Nekromanti Osthem ?

$hotgun Harvey

Veteran
Re: Öhh …

Felet du pratar om kallar jag smetning.

tydligen.

Angående Kalmarsund Tryck: Får man inte göra ett misstag utan att bli klassad som »oproffsig«? I såna fall är jag också oproffsig, för jag har gjort mig skyldig till en och annan miss i DoD6-böckerna.

ja... det är oproffsigt att lämna ifrån sig en sak till kunden som inte är i ett skick som kunden beställde det i. är det inte någon här som fattar att man vill ha vad man betalar för. ja se svärje med dess jävla jantelag!!! "ursäkta den här boken. ni har skickat med några ex med trycksvärta (aka. smetning)", "håll käften kundjävel... vem tror du att du e??? passa're inte kan du dra åt helvete". detta e fan genomgående i hela detta lands samhälle.

det e säkert synd om killarna på kalmarsund. dom behöver nog stöd.... det är säkert deras uppväxt. SNICKSNACK ge dom en avhyvling så dom aldrig mer skickar skit!

Då spelar det väl ingen roll att jag varit grafiker sedan 1987 (pre-desktop), har jobbat på tryckeri och har en examen från Grafiska Institutet vid Stockholms Universitet.

inte ett dugg.

Foggmock

Myrmidon
det är precis det jag menar. jag trodde folk skulle använda den vanligt förkommande trycksvärtan (eller smetning som det tydligen kalla nuförtiden) i dagspressen som argument "det händer ju hela tiden" därför ville jag förklara redan i förväg varför trycksvärta (aka. smetning) är mer förekommande i tidningar.

Tja, det gjorde ju jag uppenbarligen.. eller varför tog du upp det? var det inte så att jag bara hävdade att inget tryckeri är felfritt? varför du drar in tidningarna i det hela förstår jag inte.

jag är helt hundraprocentig att mitt exemplar inte är det enda.

Nej, det är du inte. När du har bläddrat igenom alla böckerna som trycktes för att kontrollera dem och hittar en till som är drabbad av smetning kanske jag kan tro dig. Men inte nu. Strider mot det sunda förnuftet.

och ja.... vissa personer är fega (faktiskt en mycket vanlig åsikt om svenskar i stora delar av europa) och vissa är handlingsfattiga.

Och oddsen för att just dessa råkar köpa den felaktiga boken är vad? Om det varit många ex som varit felaktiga hade ju alla modiga som köpt dem reklamerat dem, och det hade hörts mer om dem, eller hur? Att basera sina argument på en massa what-if:s är.. fånigt. 'jag vet att det finns en massa feltryck för kalmarsundstryck är urkassa och de som köper felaktiga ex vågar inte reklamera dem!' duger liksom inte.

andra såsom jag.... är bara lata, vilket är anledningen till varför jag inte skickat tillbaka nån bok till riotminds.

Och då har du liksom förverkat din chans att gnälla. Skicka tillbaks den och visa att du är en medveten konsument (mer medveten än de som du sa inte skulle förstå att en FELTRYCKT bok inte var ETT PRODUKTIONSFEL. inte nog med att svenska befolkningen är fega, de har dålig slutledningsförmåga också.) så får du ett snyggt ex straight out of kalmarsundstryck som du kan läsa. sen kan vi fortsätta den här konversationen.

kanske har dom tryckt där för att dom fått bäst offert därifrån. kanske har dom tryckt där för att nån känner nån som känner nån som jobbar där som dom känner att dom kan lite på.

Som jag sa, de var inte billigast på långa vägar när jag kontaktade dem ang. Västmark.

enligt vissa här så är inte kalmarsund billigast... men dom kan likförbannat ha kommit med bäst offert.

Förklara gärna skillnaden, ty jag trodde att offert innebar prisförslag.

eller så är det precis som du tror foggmocke... nepotism.

Det där ordet får du också gärna förklara när du är i farten.

proffsighet är ett felfritt tryckande av ALLA produkter.

Vilket jag fortfarande hävdar är omöjligt.

ääääntligen!!!! vad jag har väntat!!!!

Den bjuder jag på. Fast spara in på ironin till nästa gång är du snäll.

troligtvis inte... dom är ju inte beställda med felprocent... det skulle vara oproffsigt.

