Nekromanti Osynligt rollspel

Genesis

Ni dés ni maître
Jag fick en fräck idé för ett tag sedan, och har inte riktigt kunnat släppa den, trots att jag inte kommer så långt med den, och kanske inte kommer att utveckla den. Men nu tänker jag vända mig till forumet; om inte annat så för att få ur mig den. Tanken är ett "osynligt rollspel". Med "osynligt" i detta fall menar jag att inga tydliga tecken på rollspelande eller spel överhuvudtaget skall finnas. Detta innebär:

* Inga tärningar, kort eller andra fysiska föremål (jupp, inga rollformulär heller)
* Inga regeltermer skall kommuniceras explicit

Med den andra punkten så menar jag alltså att man aldrig säger "Jag aktiverar min förmåga X" eller liknande, utan endast saker som låter naturliga i tal och som man skulle kunna förvänta sig att någon som berättar en historia skulle kunna säga. Så "Jag är en mästerlig jägare" är helt okej, men "jag har 15 i Jaga" är inte okej (och det skulle vara svårt med en massa färdigheter, i alla fall, eftersom man inte har några rollformulär). Att väva in det i en mening och säga "Eftersom jag är en mästerlig jägare, vida berömd för min träffsäkerhet med båge och pil, så ..." är ännu bättre.

Nyckelfraser, som i Polaris eller mitt nya favvospel The Committee for the Exploration of Mysteries är ju ganska naturligt att använda. Att avbryta någon och säga saker i stil med "Jag slår vad om att ..." eller "Men nu är det ju såhär att ..." som i Münchaussen funkar också utmärkt. Metaprat innan spelet börjar är tillåtet (som till exempel att olika spelare har olika roller).

Hur skulle reglerna i ett sån't här spel se ut? Vilka typer av tekniker kan man använda för att få spelet intressant och givande? Idéstorma!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Idén är så cool att jag är nära att kissa på mig i förtjusning, men eftersom jag inte har något vettigt att tillföra går jag nog och kissar på vanliga stället i stället...

Man Mountainman

Storsvagåret
Ja!

Det är egentligen en helt naturlig utveckling av nyckelfrastänkandet. Att ritualisera/formalisera själva det språkspel, den performativa diskurs som utgör rollspelets drivande motor. Att skapa ett starkt band mellan betecknande och betecknad. Det hela för tankarna till teater, en annan performativ konstform där skådespelaren är strikt bunden till ett på förhand bestämt (formaliserat) manus, där uttryckt innehåll är strikt bunden till språklig form enligt en på förhand bestämd konvention som syftar till att skänka estetisk kraftfull yta till den underliggande strukturen av innehållsenheter.

Vi behöver inte nödvändigtvis tänka oss att vi tillämpar denna princip för att tjäna syftet "osynligt rollspel": den kan sättas i tjänst för mångahanda estetiska mål. Jag kan exempelvis tänka mig att man gör motsatt rörelse: formulerar ett "manus" som faktiskt syftar till att öka eller överdriva/parodiera "rollspeligheten" i det som sägs vid bordet, för att uppnå en reflexivitet/självironi. I Polaris är syftet att bidra till en känsla av storslaget sagoepos, &c.

Men jag tror att en nödvändig effekt av nästan varje dylik medveten styrning av språkbruket vid spelbordet blir en process mot ökad "osynlighet", såtillvida denna "osynlighet" är att betrakta som ett estetiskt motiverat avlägsnande från det upplevt "fula" i den gängse rollspelsdiskursens uppsättning av speltermer och konventionella performativ, av typen "jag använder min skill..." m.m. Enda risken är förstås att i den mån de ord vi väljer att ersätta dem är formaliserade, så kommer de snabbt att få konventionens prägel själva om man inte byter dem ofta.

