Nekromanti Otacksamma spelare

duvan

Warrior
Jag bara måste få ut lite ilska över spelare. Jag är SL, har varit det sedan jag började och för några månader sedan så började jag konstruera en maffig Eon kampanj. Den handlar om en baron och hans närmaste medarbetare, så vi började spela och första äventyret blev skitbra. Så nu tyckte jag att eftersom vi fick till en sån bra grupp så skulle jag vilja ha in riktiga bakrundshistorier från alla.
Men hellre än att lägga ned tid på sina RP så väljer dom att inte spela alls. Man tycker ju att när man som SL lägger ned timmar med att få ihop en rolig och trovärdig historia så kan väl RP göra sin del i kampanjen.
Kort sagt så börjar jag lessna på otacksamma spelare, finns det en grupp i Gävle området som skulle vilja ha en SL så hör av er.

Ymir

Liten kantbaron
Vad är det för idioter? Jag skulle hält smält vax i deras munnar och hackat ut deras ögon med ishacka.

- Ymir, skulle aldrig spela med folk som inte, som han själv, lever för rollspelandet.

Evil Peter

Hero
Jag lider med dig. En SL lägger ner klart mest jobb i rollspelandet och det känns otrolig otacksamt att inte orka skriva en bakgrundshistoria när det även gynnar spelarna själva. En RP utan bakgrund förlorar imho mycket personlighet. Stå på dig!

C - som endast är spelare

Örnie_UBBT

Swordsman
Jag känner en kille som förberedde en (fantasy)kampanj genom att researcha precis allting, regelbundet maila med flera frilansande konstruktörer, ordna till karaktärsblad på 20-30 sidor som man hade i en pärm, köpa miniatyrer, miniatyrhus, miniatyrträd, konstruera varje invånare i varje by etc etc.

Sedan blev han besviken när en del spelare tyckte det var jobbigt att hålla redfa på 30 sidor extremt detaljerad karaktär.

Visst lägger spelledaren ner mycket jobb. Men man ska nog vara lite försiktig med att skylla på “otacksamma spelare”. Eftersom det är spelarna och spelledarna tillsammans som skapar kampanjen måste spelledaren också försöka lägga sig på en detaljnivå som passar spelarna. Man kan se det så här istället: om spelarna inte efterfrågar att varenda by de passerar ska vara konstruerad i detalj, så behöver man ju inte heller göra det=mindre jobb för SL, eller möjligheter att lägga arbete på något annat.

Som SL bör man, enligtmin erfarenhet, också tänka ganska mycket på vad spelarna gillar och vill ha ut av en kampanj/äventyr, och i någon mån anpassa sig efter det (detsamma gäller förstås även spelarna, som får vara beredda att anpassa sig lite om SL vill erbjuda dem något annrolunda eller nytt).

Nu vill jag egentligen inte klaga - som själv varandes närmast konstant SL så har jag allt suttit i den sitsen själv (“Otacksamma spelare!”-sitsen). Men jag ville bara poängtera att det är inte ens fel om två träter, och att man kan lösa de flesta problem om man faktiskt sätter sig ned och pratar med sina spelare innan man startar kampanjen, så att man vet vad de förväntar sig och vill ha ut av det hela.

mvh
Örnie

Lachtezan

Veteran
Att lägga ned sådant besvär som den SL du berättar om låter ganska överdrivet. Vill man vara snäll kan man kalla det hängivenhet. Fast jag kan ju faktiskt förstå honom. Jag har skrivit totalt 300 sidor eller så med bakgrundsmaterial till min favoritkaraktär. Jag hade gott om tid att slösa bort på det projektet...

Jag håller helt och hållet med dej, trots att jag bara är en simpel Spelare. I vår grupp gjorde vi så att vi gemensamt diskuterade vad som kunde göras för att spelandet skulle bli roligare och intressantare. Då vi alla var överens om att (på ett eller annat vis) intressanta karaktärer var en ganska viktig del så bestämde vi oss för att lägga ner mer tid på skapandet av rollpersoner, vilket innefattade bakgrundshistorier. Tidigare var det inte ens säkert att en spelare visste vilket land hans karaktär kom ifrån. Det är förstås inte alltid nödvändigt att vara så detaljerad för att en karaktär ska vara kul eller intressant. I ett av dom rollpersonsgäng vi spelar med finns en fd piratanka. Väldigt impulsiv, väldigt rolig. Och ändå har han ingen detaljerad bakgrund. Den fylls ut (av SL) allt eftersom vi spelar. Ett alternativ vad gäller bakgrundshistorier är att spelarna lämnar utrymme för SL att lägga till info, för att anpassa bakgrunderna till kampanjen. Med denna metod behöver spelarna inte 'anstränga' sej lika mycket...

