Nekromanti OT-hörna

Vavva

Swordsman
Hej!

Efter ett litet tag här saknar jag ett riktigt OT-ställe. Det ultimata vore ju en chatt, men eftersom jag kan tänka mig att det inte är så lättfixat kanske det skulle gå med ett OT-forum istället? Fördelarna är några stycken:

1, Öka sammanhållningen och hemtrevnaden.Man återvänder hellre och har roligare med människor man känner gemenskap med och har ett hum om vilka de är.
2, Det skulle minska OT-inläggen på de andra forumen som skulle vara mer vigda åt sina egentliga ämnen
3, Även rollspelare har ett liv utanför rollspelet, eller i alla fall med mycket lös anknytning. I en community borde det finnas utrymme för även den sidan av människan, dvs man kunde gå hit, inte bara för att prata rollspel, utan också för att träffa människor med delade intressen.

Nån mer som tycker som jag?

Vavva - ond kramerska med åldersångest

Azagthoth

Myrmidon
Diskussionen har varit uppe förut, då liksom nu är vi avogt inställda till ett sådant forum. Detta av ett flertal skäl, bland annat för att vi är ansvariga för allt som publiceras på sidan. Risken är (i våra ögon) helt enkelt större att det blir tjafs på ett OT-forum (där man kan tala om vad som helst) än på ett forum med en utförlig beskrivning.

Antalet inlägg skulle på ett sådant forum kunna bli ganska stora, och det tar tid (tro det eller ej) att moderera, det är inte särskilt roligt heller. Denna extra arbetsbörda är helt enkelt mer än vi har tid med.

För att sedan angripa dina punkter. Ettan har jag svårt att invända mot, även om jag tror att det åstadkommes precis lika bra i de vanliga forumen. Tvåan tror jag inte ett dyft på, då människan är på tok för lat för att byta forum när denne får ett infall och vill skriva ett OT-inlägg (ofta är det ju en diskussion som på ett eller annat sätt får en delgren, dvs blir OT). På punkt tre måste jag säga att vi egentligen inte har strävat efter att bli en sk "community", man går hit för att prata rollspel i någon form, det har varit vår tanke.

/Azagthoth

MidNight

Swordsman
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Motstridiga uppgifter?

Azagtoth skrev: "På punkt tre måste jag säga att vi egentligen inte har strävat efter att bli en sk "community", man går hit för att prata rollspel i någon form, det har varit vår tanke."

Gardener skrev i ett nedanstående inlägg: "I en nyare version av forumsystemet som jag ännu inte haft tid att installera så finns det bättre stöd för privata meddelanden och för att söka efter användare. Jag skulle tro att det skulle öka användandet av privata meddelanden, men det borde bli ännu smidigare om det ska bli som en riktig community."

- Tja, inte vet jag. Oenighet, missförstånd eller allmänt jasså?

//MiDNiGHT. - tänkte bara att det kunde vara bra att få klarhet i frågan..

Gardener

Champion
Re: Motstridiga uppgifter?

De två inläggen motstrider inte varandra. Jag skriver "om det ska bli en community" och Azagthoth påpekar att vi "inte har strävat efter att bli en sk 'community'". Att jag jag skriver ordet <B>om</B> beror på att vi inte har inriktat oss på att vara en community tidigare (som Azagthoth skriver) och vi inte har något beslut på att vi ska vara det heller.

Däremot har vi fört vissa diskussioner om det hela inom redaktionen tidigare och det finns ju uppenbarligen ett intresse för det om man ser vad folk önskar på det här forumet.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

seinet

Swashbuckler
Re: Motstridiga uppgifter?

Som jag har skrivit i ett tidigare inlägg om sådant här: Skulle inte Codex - www.rollspel.nu kunna vara värd för en IRC-server där man lägger upp lite av de populära kanaler som redan finns på DalNET (#rollspel, #nogo, #lajv plus några till). Detta skulle vara schyst eftersom DalNET har blivit ännu segare än när jag först började med IRC för kanske ett kvartal sedan.

/Seinet - Önskar det fanns en schyst version av ICQ till Solarisplattformar...

<font size="3">Klaga INTE på Offensiv! (när det nu kommer)</font>
<font size="1" color="#646464">Vi vill se RipperDoc äta sina kängor</font>

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet</A> seinet@hem.passagen.se

MidNight

Swordsman
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Ja, vad tycker jag egentligen?

Vavva skrev: "1, Öka sammanhållningen och hemtrevnaden.Man återvänder hellre och har roligare med människor man känner gemenskap med och har ett hum om vilka de är."