/Kalle

Man Mountainman

Storsvagåret
Tillägg

Jag kan kanske i det här sammanhanget tillåtas nämna klassikern Puppetland, vars system explicit förbjuder spelarna att tala om vad de gör. Man får alltså inte säga "min gubbe gör det och det " eller ens "jag gör det och det", utan man måste använda in character-repliker för att illustrera vad man gör. Det är inte vad du talar om men det är en annan färgstark illustration av principen att kontrollera spelarnas språkliga verktyg för att uppnå en estetisk effekt.

Jeepformarna har säkert gjort liknande saker, också.

/Kalle

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Tillägg

Man får alltså inte säga "min gubbe gör det och det " eller ens "jag gör det och det", utan man måste använda in character-repliker för att illustrera vad man gör. Det är inte vad du talar om men det är en annan färgstark illustration av principen att kontrollera spelarnas språkliga verktyg för att uppnå en estetisk effekt.
Fast, på ett visst plan så är det just vad jag talar om. Tekniken du beskriver kan trots allt nyttjas för att maskera en av mediets oundgängliga divergenser från icke interaktiva berättandeformer: det ideliga behovet att agera sportkommentator för sina egna handlingar. Sålunda kan tekniken brukas i just det syfte jag beskrev, nämligen "osynliggörandet" av de traditionella indicier varmed en utomstående betraktare kan identifiera den "performativa" aktivitet åt vilken ett specifikt sällskap hänger sig -- tekniken följer därmed åtminstone andemeningen av mitt föreslagna stipulat, om än inte specifikt någon av de punkter jag uttryckt.

//Genesis hoppas att det styltade språket i det första svaret var självironi.

Man Mountainman

Storsvagåret
Re: Tillägg

Ja, givetvis -- det antydde jag ju rentav i sista stycket i mitt första inlägg, där jag hävdade att "osynlighet" är en nästan ofrånkomlig effekt av principen. Jag menade snarare att det inte riktigt stämde överens med den typen av exempel du tog upp för att illustrera vilken slags osynlighet du hade tänkt dig.

Genesis hoppas att det styltade språket i det första svaret var självironi.
Kanske, kanske inte. Spelar det någon roll? Måste jag vara beredd att rättfärdiga varje formulering jag gör? Är det kanske bäst att jag inte skriver något alls?

/Kalle

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Tillägg [OT]

Kanske, kanske inte. Spelar det någon roll? Måste jag vara beredd att rättfärdiga varje formulering jag gör? Är det kanske bäst att jag inte skriver något alls?
Nejdå, absolut inte. "Hoppas" var nog fel ordval. "Gissar" hade varit mycket bättre. Du får formulera dig precis som du vill, såklart. Tusen ursäkter.

Eksem

Champion
OBS, Jag har ingenting att bidra med.

Jag tycker det är intressant, för att det påminner mig om hur vissa moderna TV-spel försöker få bort spelvärden ur synfältet. Ett exempel på det här är t.ex. i Ico och Portal, som nästan helt saknar mätare, inventoryskärm osv. Vissa moderna boxningsspel har också ersatt hälsomätare med att boxarna ser trötta och slitna ut. Ett annat fint exempel är delar av Shadow of the Colossos (som dock innehåller vissa mätare), där själva kontrollen med skakfunktion och annat ger talande output som beskriver läget.

I TV-spel sker dock fortfarande beräkningar av olika slag, fast under huven, så att säga. Går detta att använda i rollspelssammanhang, även utan en spelledare som slår dolda slag?

Rising

Vila i frid
Jag tycker det är enklast att spela sådana här sessioner om ens målsättning är att berätta en historia styrd av tydliga och starka konventioner. Typ såsom i Baron Munchaussen. Ett av dogmarollspel jag aldrig gjorde färdigt skulle heta "Big in Japan" och vara ett spel där man berättade om ett rockbands uppgång och fall - allt skildrat såsom intervjuer eller som en videodagbok; typ som filmen Spinal Tap. Det var typ samma grej; alla vet ju exakt vad man ska förvänta sig av en sådan historia. Man känner sig således inte begränsad om rollspelet i sig sätter upp tydliga ramar för berättelsen, och detta kan göras helt osynligt.

