Nekromanti OT: Evangelion

Troberg

Sinister eater
OT: Evangelion

Kan någon flytta NGE-biten till lämpligt forum?

Jag såg det som ganska uppenbart—speciellt givet Gainax historia—att NGE i allra första hand är hyllning / homage till 60-70-talets klassiska jätterobotserier (Mazinger, Getter Robo & co), som man sen kletat på lite låtsasdjup på som kulliss.
Där får du gärna förklara dig. Jag har sett det precis tvärtom, att den är den djupare storyn med jätterobotarna som kuliss.

Om man tittar på Gainax historia så tycker jag det passar rätt bra. Titta tex på Blue Water, som är i princip samma story (fast inte dragen till sin logiska slutpunkt på samma sätt och lite klumpigare genoförd), men med en annan kuliss.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: OT: Evangelion

Där får du gärna förklara dig. Jag har sett det precis tvärtom, att den är den djupare storyn med jätterobotarna som kuliss.
Jag håller helt med Troberg här. Som jag förstått serien så har vi en djup berättelse som behövde kulisser - de kristna referenserna och de "klassiska robotstriderna" fungerade ypperligt.

"Låtsasdjup" känns förresten lite väl hostilt för att jag ska känna för att bemöta eller ens diskutera den biten. Om inte annat en förolämpning mot de av oss som känner och tycker att serien HAR djup.

Rosen

Myrmidon

EVA (föredrar den förkortningen, även om den är totalt ologisk) handlar inte egentligen om fajtande jätterobotar; helt agree.

Titta tex på Blue Water, som är i princip samma story (fast inte dragen till sin logiska slutpunkt på samma sätt och lite klumpigare genoförd), men med en annan kuliss.

Mycket intressant jämförelse, men jag ser inte riktigt hur du menar här..?

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Mycket intressant jämförelse, men jag ser inte riktigt hur du menar här..?
Tja, tonåringars utanförsskap, frånvarande fadersgestalter, övernaturliga makter, självuppoffring, apokalyptisk handling, lökskalsupplägg. De delar många egenskaper. För mig känns Blue Water som en prototyp till Evangelion som inte riktigt hittade formen.

Klarare?

Dessutom är Blue Water den enda ickedokumentära film/serie jag sett som har haft autentiskt ljud från en pulsjet. Det måste vara värt något, jag har till och med sett "dokumentärer" som påstått att Argusmotorn som satt på V1 var en RAM-jet och dubbat in turbojetljud. Jag har sett samma filmklipp med originalljud, så jag förstår inte varför de bytt ut det, känns lite som chipsreklamen med stockholmaren som friterar bladen för att det är trovärdigare...

Bombu

Hero

Nu svarar jag på dig troberg för det blev enklast så när tråden flyttades, vet inte om det blir rätt. Ta det alltså inte som att jag skriver till dig troberg

Evangelion var när jag såg den en överaskning, just på grund av att det inte bara var ett påklistrat djup.

för mig var det en alldeles för obehaglig och "äcklig" (välgjord men obehaglig, i brist på bättre ord ) serie, men det är jag det.

Just konceptet att man verkligen fick in storyn så nära verkligheten gjorde den så mycket otäckare, slutet var definitivt inte påklistrat djup.

Bombu tyckte evangelion var för vidrig

Troberg

Sinister eater

Evangelion var när jag såg den en överaskning, just på grund av att det inte bara var ett påklistrat djup.

för mig var det en alldeles för obehaglig och "äcklig" (välgjord men obehaglig, i brist på bättre ord ) serie, men det är jag det.

Just konceptet att man verkligen fick in storyn så nära verkligheten gjorde den så mycket otäckare, slutet var definitivt inte påklistrat djup.

Bombu tyckte evangelion var för vidrig
Jag tyckte inte den var vidrig (i alla fall inte på ett sätt som gav mig aversioner mot den). Men visst känns den. Den en av fyra tecknade filmer/serier som verkligen berört mig (de andra är 'When the wind blows', 'Grave of the fireflies' och 'Watership Down').