Nekromanti Osthem

Storuggla

Champion
Nu har Riotminds lagt upp en förhandstitt med två upslag från Osthem.
Är jag den ende som får ståpäls av vad jag ser? :gremgrin:

Storuggla, åt precis en ostfralla

Nightowl

Champion
Nej, men tyvärr låter 'Osthem' som ett Valhall för mina mus-barbarer, om du minns dem.

Å andra sidan är det min ENDA invändning...

Erik, har inte råd att köpa DoDgrejer för han måste köpa M:UAgrejer

Ezping Orm

Hero
Re: En jämförelse...

Osthem, 96 sidor - 259kr. (ca 2,70kr/sida)

vs.

Eon II Deluxe, 336 sidor - 299kr. (ca 0,90kr/sida)

Finns det någon bra förklaring på varför skillnaden är så stor?

Krille

Super Moderator
Re: En jämförelse...

• Antag till exempel att Osthem kommer hårdinbunden. Plus en femtilapp, lätt!
  • Tvåfärgstryck som i Jorges - dubbla priset. Två färger = dubbelt så många tryckplåtar = dubbelt så dyrt.
  • Låg upplaga. Regelböcker säljer mycket bättre än moduler. Säg att regelboken säljer dubbelt så bra. Det är tryckplåtarna som kostar, inte trycket, så det spelar inte så stor roll om man trycker 2500 ex (gissad upplaga på Osthem) eller 5000 ex (gissad upplaga Eon2). Det kostar ungefär lika mycket. Dessutom kan man i Eon2-fallet trycka tusen ex extra och sedan trycka några bonussidor separat och binda i hårda pärmar, så har man en deluxe-utgåva för knappt några pengar alls.
  • Subventionerat pris pga smärtgräns. Det verkar finnas någon form av avighet mot att dra upp priset över 300 spänn på rollspel, med rädsla för att de ska sälja sämre om de kostar för mycket. Således subventioneras priset, med förhoppningen att fler sålda spel leder till fler sålda moduler vilket ger mer pengar.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kvalitet kostar

Så retsamt kan man sammanfatta det.

Och omslaget till Osthem är specialtecknat för DoD, och inte standard-illussar som för Eon-böckerna. Alltså blir Osthem dyrare.

Sen är ju Eon II Deluxe typ den fjärde eller femte tryckningen av samma regler, så den kostnaden (att ta fram reglerna) har betalat sig för NeoGames för länge sen. Alltså behöver de inte i lika stor utsträckning ta med det i prissättningen. Om Eon II Deluxe var nyskrivet alltihop skulle det bli dyrare, är min teori. Och alltså är Osthem lite dyrare eftersom det är sprillans nytt material.

Det finns en hel del som spelar in i bilden. Upplagan är väl en sådan, papperskvalitet en annan, bra bindning (så att inte sidorna ramlar ur) kostar också lite extra, och så vidare.

M.

Lambi

Swordsman
Re: En gissning...

...du har gått igenom det träsket ett par gånger eller...
kan man inte trycka allt direkt på hjärnhinnan så får man direkt regelbögkunskaper... :gremconfused: och slipper således skaffa sig dem genom pappersformatet... :gremwink: för ja... jag brukar råka skaffa mig dom... :gremtongue:

Krille

Super Moderator
Re: En gissning...

"...du har gått igenom det träsket ett par gånger eller..."

Beror på vilket träsk du menar.

Om du menar träsket att faktiskt trycka ett rollspel så har jag mest iakttagit det på nära håll under mina år som frilansförfattare åt Neogames. Det är först i vintras som jag drabbats av det direkt.

Om du menar träsket att svara på sådana här frågor... eh, ja. Jag har svarat på dem förut. Folk är (egentligen inte särskilt) förvånandsvärt okunniga om tryck och rollspelsproduktion i praktiken. :gremwink:

Lambi

Swordsman
Re: träskanvisning

jag menade tryckträsket... jag är själv relativt okunnig om tryckeriverksamheter och sånt, har bara vid ett par enstaka tillfällen råkat hamna i kontakt med sånt...
mer färger = mer kosing
hardback/högre kvalité = mer kosing
tryck hos ngn du känner = mindre kosing
få VÄLDIGT klara direktiv om filformat vid leverans, annars = massa extra jobb med okunnig tryckpersonal som bara kan ett enda program och inte kan stava till konvertera... de får gärna också meddela om de bara tar mac-stuff... och sånt...

Re: Kvalitet kostar

Det är inte det att jag menar att produkten inte är prisvärd. Det är bara det att summan känns i fattig militärtjänstgörandes plånbok. Speciellt eftersom han borde införskaffa Expert också.

/BD, reder ut eventuella missförstånd.