När det gäller regler i övrigt så tycker jag extremt illa om regler där spelarna ska kunna annulera vad andra inför i berättelsen, eller där spelarna på annat sätt tävlar om vad som ska vara med i storyn. Allt sånt är jag allergisk mot. Däremot ser jag en poäng i att hitta på ett sätt för deltagarna att ge varandra utmaningar i berättelsens "marginal" på ett eller annat sätt.

En version av Sägnernas Spår sade att varje "knytt" alltid hade en hemlighet av något slag, som inte avslöjades förrän i berättelsens upplösning, och det skulle alltid vara iom detta avslöjande som knyttet gjordes mänskligt och sympatiskt. Och när en spelare etablerar ett knytt i historien så skall han avsluta sitt stycke med att hänvisa till hemligheten åt en annan deltagare. Denna andra deltagare blir den som får i uppgift att avtäcka mysteriet.

Så, typ, så fort jag nämner ordet "knytt" så lystrar alla spelare till. Och när jag lämnar över stafettpinnen åt en annan berättare så ser jag till att göra det på så vis att denne fattar vad det är för ett mysterie jag låtit denne deltagare få ansvara för.

Jag hade höga ambitioner om att kunna skapa ett helt spel med en handfull sådana där små kodspråk och konventioner. Det är möjligt att det går, men inte i en så lös setting som den jag föreställt mig i just det spelet. Jag tror det hade gått bättre i "Big in Japan". Det krävs ju inte mycket för att man ska kunna visa att en av bandmedlemmarnas flickvänner är en typisk Yoko Ono, texempel.

MrG

Swashbuckler
Systemlöst/friformigt?

Nu är jag visserligen inte en av extremerna i den riktingen, men har sett en bunt arr i den stilen på konvent. Jeeparna tänker nog åt det hållet, ASF hade något scenartio som var baserat på berättarbås i en dokusåpa, Svenils har gjort minst ett "bordslajv"...

Senast jag speltestade reflekterade jag över att en spelare använd "berättarröst" till och från. Egentligen vanligt metasnack, men gjort i den berättande stil som du efterfrågar. Funkade också kanon i scenariot.

En fråga dock, spelledare eller samberättande?

-Gunnar (som tyckte det lät mysigt bekant)

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Systemlöst/friformigt?

En fråga dock, spelledare eller samberättande?
Jag tror att en spelledare i ordets traditionella bemärkelse skulle vara suboptimalt. Någon sorts "ledarroll" kan det säkert finnas utrymme för, men jag tycker inte att "Jag öppnar dörren" - "Du ser en mörk gestal framför dig" - typen av spelande passar så bra i formatet.

//Genesis har redan gjort ett litet spel baserat på principerna.

Matolo

Warrior
Är spelledaren också blind?

Är det tänkt att reglerna ska finnas där med sina jämförbara siffror och formgjutna uttryck (bara utom synhåll för spelarna), eller ska regeltermerna vara så formulerade att de låter som dagligt tal?

I det tidigare fallet låter det som den enda rimliga ambitionsnivån för allt regelmakande som ska medge inlevelse.

I det senare är min spontana tanke att nyckeltermer och olika laddade ord är mer troliga att utarma språkbruket än skapa inlevelse... Om alla är överens om att ”Mästerlig” betyder ungefär ”FV 15” går ordet inte längre att använda i några andra sammanhang, och omvänt kan det bli ganska tjatigt om flera personer är lika duktiga. Man kommer inte undan reglerna – tvärtom låter man dem infektera det enda medium som verkligen är oumbärligt för stämningen, och det är inget jag personligen gärna gör.

Det ska bli intressant att följa resten av diskussionen.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Är spelledaren också blind?