Oproffsigt av Riotminds att beställa trycksaker med felprocent? Tja, för mig låter det rent oekonomiskt och fånigt. Jag utgår ifrån att felprocenten är något man inte kan kontrollera, och då faller ditt argument här.

persson e ju fortfarande politiker

..och har ett brett folkligt stöd, vare sig man vill eller inte. jag vet inte hur konkurrensläget i tryckeribranschen ser ut, men en klyscha jag hört är 'en missnöjd kund blir snabbt tjugo ointresserade köpare'. Om kalmarsundstryck nu notoriskt gör feltryck och skickar ut dem till kunden, borde de inte tappa kunder då, och alltså i slutet generera mindre inkomst för att till sist gå i konkurs? Vet inte exakt hur länge sen det var, men.. för ett halvår kanske så vet jag att de nyanställde folk till tryckeriet, vilket kanske tyder på att det inte går så dåligt för dem ändå?

ja... tydligen... då den yrkesheder som en gång fanns i detta fina hantverk nu håller på att försvinna.

yrkesheder är en plattityd jag inte har mycket till övers för. att tryckare skulle vara särskilt mycket bättre på sitt jobb än vad författare eller elektriker eller advokater är har jag svårt att tro. det var fint att vara tryckare förr, och det är det inte längre för att Kalmarsundstryckerier slarvar?

TunaTryck i eskilstuna.

Åkej, nu har vi _ett_ exempel. Det betyder att resterande tryckerier i Sverige är lika oproffsiga som Kalmarsundstryck och förtjänar alltså din smutskastning lika mycket som Kalmarsundstryck. Likaså bra många fler stater än Irak förtjänar att bli invaderade för att de har massförstörelsevapen. Du är sur för att du fick ett kasst ex och låter det gå ut över Kalmarsundstryck istället för att ta din makt som konsument och fixa till det. Dålig stil i min bok.

Åh, förresten, du får gärna ge mig ett nummer eller något jag kan kontakta Tunatryck med, för jag vill gärna ha skriftligt på att de inte gör några misstag. Eller, det räcker med ett nummer till en anställd så ska jag fråga honom/henne om de aldrig någonsin gjort ett tryckfel eller fått en reklamation. isånafall tänker jag vara imponerad.

hela den där elektrikerhistorien tänker jag inte gå in på... jag brukar hålla mig borta från saker jag inte vet nått om.

Om det där var en pik var den inte särskilt vass. det enda jag påstår mig veta nånting om i tryckeribranschen är att inget tryckeri klarar av att vara hundraprocentigt, och än har du inte övertygat mig om motsatsen. Dante som också är inom branschen säger ju samma sak. Behöver man bli kallad oproffsig för _ett_ misstag? Sen när består yrkeshedern i att aldrig aldrig någonsin göra ett misstag? Om man tänker i dina banor så har ju inget yrke någon yrkesheder.

Feuflux

omjonasson.se
CheeseHome

Nu lugnar vi ner oss lite. Du är faktiskt den förste jag har hört talas om som fått ett oläsligt exemplar, det bevisar ju inte att det inte finns fler men det spelar ju ingen roll då du inte bevisat att det finns fler. Vad är det vi bråkar om här? Tryckeriet har gjort en miss, ska vi lägga ner tryckeriet nu? Jag är säker på att någon brandstation någon gång inte lyckats släcka en eld...

jag brukar hålla mig borta från saker jag inte vet nått om.

Den attityden får du gärna stoppa upp någonstans. Fast jag är kanske för obildad för att få prata med dig?

Johan K

Gammal & dryg
Tackar !

Tackar för det inlägget ! Var på väg att skriva ett eget eller medela nån av de moderatorer som finns här på DoD-forumet.
Känns lite onödligt att disskutera tryckfel & otur med böcker i just den här tråden..

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Men nu är du ju bara fånig …

»ja... det är oproffsigt att lämna ifrån sig en sak till kunden som inte är i ett skick som kunden beställde det i. är det inte någon här som fattar att man vill ha vad man betalar för. ja se svärje med dess jävla jantelag!!! "ursäkta den här boken. ni har skickat med några ex med trycksvärta (aka. smetning)", "håll käften kundjävel... vem tror du att du e??? passa're inte kan du dra åt helvete". detta e fan genomgående i hela detta lands samhälle.«

Öhh … de ytterst få gånger vi har upptäckt något fel har vi påtalat det för Kalmarsund Tryck. Aldrig någonsin har de bett oss hålla käften eller dra åt helvete. Framför allt har de aldrig kallat oss kundjävel.

