter, egentligen? Själv har jag inte läst Osthem men jag håller med dig när det gäller Jorges. Speciellt språket stör mig väldigt mycket, men så är jag också ovanligt petig med sådana saker.

/Dimfrost

Minimoni

Homelander
Hallå!

Måste säga att jag själv ett tag tänkt att skapa en liknande hyllningstråd till dessa två ypperliga moduler. Och nu ska ni veta att jag inte spelar DoD. Jag fick dock så gott intryck av modulerna att det numer finns en kontinent i mitt Mundana som har stora influenser från nämnda moduler.

Tzimisce

Foggmock

Myrmidon
Nu skrev du ett sånt där hopplöst inlägg som man bara vill svara 'I Concur' på. Jag håller med fram till

Och låt oss inte glömma alla härligt nordiskklingande namn.

För mig låter det som rotvältska och anglofiering (Hjarta, anyone? uttala det och du låter puckad, och om det ska uttalas som hjärta varför inte DÖPA SKITEN TILL VILDHJÄRTA DÅ?) i de allra flesta fallen tyvärr.

Oh, vad jag gillar bilden på nymferna(sidan 109 JB) eller skogsrået(sidan 122 JB).

Snuskhummer. :gremwink:

Men visst finns det lite att anmärka på. Vissa av bilderna i JB, som till exempel Maran(sidan 98) och mammuten(sidan 100) håller inte lika hög kvalité som resten.

Det finns inga bilder i Jorges som är bättre eller sämre än andra. Det är helhetsintrycket som är viktigt för mig. Att några är mer skissartade än andra är bara schysst.

Dessutom är språket i framförallt Jorges bitvis töntig och malplacerat. Inte felstavat, men tråkigt.

Så länge det känns som att det är Jorge som har skrivit det är det helt OK. I övrigt låter det som någon som knappt behärskar vanlig svenska försöker skriva avancerad gammeldags svenska, och de rena faktatexterna är fulla med småfel (det värsta är en särskrivning på Bevichtu ben eller vad monstret nu hette) men i övrigt bra och välskrivna.

Dessa två moduler lovar dock gott inför framtiden.

Som jag säger i ett par inlägg redan, Riotminds produktlinje har en mycket varierande kvalitet. Tyvärr. Själv gillar jag Osthem bra, det jag läst, så DEN bådar iallafall gott inför framtiden.

Dimfrost

Special Circumstances
Så länge det känns som att det är Jorge som har skrivit det är det helt OK.
Verkligen? Själv tycker jag det är ganska hemskt och plågsamt för det mesta.

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Ja, vilken sorts svar var du ute efter, egentligen? "

Bananer och stående ovationer. Men jag kan nöja mig med bananer. :gremlaugh:

Dimfrost

Special Circumstances
Okej, då fattar jag vad du menar. Jag trodde du avsåg alla stycken som var skrivna ur Jorges synvinkel, även de misslyckade dito. :gremsmile:

/Dimfrost

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Är det bara jag som ser syner eller har tapiren fått glasögon?"

Inte nog med det, den har fått polisonger och skägg också. :gremsmile:

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tapirstyggelse! ...

Sådär såg definitivt inte de tapirer jag gosade med i Equador ut.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Tapirstyggelse! ...

"Sådär såg definitivt inte de tapirer jag gosade med i Equador ut. "

Naturligtvis inte. Det är bara de skånska tapirerna som ser ut så där. Är han inte söt? :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
and i was liek 'wtf?'

...och sen hårduppdaterade jag sidan. Ämlans Opera som envisas med att cacha en massa jävla grejer.

Johan K

Gammal & dryg
Yepp !
Kan ju inte annat än att hålla mig dig ! Jag blev ruggit imponerad av de här böckerna ! De är ju fullmatade med kuligheter !! De bara fortsatte att imponer mig...
Fast för min del så gillar jag alla bilder som finns i JB, enkla men ändå så jkla bra !!
Osthem är åxå en kul bok, mycket info & sådant. Längtar redan efter nästa landmodul !