Nekromanti OT -Forum

Quan'talis

Swashbuckler
Det går att bryta ut en del av en tråd och låsa/flytta den separat
Jo, jag vet. Det funkar när det gäller låsning (och borde kanske användas oftare); man blir av med den del som spårade ur och kan fortsätta med den riktiga diskussionen. Men skulle det funka om man flyttade den utbrutna tråden?

Jag kommer bara ihåg ett tillfälle då något sådant skulle ha gjorts (minns inte vilken tråd det var, men du jämförde Krille med Javert i »Samhällets olycksbarn«, så där lagom subtilt) och då har jag för mig att originaldiskussionen, som ju var den som skulle "skyddas", dog ut ganska fort. Men jag kan ha fel.

JPS

Troberg

Sinister eater
Jag kommer bara ihåg ett tillfälle då något sådant skulle ha gjorts (minns inte vilken tråd det var, men du jämförde Krille med Javert i »Samhällets olycksbarn«, så där lagom subtilt) och då har jag för mig att originaldiskussionen, som ju var den som skulle "skyddas", dog ut ganska fort. Men jag kan ha fel.
Om jag minns rätt så var ursprungstråden inte något med potential att bli en långkörare i vilket fall.

Min subtila historia kom som svar på en lika subtil historia, så jag har inte något större samvetskval. Jag tycker att det var ett rätt roligt retorikutbyte.

I vilket fall så tycker jag att man borde tillämpa låsning av subtrådar lite oftare. Det är många intressanta trådar som blivit låsta bara för att några dragit iväg på privata eskapader.

Azagthoth

Myrmidon
När det blir tillräckligt många rena OT-trådar så kanske möjligheten finns...

Så genom att börja mörda folk så kanske de överväger att ta bort bestraffning av mord ur den svenska lagstiftningen? Att bryta mot reglerna (vilket ett startande av en renodlad OT-tråd är) gör inte att man till slut tar bort reglerna.

Det kommer aldrig att bli ett OT-forum. Helt enkelt för att vi står som ansvariga för allt som skrivs på de här forumen och vi vill inte vara ansvariga för "vad som helst" utan för de rollspelsdiskussioner och ämnen i nära anknytning till detta.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Okej jag missade visst :gremwink:-smileyn.

Jag skrev så för att det brukar vara eran motivering när det frågas om Vampire-forum eller Mutant-forum osv.

Troberg

Sinister eater
Det kommer aldrig att bli ett OT-forum. Helt enkelt för att vi står som ansvariga för allt som skrivs på de här forumen och vi vill inte vara ansvariga för "vad som helst" utan för de rollspelsdiskussioner och ämnen i nära anknytning till detta.
Hur planerar ni att hantera detta i de tilltänkta PBF-forumen?

Det kan bli ett problem där även om det är on topic, eftersom ett lösryckt citat som sägs av en karaktär utifrån karaktärens perspektiv kan verka mycket underligt för en som inte greppar rollspel. Det är precis den sortens ammunition man inte vill ge rollspelsmotståndarna för deras (avsiktliga eller oavsiktliga) misstolkning.

Kan ni tänka er vad som skulle hända om man tex spelade i WW2-miljö och spelledaren (som SS-officer) säger till spelarna "Ni är judar, inte människor. Alla judar ska utrotas, världen är bättre utan er.". Hur drastiska misstolkningar skulle P&P kunna göra från något sådant? "Spelledaren indoktrinerar spelarna med en nazistisk och rasistisk ideologi."?

Btw, kanske man borde kolla IPs i loggarna och matcha mot IPs som hör till P&P. Det är långt ifrån omöjligt att de hänger här och ingen kan väl säga att de har tillfört något positivt till forumen eller hobbyn. Med andra ord borde en sådan sak detekteras och de borde bannas.

Azagthoth

Myrmidon
Hur planerar ni att hantera detta i de tilltänkta PBF-forumen?

Det vet jag inte. Jag är emot sådana forum, så de som tänker genomföra det får klura ut det själva.

Min gissning är att sådana forum blir speciella eftersom inte alla har tillgång till dem (så som jag har förstått att PBF-forumen skall fungera i alla fall).

seinet

Swashbuckler
PBF-forumen kommer vara dolda för de som inte är behöriga precis som Moderatorforumet och Redaktionsforumet och Serveradministrationsforumet samt några andra forum (nu kommer visserligen Gard skicka en torped efter mig eftersom jag avslöjat för mycket).

Varje PBF-forum har en moderator som av deltagarna kallas "spelledare", han har rätt att ta bort trådar och låsa trådar och skall se till att inte PBF-forumen missbrukas.

För att upptäcka missbruk så kommer en redaktör lite då och då titta in i dessa forum och bedömmer helt själv eller rådfrågar övriga redaktörer vad som bör göras vid vissa situationer (t.ex. om 90% av trådarna är "Vad gjorde ni i helgen"-typ).

/Seinet Wintermute - Har precis gjort en laboration om IP-adressering och Subnät och lite sådant där

seinet

Swashbuckler
Upprepade brott skall leda till hårdare straff tycker jag. Det är ju inte för inte som det kostar dig £1000 ifall du röker på Londons kollektivtrafik.

Ju mer OT det blir destu hårdare straff kommer vi införa för att hindra det och OT-skribenterna. Det gäller att hålla det på rimlig nivå.

/Seinet Wintermute - Bryter just nu mot reglerna genom att dricka Jolt Cola i skolans datorsal

Troberg

Sinister eater
Seinet Wintermute - Bryter just nu mot reglerna genom att dricka Jolt Cola i skolans datorsal
Vadå, är ni sponsrade av Coca Cola eller? :gremgrin:

seinet

Swashbuckler
Regrna säger "inget ätandes eller drickandes vid datorerna i datorsalarna och datorlandskapet".

/Seinet Wintermute - Vet att många respekterar de reglerna men bryter mot dem lite då och då (precis som med OT-reglerna här på rollspel.nu)

Troberg

Sinister eater
Regrna säger "inget ätandes eller drickandes vid datorerna i datorsalarna och datorlandskapet".
Äh, då är det lugnt så länge ingen ser dig hälla i dig drickan. Det står ju inget om att ha en öppnad dricka vid datorn.

I vilket fall så är det inget större problem. Jag har förstört många tangentbord (vilket egentligen är enda sårbara enheten i det här fallet), men aldrig med mat eller dryck.

seinet

Swashbuckler
För övrigt var det en 50 cl PET-flaska med skruvkork.

Min lab-handledare tog ju till och med med sig kaffekoppen i lab-salen där det finns mycket dyrare datorutrustning som kan skadas (routrar och switchar och sådant)

/Seinet Wintermute - Väntar på att få sitt Project Entropia-konto

Troberg

Sinister eater
Sista OT-inlägget i den här tråden från mig

Min lab-handledare tog ju till och med med sig kaffekoppen i lab-salen där det finns mycket dyrare datorutrustning som kan skadas (routrar och switchar och sådant)
Sånt är inte så dyrt längre. Switchen jag har som kostade 10 000 skulle man kunna få för strax över tusenlappen idag...

Johan K

Gammal & dryg
Okey...

Har iof inte besökt deras forum överhuvudtaget..
Men det är väll ett ställningstagande från den redaktionens sida om de vill ha ett OT-forum eller inte.
Som sagt, tror att det bara skulle bli en massa tråkigheter om man släpper lös ett OT-foru, + att nån av moderatorerna eller administratörerna gav en ganska bra anledning varför de ijte skulel öppna nått forum här.