Tvärtom har de varit förstående, tillmötesgående och mer än villiga att ersätta Riotminds för misstaget.

»det e säkert synd om killarna på kalmarsund. dom behöver nog stöd.... det är säkert deras uppväxt. SNICKSNACK ge dom en avhyvling så dom aldrig mer skickar skit!«

Det här är ju bara dumt. Jag har upptäckt att man når längre genom att prata med folk i stället för att skälla ut dem.

Dessutom är det väl ingen som sagt att det är synd om dem. Jag har sagt att jag tycker det är pinsamt att ett makulaturexemplar slunkit igenom kontrollen, men att jag inte tycker det räcker för att döma ut alla anställda på Kalmarsund Tryck som »sopor« och »oproffsiga«.

Ingenstans i mina inlägg hittar du något som tyder på att jag tycker det är bra av dem att leverera felaktiga exemplar.

Jag hajar att du är sur över att din bok är kass. Men kontakta Riotminds i stället för att spy (i mitt tycke, överdrivet mycket) galla över tryckeriet. Jag vet att Riotminds har ersatt böcker som blivit förstörda i postens hantering, så jag tror inte det ska vara några problem för dig att få en ny.

Rising

Vila i frid
Men du är ju också en kund?

"är det inte någon här som fattar att man vill ha vad man betalar för."

Jorå, och både du och Riotminds har betalat för något som ingen av er kan vara helt tillfredsställda med. Ni har nu följande alternativ:

1. Du skriker åt Riotminds och säger upp kontakten med dem, börjar spela andras rollspel istället, och Riotminds skriker åt Kalmarsund och letar efter ett annat tryckeri, det hela kostar tid och pengar och ingen blir gladare.

2. Du tar inte kontakt med Riotminds. De får inte veta att du inte är nöjd med deras produkt och Kalmarsund får inte veta att Riotminds inte skulle ha varit helt nöjda med deras tjänst. Det är inte heller bra.

3. Du tar kontakt med Riotminds, och Riotminds tar kontakt med Kalmarsund. Det är här den verkliga servicen spelar in. Inget företag kan garantera 100% perfekta produkter, men man kan göra sitt bästa för att få 100% nöjda kunder när allt kommer kring. Riotminds får göra sitt bästa för att kompensera dig, och Kalmarsund får försöka se över vad som gick snett för att de skall kunna erbjuda ännu bättre service åt Riotminds i fortsättningen.

En bra affärsrelation mellan er tre börjar alltså med hur du eventuellt väljer att kontakta Riotminds.

Personligen är jag med om sådana här (och värre) grejer hela tiden. De tryckerier jag helst jobbar med är de som jag har en bra kontakt med, som jag kan ställa frågor till, som kan ge hjälp och råd, och som varnar för de fall då missar något, såsom ett missat utfall eller liknande. Om jag skulle byta tryckeri varje gång något blev fel så skulle jag tvingas bygga upp den kontakten på nytt hela tiden. Så varken det eller priset är det avgörande för mig.

/Rising

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Oj! Det föds verkligen en varje dag. [ANT]

Klantig start på din tid som forumit. Jag väntar med att hälsa dig välkommen till du lärt dig hur man uppför sig.

[edit: såg att du har varit reggad sedan 2001, vilket kanske inte gör saken bättre, men det är lite sent att hälsa dig välkommen]

Staffan

Myrmidon
Förklara gärna skillnaden, ty jag trodde att offert innebar prisförslag.
Offert inkluderar fler saker, som tid, kvalitet och annat mer eller mindre intressant. Man kan anse att en offert är "bättre" än en annan även om priset är högre om den kompenserar detta med att vara bättre på andra saker.
Oproffsigt av Riotminds att beställa trycksaker med felprocent? Tja, för mig låter det rent oekonomiskt och fånigt. Jag utgår ifrån att felprocenten är något man inte kan kontrollera, och då faller ditt argument här.
Skulle i och för sig inte förvåna mig om de har ett kontrakt som specificerar en viss maximal felprocent. Det är en typisk sådan sak som kan stå i en offert förutom pris.