Nekromanti OT-foumet

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ja, nu har det gått ett par veckor sedan OT-forumet öppnades. Några spontana reaktioner? Tycker ni att det var ett bra beslut eller är ni sura för att det finns ett forum om allt möjligt på en rollspelssajt?

Admin/mod: vad tycker ni? Har några farhågor besannats eller tycker ni at det fungerar bra?

- Vulf

Rickard

Urverk speldesign
"Några spontana reaktioner?"
Många vettiga och roliga trådar.. Jag tror dock att forumet är såpass aktivt bara för att det är nytt.. Om någon månad eller två så kommer det att vara rätt dött där.. Jag tycker det är bra och avslappnat.. Dessutom så kanske idiotinlägg kan undvikas där en användare bara går in och idiotar sig och skriver mumbojumbo..

/Han som dock tycker det där inlägget var ett av de bättre idiotinläggen men som inte kom på något annat

Organ

Out of time, out of mind
Är inte det du kallar "Mumbojumbo" precis sådant som OT-forumet är till för? Är inte definitionen på sådant som passar in där just "har inget med rollspel eller relaterade ämnen att göra för fem öre"? I sådana fall tycker jag en tråd om hur man bäst tillagar en nyskjuten fågel är som klippt och skuren för OT-forumet.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Ja, nu har det gått ett par veckor sedan OT-forumet öppnades. Några spontana reaktioner? Tycker ni att det var ett bra beslut eller är ni sura för att det finns ett forum om allt möjligt på en rollspelssajt?

[/ QUOTE ]
Jag tycker det har funkat jättebra! Det bästa är att det faktiskt blivit en bättre stämning på forumen överhuvudtaget. När några tidigare seglade iväg i OT-landet fick de en: "håll er till ämnet"-knäpp-på-näsan, nu får de en mycket mildare men effektivare: "Det här hör hemma på OT-forumet. Jag flyttar deltråden dit". Så jag hoppas innerligen att även de som faktiskt bestämmer håller med mig och låter forumet vara kvar.

Intressantare är dock det faktum att köp/sälj-forumet verkar ha stannat av helt. Det var lite action där i början men nu verkar det som om det bara var nyhetens behag.

/Anders

Troberg

Sinister eater
Intressantare är dock det faktum att köp/sälj-forumet verkar ha stannat av helt. Det var lite action där i början men nu verkar det som om det bara var nyhetens behag.
Se det snarare som ett uppdämt behov som släpptes loss. Folk hade grejor liggande som de velat sälja ett tag. Nu har vi tömt dammen och ett mindre, men jämnare flöde kommer att flöda.

Rickard

Urverk speldesign
"<em<Är inte det du kallar 'Mumbojumbo' precis sådant som OT-forumet är till för?[/i]"
Någonstans i meningen "Dessutom så kanske idiotinlägg kan undvikas där en användare bara går in och idiotar sig och skriver mumbojumbo.." skulle det ha stått "på de ordinarie forumen".. Jag tycker alltså att det är bra med ett OT-forum för den användare som vill gå in och löjla sig lite..

/Han som klargör

Organ

Out of time, out of mind
[ QUOTE ]
Jag tycker alltså att det är bra med ett OT-forum för den användare som vill gå in och löjla sig lite..

[/ QUOTE ]
Jamen, jamen...då är vi ju överens!?!?!?! Fantastiskt! :gremgrin:

/Anders (gillar att vara överens)

Johan K

Gammal & dryg
jag är faktiskt glatt överaskad över OT-forumet. Trodde att det skulle bli en hel massa flme & sådant.. Men det har ju varit ganska lungt på den frånten, får jag ju lov att säga.
Samam sak är det med köp/sälj-forumet.. tycker att det käns som en bra idé åxå !

Sodivra

Champion
Två ord:

Godtyckliga Trådplaceringar!

På OT-forumet har vi mängder med kulturtrådar och till och med en www.rollspel.nu-tråd och två rollspelstrådar. (Just det Johan K, jag menar dig!)

Har kulturforumet blivit vad det står i forumbeskrivningen igen?
Behövs kulturforumet alls?
Har OT-forumet blivit avspända forumet snarare än "allt annat än rollspel"-forumet?
Har modereringen blivit slappare eller hårdare egentligen?

Bara tiden kommer utvisa det, eller något!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag var jäkligt skeptisk till ett OT-forum inledningsvis. Men än så länge har jag enbart blivit positivt överraskad. Om den goda stämningen håller i sig så har jag inget emot att forumet fortsätter att existera.

G

Guest

Guest
Det jag tänker på först är ju om det inte är lite dumt att slösa resurser på saker som inte handlar om rollspel. Såna sajter finns det ju gott om.