Helmgast
Förklare tydligare

Först skriver du att låg upplaga höjer priset, sen att det inte spelar nån roll, förklara lite tydligare. Måste varje modul generera en viss vinst, och därmed större vinst per bok om upplagan är låg? Eller är Riotminds 'ideellt'/hobby?

Eksem

Champion
Re: Förklare tydligare

Nä, det är inte vad han skriver, utan det ligger till så här:

Det kvittar rätt lite för dina tryckkostnader om du trycker 2500 eller 5000 ex. Däremot skiljer sig intäkterna en himla massa beroende på om du säljer 2500 ex eller 5000 ex.

Försöker mig på ett exempel:

Vi säger att du har en startkostnad på 1000 kronor, och sedan betalar 10 kronor per bok. Trycker du 100 böcker betalar du 2000 kronor, eller 20 kronor per bok. Trycker du 200 böcker betalar du 3000 kronor, eller 15 kronor per bok. Säljer du sedan böckerna med fem kronors pålägg får du in 2500 resp 4000 kronor. Dra av kostnaderna och du får i ena fallet 500 kronor vinst, i andra fallet 1000 kronor vinst, fast böckerna i det andra fallet var 5 kronor billigare per styck. Men du vill ju inte betala för att trycka fler böcker än du kommer sälja, för då går du ju back. Alltså: Kan du sälja fler böcker kan du ha ett lägre pris.

Har jag tänkt rätt nu?

Nightowl

Champion

Ju fler böcker jag trycker, desto större blir förtjänsten per bok, förutsatt att de verkligen blir sålda .

Så om jag VET att jag kan sälja hundra böcker, trycker jag hundra böcker. Om jag VET att jag kan sälja tusen böcker, trycker jag tusen böcker.

Om jag GISSAR att jag kan sälja tusen böcker, så är det värt att sänka priset för att vara säker på om jag kan sälja så många som möjligt. Jag har råd att sänka priset eftersom produktionskostnaden per exemplar är lägre - om jag inte sänker priset köper färre och så förlorar jag pengar.

Om jag GISSAR att jag kan sälja hundra böcker, så är det inte alls säkert att det är värt att sänka priset, eftersom varje bok kostade si och så mycket att tillverka, och jag måste få tillbaka de pengarna.

För det mesta gissar man.

Erik

Krille

Super Moderator

"Alltså: Kan du sälja fler böcker kan du ha ett lägre pris. Har jag tänkt rätt nu?"

Exaktamundo. Det dyra med tryck är startkostnaden (såvida man inte kör med digitaltryck, men då vill man inte ha större upplaga än 500 ex). Den stora boven i dramat är tryckfilmerna, som kostar en rätt stor klase pengar att ta fram.

Som jämförelse kan ju sägas att den lägsta startkostnaden för offsettryck som jag hittade på Västmark var på ca 65 000 plus moms (25%, iom att det är en tjänst, inte en bok), och då skulle jag inte ha fått en enda bok för de pengarna. Så jag tog till digitaltryck istället. Om jag någonsin säljer mer än 500 ex så lär jag nog ångra mig, men ska jag vara ärlig så tror jag inte att det blir mer än 300 ex sålda.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Digitaltryck kontra offsettryck …

Generellt sett brukar digitaltryck vara billigare än offsettryck om upplagan är mindre än 500 exemplar. Detta beroende på att de fasta kostnaderna är mycket låga och att varje exemplar därför kostar ungefär lika mycket att trycka.

Är upplagan större än 500 ex brukar offset vara billigare än digitaltryck. Offsettryck har höga fasta kostnader, men låga rörliga kostnader och varje ytterligare exemplar som trycks blir därför lite billigare att framställa än det föregående.

Tänk dig digitaltryckskostnaden som en horisontell linje mitt i ett diagram där höjden avser kostnad per exemplar och bredden avser antal exemplar. Den horisontella linjen symboliserar alltså att kostnaden per exemplar är konstant oavsett hur många du trycker.

Offsettryckkostnaden skulle i samma diagram vara en diagonal linje som börjar mycket högre än digitaltrycklinjen, men slutar mycket lägre.

Där linjerna skär varandra blir offsettryck billigare än digitaltryck; skärningspunkten brukar hamna kring 500 tryckta exemplar.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Att pröjsa eller inte pröjsa, det är frågan

Tja...det är inte bara på grund av tycke och smak som jag inte spelar DoD6 - de hutlösa priserna skulle ju ruinera mig, dessutom. Seter har förvisso helt rätt i att kvalitet kostar, men då handlar det ju om man är såpass mån om den kvalitén att man är beredd att betala dyra pengar för den...

...och med min nuvarande gymnasiebudget känns det inte riktigt så. Fast det finns ju värre, förstås, typ 'Nobilis'. Det kommer jag aldrig att ha råd med...(eller min snålhet aldrig att unna mig).

- Ymir, fick tigga till sig Jorges