Azagtoth skrev: "Ettan har jag svårt att invända mot, även om jag tror att det åstadkommes precis lika bra i de vanliga forumen."

- Personligen så tycker jag precis som Vavva skriver här. Det är kul när man "känner igen" folket på forumet och det blir roligare att kolla om det hänt något sen sist. Att det skulle åstadkommas lika bra på de vanliga forumen ställer jag mig tveksam till. Visst, som det är nu så kommer man ganska snabbt in i vad det är för folk här och vad de tycker om vissa saker, men man vet inte så mycket om dem.
Är det relevant för ett rollspelsforum att ha en OT-hörna så att man kan få lära känna varandra lite mer, även i situationer "utanför" rollspelen? - Ja, jag tycker det, eftersom jag tror att debatterna i själva forumen kan bli mer avslappnade och mindre 'bitska', så som de blivit ibland.

Vavva skrev: "2, Det skulle minska OT-inläggen på de andra forumen som skulle vara mer vigda åt sina egentliga ämnen"

Azagtoth skrev: "Tvåan tror jag inte ett dyft på, då människan är på tok för lat för att byta forum när denne får ett infall och vill skriva ett OT-inlägg (ofta är det ju en diskussion som på ett eller annat sätt får en delgren, dvs blir OT)."

- Jag tror att det skulle minska OT-inläggen som rör andra personer på forumet och i viss mån övriga OT-inlägg, då iaf jag känner att jag 'orkar' byta forum, eftersom det närmaste forumet till min debatt är det som kommer att ge mest (bäst?) respons. Sen finns det ju avstickare som inte har mer än en flortunn relevans till rollspel, sådana debatter skulle ju kunna flyttas till ett OT-forum, där de kan få diskuteras klart. Och ur rollspelsintresse kan det vara intressant då det ofta har med hobbyn att göra på ett eller annat sätt.
Jag tycker att punkt två är ett ganska vagt argument, men att det ligger något i det.

Vavva skrev: "3, Även rollspelare har ett liv utanför rollspelet, eller i alla fall med mycket lös anknytning. I en community borde det finnas utrymme för även den sidan av människan, dvs man kunde gå hit, inte bara för att prata rollspel, utan också för att träffa människor med delade intressen."

Azagtoth skrev: "På punkt tre måste jag säga att vi egentligen inte har strävat efter att bli en sk "community", man går hit för att prata rollspel i någon form, det har varit vår tanke."

- I slutändan är det ju ändå upp till de som 'äger' forumet. Dock tror jag att det kan vara kul att lära känna andra rollspelare på ett plan utanför själva rollspelandet; vilka är rollspelarna? Vad tycker de om andra saker? Hur är de som personer?
Relevansen för ett OT-forum till ett rollspelsforum är liten på ett sätt, men stor på ett annat. Liten, då det inte har med rollspel att göra (det är ju trots allt Off Topic). Stor, för att det skulle kunna öka banden och gemenskapen mellan rollspelare och kunna vara ett forum för annat som kan vara av intresse i rollspel.

//MiDNiGHT. - inte nödvändigt, men ett plus.

Azagthoth

Myrmidon
Re: Ja, vad tycker jag egentligen?

Vem tusan är den där Azagtoth, och varför säger han precis det jag säger?!? (placera smiley här)

Jag hävdar fortfarande att punkt ett kan uppnås med de forum vi har nu. Dessutom så finns det privata meddelanden om man vill lära känna någon mer än vad man får via forumen.

Punkt två (ang latheten hos människor) är empiriskt bevisad. Jag har läst de flesta inlägg i både det här och det förra systemet och människor ÄR lata. De byter inte forum och de söker inte efter information själva, utan de slänger ut frågan på det forum de råkar befinna sig på.

Slutligen, nej vi kommer inte att skapa ett OT-forum. Chatt, inte omöjligt, men inte ett OT-forum.

/Azagthoth

SKIN69

Warrior
Chatt?

Blir det nån chatt då? Har det tagits nått beslut om det?
Det verkade iaf så i en tidigare diskussion i frågan...
IRC är inte att rekommendera då det kräver extra program å grejjer eller en massa extra programmering, det är oxå lite klurigt för nybörjare.
En webchat vore ju guld eftersom den kan kombineras med forumet så man loggar in på chatten och forumet samtidiigt såattsäga...

/SKIN69 -This is your boss skinhead speaking

Azagthoth

Myrmidon
Re: Chatt?

Jag kan inte svara på frågan eftersom vi inte har hittat ett system som vi finner tillfredställande. Men vi arbetar på det.

/Azagthoth