Nekromanti OT -Forum

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
hejsan,

jag funderade lite(otroligt men sant!)
tänkte bara höra mig för varför vi inte har ett rent ot forum här? dom flesta andra forum jag läser har ett sådant och jag tror det skulle vara roligt specielt nu när vi har en sådan bra stämmning på det här forumet.

Enda nackdelen eller ehrm kanske fördelen vore väl att Troberg inte skulle synas till på dom andra forumen då? :gremsmile:

Skulle vi inte kunna ha en poll om det här om ni är tveksamma? Jag ser iaf inga direkta nackdelar med ett sådant forum.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Först ska jag vara gnetig och säga att ämnet har diskuterats mååååånga gånger tidigare så om du söker på det så får du upp några trådar.

Sen ska jag svara vad jag tycker...
Jag tycker inte att ett OT-forum är en bra idé (även om jag tyckte det tidigare) då det här är ett seriöst (? :gremwink: ) rollspelsforum och óm man vill diskutera enbart OT så kan man ta det privat, använda vrålrutan eller diskutera på de "andra forumen" som du nämner. Det blir ju en del OT ändå som du kanske märkt... :gremsmile:

Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
hmms möjligt men jag inser att man kan flytta en hel del ot topics till det forumet. Man skulle också komma ifrån den lite personliga bedömningen av vad som är ot eller inte. Dvs istället för att någon kommer och låser en tråd kan den flytta den till ot forumet. Vad som är ot för en behöver inte vara ot för en annan, vilket kan leda till att en annan blir irreterad om tråden blir låst.

Förövrigt är jag ledsen att jag inte sökte, har dock en baksmälle som heter duga så jag skyller nog på troberg i det här fallet!

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mmjo, men jag tror inte det är så enkelt. Att bara flytta tråden till en "dumpningsplats" skulle inte göra någonting bättre. Då tror jag snarare på att Moderatorer och Administratörer ser till att det hålls på en nivå som är hållbar. Jag är inte så känslig för OT men andra är och då är det bättre att låsa än att flytta... Det kan fortfarande urarta om det flyttas.

Förövrigt är jag ledsen att jag inte sökte, har dock en baksmälle som heter duga så jag skyller nog på troberg i det här fallet!

Hehe, nu vet du iaf att det är diskuterat och avslaget tidigare... :gremsmile:

Balderk

Swashbuckler
Jag har gjort precis tvärt om! Förut var jag väldigt negativ till ett OT-forum men nu tyckewr jag det är en bra idé. Vrålrutan finns ju förvisso och där hänger jag en hel del, men ett rent OT-forum skulle vara bättre. Vill man diskutera något med folket här kan man ju inte gå till andra forum och diskutera heller. Jag tycker det vore trevligt med ett sådant och även om detta är en seriös sight så skulle det nog inte störa allt för mycket med ett OT-forum. Snarare skulle det bli mindre OT på andra forum, vilket ju är possitivt. Men hur som helst så ligger nog ändå inte ett OT-forum högst på mi önskelista, det gör ett fantasy-forum (som jag väl aldrig heller kommer få se skymten av :gremsmile: ).

Men det är ändå mycket bra som det är och de forum jag har snackat om är ingen nödvändighet alls.
Det är ju ändå tråts allt min favvo-sida på hela internet och det är ju inte så dåligt.

/Balderk

Johan K

Gammal & dryg
Njaaa...

Vette fasiken om jag är så speciellt sugen på det...
Vad har det för anknytning till rollspel ??
Nackdelar finns det allt ! T. ex att det kommer säkerligen att snackas en massa skit, rent ut sagt..

Troberg

Sinister eater
Kanske en kompromiss är möjlig? Skulle det gå att skapa ett forum där bara admins kan skapa nya trådar, dit man kan flytta över tveksamma trådar eller deltrådar så att de kan fortsättas där?

Kanhända kan man sätta andra gränser, typ max inlägg per tråd i det forumet för att undvika att det blir en chat.

I vilket fall misstänker jag att de planerade Play-by-forum-forumen kommer att riskera att bli OT-forum.

Balderk

Swashbuckler
Din kompromiss lät faktiskt lovande! Vad säger Gardener eller någon annan admin om det? Hoppas att ni inte tar det här som att vi klagar förresten...

Du har nog rätt i frågan om PBF:erna också tyvärr. Skulle ju vara trevligt om de funkade bra, jag skulle lätt vilja pröva det i alla fall, sedan kan det ju vara kul att snacka skit också. :gremsmile:
Fast det gör vi juh redan iofs... :gremwink:

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Re: Njaaa...