Är det tänkt att reglerna ska finnas där med sina jämförbara siffror och formgjutna uttryck (bara utom synhåll för spelarna), eller ska regeltermerna vara så formulerade att de låter som dagligt tal?
För det första så skulle det nog inte finnas några siffror. Eftersom man inte använder rollformulär så måste man komma ihåg all info om sin rollperson, så rollpersonen skulle till exempel kunna bestå av en mening (typ "En mästerlig tjuv som försöker störta konungen"). Att ha spelvärden skulle vara alldeles för jobbigt att komma ihåg.

Vad gäller "utom synhåll för spelarna" så använder jag generellt ordet "spelare" i betydelsen "person som spelar spelet" (inklusive en eventuell spelledare). Jag är inte så förtjust i spelledare, så jag tenderar att skapa spel som inte använder någon. Det kan naturligtvis finnas en spelledare eller liknande roll i spelet, men han skall inte heller använda några tärningar eller liknande, annars faller det inte inom ramarna för "Osynligt rollspel".

I det tidigare fallet låter det som den enda rimliga ambitionsnivån för allt regelmakande som ska medge inlevelse.
Nja. Tekniskt sett så faller väl systemlöst spelande under mina definitioner, även om det inte är riktigt den sortens spel jag tänker på. Men systemlöst spelande är ju en av de absolut bästa verktygen för inlevelse. Men den sortens spel jag tänker på (och ville ha tips på tekniker för, men ingen har givit mig några :gremfrown:) skulle nog inte ha mycket utrymme för inlevelse (i karaktären, åtminstone. Man kan nog komma in i en del inlevelse i berättelsen).

det senare är min spontana tanke att nyckeltermer och olika laddade ord är mer troliga att utarma språkbruket än skapa inlevelse... Om alla är överens om att ”Mästerlig” betyder ungefär ”FV 15” går ordet inte längre att använda i några andra sammanhang, och omvänt kan det bli ganska tjatigt om flera personer är lika duktiga.
Tja, som sagt, siffror skulle nog inte användas alls. Jag tänker mig snarare att man skulle ha egenskapen "Mästerlig ficktjuv", till exempel. Vilket inte betyder något annat än att man är just en mästerlig ficktjuv. Är det bättre än en som har egenskapen "Fantastisk ficktjuv"? Rent regelmekaniskt skulle de nog vara identiska. Och även likvärdiga med "Har en ful frisur" eller "Kan döda folk med sin hjärna". Men nu talar jag specifikt system här.

Ett troligare sätt att använda nyckelbegreppen är till exempel som i mitt favoritspel just nu: The Committee for the Exploration of Mysteries. Där kan någon, när han berättar om vad som händer, lägga in nyckelfrasen "Föga anade jag vilka faror som väntade mig" (eftersom spelet utgår ifrån att man sitter på Kommittén och berättar om sina äventyr). Efter att man sagt detta, så säger spelaren som agerar som ens Opposition något i stil med "Jag vill minnas att det var när du hade gått för att tala med biblotekarien som du upptäckte en smygande skugga i utkanten av ditt synfält", varpå konfliktmekanismen sätter igång.

Ett annat exempel på en nyckelfras är i rollspelet Polaris (som jag tror var först med att använda dem), i vilket du, när någon spelare introducerar något du inte gillar, kan säga "Men bara om ..." följt av ett villkor för att du skall acceptera att det är så. Typ:

Spelare ett: "Han drar sitt svärd och hugger av dig ena armen."
Spelare två: "Men bara om min älskade förlåter mig när hon ser hur jag lider för hennes skull."

---

Här är ett exempel på ett litet spel som följer principerna för "osynligt rollspelande":

Spelet spelas i korta sessioner à ungefär tio minuter. Den spelare som har en häftig idé säger den första meningen i historien som skall berättas. Därefter väljer varje spelare en Aspekt. Det finns tre typer av Aspekter:

* Protagonist: Har man en protagonistaspekt så får man tala i första person. Man har den kreativa kontrollen över en enskild person som är huvudpersonen i historien. Man har det kreativa ansvaret att se till att den personen reagerar på vad som händer i historien.