Vindhand

Myrmidon
Krävande spelledare

Den handlar om en baron och hans närmaste medarbetare, så vi började spela och första äventyret blev skitbra.

Om första äventyret gick bra; varför inte spela ett äventyr till, och ett till, osv?

Om nu spelarna inte vill skriva långa bakgrunder...

Illern

koppariller
Re: Fördiskussioner

Förutom att hamna på samma detaljnivå spelare och SL emellan kan en fördiskussion komma tillrätta med ett annat problem nämligen varför karaktärerna håller ihop. Vill man kan man ju komma överens om att man t. ex. har gemensam utrustning eller tillhör samma nivå i ett skiktat samhälle. Man kan dessutom innan få veta lite om de andra karaktärerna som man kanske vet för att de känner varandra mer eller mindre.

[color:green]Putoris Vulgaris Astrabo, legionär
Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>

Zire

Swashbuckler
Att kräva en bakgrundhistoria tycker jag låter rimligt. Men man får se upp också. Jag antar att du hade någon form av krav på hur mycket de skulle skriva, eller att de själva hade någon föreställning om hur mycket det skulle vara, annars vore det konstigt om de inte skulle kunna göra det. En kort bakgrundshistoria behöver ju inte ens vara ett halvt A4.

Personligen tycker jag att formuleringen A4 osv är ganska klumpig. Det är inte mängden som räknas, det är tankarna. Mina spelares RP har c:a 2 rader bakgrundshistoria, men det beror på att vi inte skriver upp den. Det man inte minns var förmodligen inte så viktigt och sådana detaljer som föräldrar, stadsnamn osv kan SL skriva ner någonstans. Om man inte minns så är det ändå inte så noga att det blir samma varje gång.
Men då karaktärerna konstrueras i vår grupp tar det kanske en vecka eller så. Spelarna får diskutera med varandra och med mig men fortfarande så är allting i princip bara tankar i huvudet.
Anledningen är att det kan vara lite jobbigt att minnas en massa detaljer om RP som inte har någon egentlig funktion. Vad gör det om hemorten heter Tar-ataram eller Manara, huvudsaken är att man vet att den är liten och ligger i "Den stora Öknen" eller nått.

Men å andra sidan har det ofta nämnts att många använder bakgrunden som grund till äventyren. Jag antar att det då blir nödvändigt med en massa detaljer.

- Zire

Johan K

Gammal & dryg
Hota dem med att du kort och gott vägrar vara SL.

[color:purple]Alea Jacta Est !</font color=purple>

Lachtezan

Veteran
Precis!

Dessutom brukade vi ha ett annat problem. Oftast visste vi inte ens hur dom andras rollpersoner såg ut. Det är ganska illa. Efter att ha tänkt lite på saken så skulle jag vilja rekommendera att spelare och SL gemensamt tar fram rollpersonernas bakgrunder. Då kan man lättare anpassa dom efter kampanjen (om det nu behövs) och dom andras karaktärer. Då kan man mycket lättare förklara hur och varför rollpersonerna känner varandra och äventyrar tillsammans.

Illern

koppariller
Re: Precis!

Något som kan vara bra att också ta upp kan vara vad alla förväntar sig av kampanjen/händelseserien/eller vad man nu vill kalla det. Då kan alla vid olika tillfällen få lite av vad de vill ha. Dessutom upptäckte jag att vad folk menar med att äventyren skall vara varierade inte alls behöver vara samma sak inom spelargruppen.

Illerlyan:<A HREF="http://www.surf.to/ferret" target="_new">http://www.surf.to/ferret</A></font color=green>

Genesis

Ni dés ni maître
Underhåll!