Vad är det för fel på att snacka skit nu då? Bara man inte gör det om andra personer och användare är det ju lugnt. Annars är ju hela idén med ett OT-forum att snacka skit.

/Balderk

Sodivra

Champion
Bättre kompromiss?

Vad sägs om att starta ett skitsnackforum på en annan sida, med en annan redaktion, som alltså inte har med rollspel.nu att göra, men kan ändå tjäna som "officiellt" OT-forum, det vill säga, dit man hänvisar folk för att oota.

Enda kruxet "engagemangsspiralen", som jag kallar den:

Engagemang ger uppmuntran och kvalitet.
Uppmuntran och kvalitet ger engagemang.
Engagemang ger uppmuntran och kvalitet.
osv.

Man kan inte förvänta sig att alla ska bli jätteengagerade i något bara för att man säger det. Antingen så får man komma med kvalitet eller inspiration, eller så får de andra vara engagerade från början.

Johan K

Gammal & dryg
Iof, det har du ju rätt i...

Visst är det skoj att snacka en del skit..
Men ändå... Ser det som en ganska onödig grej att öppna ett OT-forum bara för att snacka skit...

Balderk

Swashbuckler
Det är ju det som ska försökas tas bort i och med ett OT-forum. Om man vill OT:a så kan man gå dit... Och så kan OT trådar flyttas dit istället för att låsas.

/Balderk, undervisar

Quan'talis

Swashbuckler
Jo, men det skulle ju inte funka. De OT-diskussioner som uppstår nu dyker ju upp mitt i normala trådar; någon säger något lustigt eller använder en långsökt liknelse, och sen krävs det inte mer än att någon av alla användare kommenterar den detaljen för att det ska uppstå en OT-diskussion. Det skulle väl fortfarande hända fast det fanns ett OT-forum? Och skulle man faktiskt flytta en hel tråd till OT-forumet bara för att en del av den gått off topic? (det är ju i och för sig samma problem som redan finns när det gäller låsningar)

OT-forumet skulle så vitt jag förstår fungera på ett helt annat sätt – det skulle bli ett "allmänt" forum där man får diskutera saker som inte handlar om rollspel, inte ett OT-forum där man får spåra ur hur mycket man vill. Så fungerar det åtminstone på de sidor jag har besökt som har ett sådant forum; man får diskutera vad man vill, men inte hur man vill.

Jag tror alltså inte att ett OT-forum skulle minska mängden OT-diskussioner på de andra forumen. Däremot skulle det kanske öka trivseln och gemenskapen på forumen att ha ett ställe där man får diskutera vad man vill, men det är en annan sak.

JPS – förespråkar semikolon

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Jag tror alltså inte att ett OT-forum skulle minska mängden OT-diskussioner på de andra forumen. Däremot skulle det kanske öka trivseln och gemenskapen på forumen att ha ett ställe där man får diskutera vad man vill, men det är en annan sak."

Jag håller med. OT uppstår ju oftast väldigt spontant och oplanerat även om vissa ämnen lättare spårar ur än andra. Där för hade det nog varit svårt att begränsa allt OT-skrivande till ett enda forum.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Det är sant, och det är ju faktiskt inte så ofta det startas RENA OT-trådar. (Kan bero på att de lätt blir borttagna/låsta, men ändå... :gremwink: ) Det gäller väl som med alla andra forum. När det blir tillräckligt många rena OT-trådar så kanske möjligheten finns...

Johan K

Gammal & dryg
Men...

Inte för att låta lite trist & tråkig....
Så tycker jag itne att det passar inte på den här sidan med ett OT-forum. Ser inte logiken i det hela.
För hur det än är så är det här en rollspelshemsida...

Storuggla

Champion
Nej tack. OT-forum skulle bara var jobbigt, inte ha något med rollspel att göra och ta upp en massa serverstyrka med diskussioner om träben och dylikt. Desutom skulle det bli en paradox om någon var on-topic i OT-forumet, skulle han då bli varnad för att han var OT? o_O;
Nä, och sedan skulle OT bli för öätt. Nu krävs ett tränat öga att se var man kan smyga in ett diskret OT i en tråd, med ett OT-forum skulle ju vem som helst kunna vara OT! :gremshocked:

Storuggla, bestämd

Troberg

Sinister eater
Och skulle man faktiskt flytta en hel tråd till OT-forumet bara för att en del av den gått off topic? (det är ju i och för sig samma problem som redan finns när det gäller låsningar)
Det går att bryta ut en del av en tråd och låsa/flytta den separat.