* Intrig: Har man en intrigaspekt så har man kontrollen över allt som har med ens valda aspekt att göra. Man har det kreativa ansvaret att se till att handlingen förs framåt.

* Atmosfär: Har man en atmosfärsaspekt så har man kontrollen över beskrivningar av platser och även vissa händelser. Man har det kreativa ansvaret att bygga upp en lämplig stämning i berättelsen.

En session skulle då se ut såhär:

Spelare ett kommer på den första meningen. Den lyder: "Klockan 11:52 på en ganska varm tisdag, strax innan jag skulle gå på lunch, tog jag beslutet att mörda min fru." Han väljer en protagonistaspekt som är en 32-årig telefonförsäljare som tröttnat på sin frus ständiga utomäktenskapliga affärer.

Spelare två väljer en intrigaspekt: "Frugan" (vilket inkluderar hennes döda kropp).

Spelare tre väljer också en intrigaspekt: "Kommisarie Fredriksson".

Spelare fyra väljer en atmosfärsaspekt: "Idylliskt 50-tal".

Spelet skulle kunna gå ungefär såhär:

S1: "Klockan 11:52 på en ganska varm tisdag, strax innan jag skulle gå på lunch, tog jag beslutet att mörda min fru. Jag vet, det är en hemsk sak att göra, men om ni någonsin varit olyckligt gifta, så kanske ni kan förstå. Skilsmässa var en omöjlighet, och hon hade just tagit ut en saftig livförsäkring, så det föll sig väl i tiden. Jag tog eftermiddagen ledigt och begav mig hemåt."

S4: "Huset var en vacker villa i kolonialstil, med ett vitmålat staket och en vältrimmad gräsmatta: från utsidan sinnebilden av den amerikanska drömmen."

S2: "Men det var ganska snart uppenbart att allt inte stod rätt till. Från sovrummet kom vildsinta, djuriska läten. Antingen höll någon på att mördas därinne, eller så begicks synnerligen högljutt sexuellt umgänge."

... och så vidare. Man kan säkert lägga in nyckelfraser också, om man vill. Jag kan till exempel tänka mig att man kan, efter att ha beskrivit en dålig situation, säga till en annan spelare: "Men det var inte det värsta," varpå den spelaren måste hitta på en komplikation av historien. Eller så kanske man kan säga, när någon sagt något man inte vill ha in i historien, "Nja, nu var det inte så det var," efter vilket spelaren i fråga måste ändra sin utsago, om inte en tredje spelare backar upp honom med ett "Jo, så tror jag minsann att det var."

Men jag vet inte om dessa fraser är nödvändiga i det här fallet. Faktum är att jag tror att man tjänar på att helt enkelt säga att allt som är sagt är sagt, och går inte att ändra på. Gillar man det inte så får man försöka ta historien i en annan riktning. Eller härda ut -- den är ju trots allt bara ungefär tio minuter lång.

MrG

Swashbuckler
Re: Är spelledaren också blind?

(och ville ha tips på tekniker för, men ingen har givit mig några )
Men det kommer, skulle bara försöka vara med lite mer i visionen.

Jag brukar lösa sånt med att ha rollpresentationer som kan få vara rätt tydliga. Och en spelledare / regisör / kamera / statist funktion (även om vi ibland delar på uppgiften med att gestalta bi roller.

Tekniskt så rekomenderar jag att "lämna bordet", dvs stå upp om rollen står och våga använda rummet. Att bygga en bil av fem stolar för att snabbt få miljön.

Props kan vara bra, en liten rekvesita kan funka som ypperlig markör.

Vardagsplotter eller mindre plotter, sånt här spel tycker jag gör sig bättre om man vill få rädda en programerare från Västerås undan en misslyckad date, än om man ska rädda världen.

Tillåtande rollspel, säg ja till det folk föreslår och allt lyckas, det kan flippa i början, men om efter en stund så kommer folk ofta ned till jorden och det klaffar perfekt.

-Gunnar (som behövde tänka efter, många av teknikerna kan säkert vara intressanta egna trådar...)