Vore det inte bättre om moderatorer och kilobytes fokuserades på rollspel allena. Bara ett tips alltså.

Däremot saknar jag kanske att folk berättar om spännande situationer från sina speltillfällen, typ "när vi besegrade en beholder" och liknande. Om det ska vara ett eget forum, tycker jag kanske inte, men det borde vara mer såna trådar på D&D-forumet!

Pom

Swashbuckler
Nu gnäller jag

Däremot saknar jag kanske att folk berättar om spännande situationer från sina speltillfällen, typ "när vi besegrade en beholder" och liknande. Om det ska vara ett eget forum, tycker jag kanske inte, men det borde vara mer såna trådar på D&D-forumet!
Varje dag dödas en beholder någonstans i världen. Det tycker jag inte skall glorifieras.

Nä, men skämt åsido; sådana trådar är jag glad att få slippa, av två skäl:

- Ett inlägg av typen "vi dödade en drake" är helt beroende av hur det berättas för att bli underhållande. Många andra slags inlägg kan innehålla poänger och information som i sig är intressant, men om inläggets poäng bara är "vi dödade en drake" hänger allt på att det berättas mycket bra.
det här D&D-forumet är det gott om sådana berättelser, och de är nästan undantagsvis inget vidare berättade.

- En berättelse blir lätt lång. Långa inlägg tar för lång tid att läsa och begrunda för min smak. Ja, jag skriver själv långa inlägg ibland och jag har läst många intressanta långa inlägg, men eftersom du vill ha en typ av inlägg som enligt min erfarenhet väldigt ofta blir långa vill jag stävja i bäcken. :gremwink:

Troberg

Sinister eater
Jag tycker att det redan bevisat här att det har ett berättigande, vilket jag kommenterade här.

Har det inspirerat till en spelide så behövs det i mitt tycke ingen ytterligare motivation, det är beviset på att det är en tillgång och inte ett problem.

Hellzon

Långsamma Vargen
[...]är ni sura för att det finns ett forum om allt möjligt på en rollspelssajt?
Fasen heller! Det var så dags nu. Även om jag inte har gjort några inlägg på OT-forumet än säger jag som Nattugglan (tror jag), jag vill inte blaja med töntarna på Lunarstorm, jag vill blaja med er.

Och några "dåliga" trådar har väl inte dykt upp?

Rising

Vila i frid
På OT-forumet har vi mängder med kulturtrådar
App app! Det där är förvisso en kulturtråd, men inte en rollspelskulturtråd.

Om jag däremot hade velat tipsa om Deadwood (premiär i Fredags, och det var verkligen värt att tipsa om. Jättebra!) så hade jag postat tråden på rollspelskultur, eftersom det finns westernrollspel. Men Little Brittain är ett rent humorprogram utan rollspelsanknytning, så det så.

Pfffblrp!

/Rising
har svårt att skriva pruttljud

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Om jag däremot hade velat tipsa om Deadwood (premiär i Fredags, och det var verkligen värt att tipsa om. Jättebra!) så hade jag postat tråden på rollspelskultur, eftersom det finns westernrollspel.
Eller så kunde du ha läst den tråd som faktiskt postades på Western-forumet om Deadwood. :gremtongue:

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Nu gnäller jag

Vill man läsa välskrivna krönikor om en spelgrupps äventyr så rekommenderar jag denna tråd och denna tråd.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Re: Nu gnäller jag

Fan, jag var hur säker som helst att du skulle länka till några av mina trådar. Jag som behövde lite bekräftelse :gremfrown:

Nåja, jag får väl göra det själv.

Ett!

och

Två!

Men visst... ingen byr sig väl om vad dumma Vitulv skriver...

- Vulf

:gremtongue:

Sodivra

Champion
Din andedräkt luktar risifrutti!

Om du hade läst alla stycken i mitt inlägg så hade du lagt märke till den käcka frågeställningen du hade kunnat svara på istället: "Har kulturforumet blivit vad det står i forumbeskrivningen igen?"

Ett tag var den officiella hållningen att bara skräck, fantasy, SF och liknande skulle diskuteras på kulturforumet, men det gick över till att handla om all sorts kultur. Det är så kulturforumet används fram tills idag, så det är inte alls en självklarhet vad som gäller längre, och godtycke avgör var trådarna placeras! (Eller iallafall individuella bedömningar..)

För övrigt har jag själv antagit den åsikten att om en tråd passar på flera forum så avgör författaren var den hör hemma, (Inget flyttande av Eontrådar till rollspelsforumet, mao) fast jag vet inte hur den inställningen funkar med OT-forumet.

PS: Risifruttin har löksmak.