cogitare;n201915 said:
Frågan är bara vad en trådstartare av en sådan tråd faktiskt vill diskutera? För många (och jag tror det är så Manda upplever det) är det en ganska tunn fernissa av "... i rollspel" för att man faktiskt vill diskutera politiken kring transpersoner.
Alternativt kan det vara så att man (som jag) vill diskutera runt hur transpersoner representeras i rollspel, eller kanske hur man på bästa sätt undviker de värsta fällorna när det handlar om representation av transpersoner, därför att man som spelmakare vill skapa något som så många som möjligt kan ha nöje av utan att behöva ändra eller bortse ifrån material.
Som en allmän betraktelse och inte ett direkt svar på cogitares inlägg - jag frågade vart jag kan diskutera sådana ämnen därför att jag som användare av det här forumet gärna vill veta vilka oskrivna förhållningsregler som gäller, de som inte framkommer av forumsreglerna (som jag för övrigt tycker är tydliga och konkreta) och som i allra högsta grad handlar om politiken och kulturen på forumet.
För att utveckla lite - det finns ett motstånd mot att få lov att diskutera vissa områden inom rollspel här, inte nödvändigtvis från moderatorerna utan ifrån användarna som i lika hög grad som regler och moderatorer sätter tonen.
OT forumet var - åtminstone för mig - ett sätt att få lov att prata om de områdena utan att träffa på "off topic" kommentarer, eftersom OT var off topic till att börja med. Alltså var det en plats där det inte gick att stänga ner sådana trådar på grund av att de inte rörde sig inom vad som ansågs vara "rollspel". Nu finns inte det catch all forumet längre, vilket innebär att jag som engagerar mig för de här frågorna inte heller upplever att det finns ett forum där jag utan att tänka två - tre gånger över hur jag skall formulera mig kan posta om detta.
Nu är off topic stängt, och jag bestrider inte alls det beslutet för moderatorerna på wrnu har gjort ett hästjobb med att förändra och förbättra kulturen på forumet, till ett vad jag förstått ganska högt pris. Om jag som forumdeltagare kan bidra till att inte tvinga moderatorerna att arbeta för högtryck kommer jag så klart att göra det.
Nu blir jag lite off topic här, men så här tänker jag runt wrnu - det är en gratistjänst där jag som rollspelsintresserad kan diskutera runt och få hjälp med rollspel. Den drivs av idèella redaktörer och moderatorer som gör det här gratis - för oss som deltar, för att vi skall ha en plats att diskutera rollspel på. Det minsta jag som deltagare kan göra är att hålla mig till reglerna, om inte för min egen skull så av respekt för moderatorerna.