Nekromanti Osynlighetsdräkt

Nalle med AK4

Swordsman
Jag kom att tänka på en sak häromdan, angående sk osynlighetsdräkter. Nu kanske alla som är mer skolade än mig i frågan blir tvungna att rätta mig, men here goes:
Man antar att man gjorde en väv av yttepytteyttesmå kameror och bildskärmar. Man satte kamerorna och skärmarna bredvid varandra, så att alla skärmar visade vad kameran på den precis motsatta sidan av dräkten filmade. Då skulle man ju få intrycket av att något inte fanns där. Naturligtvis så får man lite lagg eftersom man ju inte kan ha bildskärmarna ovanpå kamerorna, men annars skulle det ju bli för bra/images/icons/smile.gif.
Förklaring:
/=bildskärmar
\=kameror
N=Nalle i dräkten
Dessa bildsmärmar--->/N\<---- visar det de här kamerorna filmar
Resultat: Nalle är "osynlig"
Nalle

ripperdoc

Myrmidon
Tja, en slags osynlighetsväv talas det väl om i Neotech?
Jag föreställer mig att det är en vanlig konstgjord väv (ex. nylon), som är belagd med minimala ljussensorer växlat med lika minimala artificiella pigmentenheter. En enkel relfektionsväv skulle ta in det inkommande ljuset, samt dess färger, och återge detta via pigmentenheterna.
Vill man ha en osynlighetsdräkt behöver man en kraftfull dator (ju kraftfullare, desto bättre), som förstås kan göra mer än att bara visa "baksidans bild på framsidan". Den kan minimera "laggning" genom diverse algoritmer där den ex. kan förutsäga hur rörelser kommer att påverka den utskickade bilden, och därmed minska laggning vid rörelse.
Att hålla väven helt still borde göra den helt osynlig, även om den skulle kunna verka kornig. Det beror ju helt på vilken upplösningen väven klarar av (förmodligen ganska hög i Neotech). Vid rörelse får dock systemet svårt att hänga med, vilket gör att desto snabbare rörelse ger desto större risk för upptäckt.
Kombinerar man osynlighetsväv med IR-dämpande väv och liknande kan man bli mycket svårupptäckt. Det kan man stöta på mer i mitt äventyr Onaturlig Jakt som finns på NoGo.

/RipperDoc

Snow

Swashbuckler
Jag tror att det skulle uppstå en slags linseffekt. Då blir man lite som rovdjuret./images/icons/alien.gif

Magen visar vad ryggen "ser". Om man tittar på magen rakt frammifrån funkar det. Man ser rakt igenom magen. Om man däremot tittar på magen från sidan så ser man fortfarande vad ryggen visar, fast ihoptryckt. Istället borde man visa vad sidan ser. Om man inte har extremt avancerade 3D kameror som skickar exakt rätt ljusimpulser åt rätt håll. Kanske kan man ha lite hologram som visar olika saker från olika håll. Men det blir nog svårt att hålla reda på....

Men nu är det ju ett spel och då kan det mycket väl ha kommit ut en prototyp på svarta marknaden redan.... dräkten är en vacker tanke...

DjeVul

Warrior
Om jag inte har fel står det i N2 historia att man ett årtal kom på tekniken med hög upplösning, vad var det, fyra pixlar på en nanometer, om man använder det inom IT så har man ganska kraftfulla maskiner... borde de inte till och med vara så kraftfulla att sådana hära saker fungerar ganska felfritt...?

Förresten, finns det molekyldatorer 2059? Med tanke på 2000 nobelpriset...

/Martin

ripperdoc

Myrmidon
N2:s teknologi

Som vanligt är det bara att repetera:
Vår värld kommer aldrig bli som N2:s. Nu syftar jag främst på den teknologiska nivån. Hur vår världs teknologiska nivå kommer te sig om 60 år vet ingen, och väldigt få kan komma med kvalificerade gissningar.
Summa summarum kan N2 betraktas som framtiden för en alternativ verklighet. N2:s historielinje beskriver ju saker som inte hänt i vår värld, och missar att beskriva de saker som hänt i vår värld (11/9, någon?).

När det gäller upplösningen så har du förmodligen rätt. Men det som begränsar upplösningen i datasammanhang brukar egentligen inte vara hårdvaruteknologin när det gäller skärmar (i det här fallet vår "osynlighetsväv") utan snarare vad den övriga grafiska hårdvaran och mjukvaran klarar av.
Det är ytterst lätt (i relativ bemärkelse) att konstruera en vanlig väv som är helt osynlig, genom att ge en spegling av vad som finns bakom väven. Det är en helt annan sak att försöka dölja en hel humanoid, med alla dess rörelsemönster och komplicerade geometriska former. Garanterat klarar bra datorer av detta i N2, men är dessa tillräckligt små för att kunna vara praktiska i fältsammanhang. Jag vet inte, man kan bara gissa. I Onaturlig Jakt finns min teori om hur användbart systemet kan vara i fältbruk.

/RipperDoc

Tippis

Warrior
<blockquote><hr>Jag tror att det skulle uppstå en slags linseffekt. Då blir man lite som rovdjuret.<hr></blockquote>... och som i Ghost in the Shell...

Sonar och radar är fortfarande effektivt och man lämnar fortfarande en skugga som ganska lätt avslöjar var man är (om nu inte display-väven är oerhört ljusstark...)

Ahhh... the joy of ruthenium polymers /images/icons/tonguea.gif

Deminus

Veteran
Undrar hur en strob (en sån där som blixtrar på disko) skulle påverka en sådan osynlighets dräkt, jag menar hur kraftig datorn än är så borde den börja blinka i otakt och där igenom bli synlig eller?

Inte för att vakternas fack skulle gå med på att man monterade in strobbar i alla säkerhets punkter då det skulle vara alldeles för många som skulle drabbas av eplesi anfall./images/icons/hairy.gif

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Du menar som Kusenagi i Ghost in The Shell ?

"I can't believe it ! Thermoptic camoflauge..." /images/icons/smile.gif

Hon har ju trots allt en slöja för ansiktet när hon är osynlig. Om man kan byta ut huden mot ett material som kan motsvara en "cloak" så borde det inte vara så svårt att göra en duk/filt/kappa/whatever av matrialet /images/icons/wink.gif

Jag skulle göra den sviiiiiindyr, ruggigt olaglig och lika bra som "osylighetshuden" från cybernetik kapitlet.

Tippis

Warrior
Ptjaa... inte så dålig idé iofs... Man får väl lägga stroben i ett par goggles som filtrerar ut blinkningarna, och koppla till en lokal synk-signal som gör att alla vakternas gogglar är i synk med varandra...

De två effekterna blir att dräkten inte hjälper och att användare utan goggles får flash-delen av flash-bang-granater, med tillhörande risk för epilepsi...