Spelledarens roll i rollspel är trots allt att underhålla spelarna. Tycker inte spelarna att det är roligt med bakgrundshistoria så ska inte SL kräva det. Lessen, men så är det.
Läs Role Playing Mastery av Gary Gygax (En av de som började det hela med D&D)

/Genesis, som nyss köpt Shadowrun... WOW!

Lachtezan

Veteran

Om jag inte misstar mej så nämndes det tidigare i strängen, men det tål att upprepas. Om alla kan få åtminstone något av det dom vill ha ut av spelet så blir det roligare för hela gänget. Om en spelare är missnöjd så kan det sabba stämningen för allihop. Det du säger om variation i äventyr gäller också vad spelare förväntar sej av kampanjen.

Illern

koppariller
Re: Underhåll!

...fast spelledaren skall ju ha kul också. Åtminstone jag är så pass egoistisk att jag inte spelleder bara för mina spelare. hade vi inte kunnat samsas om hure det skall vara och acceptera varandras åsikter så hade jag aldrig 'spellett och i princip aldrig spelat de senaste tio åren eller så' och då hade det inte blivit något.

Illern

koppariller

Om en spelare är missnöjd så kan det sabba stämningen för allihop

Det där kan vara det tråkigaste som finns för ibland kan det vara så att den enda spelaren faktiskt avviker från övriga deltagare som i princip är överens. Det blir lätt konflikt om alla andra skall rätta sig efter en person.

Lachtezan

Veteran

Jag är glad att vi inte har någon sådan surpuppa i vårt gäng. Vi har å andra sidan en kille som sitter och gnäller över att han har sån jävla otur på tärningsslagen. Vem är det som oftast får perfekta slag om inte just han! Och om hans rollperson blir allvarligt skadad (medvetslös) så gnäller han också över sin 'ofantliga' otur. Önskar att jag lyckades lika bra med mina färdighetsslag...

[color:red]Odi profanum vulgus et arceo</font color=red>

Lachtezan

Veteran

Det är helt rätt, så länge det inte går till överdrift. Jag kan berätta om en SL som kanske hade lite för kul under den Nidländska Reningen. Vi blev överfallna av ett gäng orcher. SL slog en tre, fyra perfekta slag för en av orchernas parader. Då fick han plötsligt för sej att just den orchen skulle överleva, till varje pris. Till och med ohöljt fusk! Det är visserligen SLs rättighet att fuskla då och då om det krävs, men denna incident var bara så överdriven...

Illern

koppariller

Huuh, själv har jag varit med om en spelledare som skulle ha spelarna till att sitta och slå på ett imaginärt flinta med ett imaginärt stål och låta 'katjing, katjing, katjing, o. s. v. ca 25 ggr' för att karaktären inte hade färdigheten överlevnad eller dylikt och det därför tog tid och var svårt att få till en brasa. Detta inte bara första gången utan vid upprepade tillfällen. Behöver jag tala om att det inte var någon annan än spelledaren som tyckte att det var det minsta roligt efter femte 'katjinget' vid första tillfället? Nästa tillfälle var vi nästan beredda och att slänga ut spelledaren från balkongen (4:e våningen). Denne satt dock bara och asgarvade och hade skitkul och det krävdes en 'ministrejk' från utsatt spelare för att spelet skulle gå vidare utan 'katjing'.
Nu vet jag att nämnda spelledare har en identitet här och kanske läser detta och i så fall behöver du (spelledaren) ju inte skicka hotbrev till mig ;-) Det var faktiskt inte så $¤%&£#@ roligt och jag har inte nämnt ditt namn.

Illern

koppariller
Re: spelarjämmer

Vi har en spelare som ett ganska bra tag alltid jämrade sig över att han fick de svåra skadorna och var tvungen att uppsöka dyra läkare och fick men av skadorna. Vi andra som såg det lite mer objektivt märkte ju ganska kvickt att det helt klart berodde på att han offensivt gav sig på sin motståndare i varje strid på en gång medan andra var lite mer defensiva och försiktiga i början av en strid för att 'känna på motståndaren' eller rent av försökte undvika strid...
Efter ett tag (och lite pikar) så insåg han dock problemet med att ohämmat slänga sig över alla sina motståndare.

Lachtezan

Veteran

En SL jag känner blev 'stenad' vid ett eller två tillfällen. Efter att en av spelarna utropat "Stena SL!!!" så började alla kasta sina tärningar på honom...