Nekromanti Otroliga rollpersoner

DjeVul

Warrior
Nu när våran spelgrupp har spelat Eon i knappt 3 år så blir de rollpersoner som överlevt från första början blivit lite av en vagel i ögat. Rollpersoner som varit med om HUNDRATALS mindre äventyr och kampanjer... som äger miljoners miljoner eller bara är livvakter åt kungar.. med 22 i rykte och en massa jävla fynd nedskrivet på utrustning...

Vi har bara blivit bättre på Eons värld, regelsystem och spelet i sig. Vi spelar seriösare för varje gång... men med några av dessa rollpersoner som spelarna håller så kära så bryter de lite i den sriösa stämningen. När vi har kvar gubbar som varit med om ofattbara äventyr (eftersom spelledaren inte hade grepp om världen förut, plus humörsvägningar...) som inte alls skulle hända i de äventyr som spelas nu... eftersom vi blivit seriösare... eller så att säga: Vi strävar inte efter att rädda världen varje gång. Men de rollpersonerna som har räddat världen trettiogånger, ja de stör ju lite grann.

Och med en hel del tänkande och fundersamma stunder så har jag kommit fram till att det helt enkelt inte är kul om rollpersoenrna räddar världen varje kväll... inte heller om de vardagssysslor... det måste ju vara någonstans emellan...

Därför ska vi nu starta en hel seriös kampanj som driver rollpersonerna framåt och inte att de hoppar på gäng efter gäng med andra rollpersoner och räddar världen varje gång.

Men nu så skulle jag behöva lite hjälp. Vilket enkelt motiv ska kampanjen kretsa runt? Är det en ond trollkarl som i sagan om ringen... eller är det en korruption mot ÖverJarlen.. (blä förresten), eller kretsar det hela runt en drake eller ufon som landar på mundana och bibliotek X öppnas för att samla information... jag har faktiskt ingen aning.

Har någon några ideér? Är det någon som spelar en kampanj just nu som har lust att dela med sig?

/Martin

hatten

Swashbuckler
iden om att de ska samla in böcker till bibliotek X är en jätte bra spelide..

annars

Köpmän som fraktar varor från ett litet skepp de har problem med rövare och diverse krig som förstör handeln..

Slavdrivare som ska fånga in färgade och sälja dessa till Jargiska slavfarmare
Slavar som ska rymma från jargiska slavfarmar

Krigsfångar på en fängelse ö mitt i dödens träsk som planerar att fly...

Barbarer som har fått en utmaning från Schamanen de ska lära sig läsa och hitta den hemliga kartboken som avslöjar VART de civiliserade har gömt stammens heliga reliker..

De är civilicerade som ska studera ( söka skatter ) primitiva kulturer och söka spår efter hur de har utvecklats
( bära hem skatterna ) och nogrant analysera de fynd de har fått med hem. ( Värde fullt ej värde fult )

De är vildmark män som blir hyrda att scouta och leda en karavan av bönder som ska bryta ny odlings mark långt utanför i alla länder i vilt natur... ( givit viss tycker barbarfolken i närheten att det luktar som lunch )

De är Barbarer och elaka bönder stjäl deras mark tyvär har bönderna allt för maffiga vakter så de blir svåra att slå ut sen upptäcks det att de bygger sin by mitt på Farfars gravkummel och nu blir det krig..

Spelarna är ko fösare som ska samla ihop en hjod kor från barbarfolken några ska köpas men de flesta tjälas sen ska hela hjorden drivas tillbacka till Asharien för att bli korv...

Osv..
Kofösar uppdraget är klart använtbart har själv spelat en sådan kampanj och spelarna tyckte det var otroligt skoj..

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>

Belzambix

Warrior
undvik att rollpersonerna blir bra!

för det första så ska man undvika att de blir för bra... om itne det går så måste man låte de råka ut för en liten "olycka"... bli överfallna av ett gäng på 30-40 man som tar allt... om de har sakerna i ett hus så får man låta det bli inbrott... om RP äger en stor borg får man låta ett gäng tiraker förstöra det när RP är ute på uppdrag!!!
det finns mer varienter som man kan hitta på... spelarna kommer bli kinkiga men det är sånt som händer
SL är allvetande! =))))

Belzambix (www.naug.50megs.com)

DjeVul

Warrior
Jomen

Det kan ju bara inte vara incidenter... någon gång ibland kanske... men visst det finns ju sådana skäl... om man har en borg då får man ju problem... med borgen... alltså intrigerna växer ju när rollpersonerna blir äldre och avancerar...

Men enligt regelsystemet så får de ju bättre ju mer de spelar (överlever)... de får ju slå uppgraderingsslag och så....

Vi har iof kört att man slår mot alla färdigheter man har använt vilket bättrar på spelarnas humör men ökar tveksamheten i spelet... när alla har färdighet 20 så möter de helt plötsligt många väldigt bra fiender... hmmmmm...

/Martin

Ymir

Liten kantbaron
Re: Slavhandel i Mundana

Vilken slavhandlare fångar in färgade? De är det väl ingen större efterfrågan på? Nej, en riktig slavhandlare skeppar kidnappade alvflickor till Mûhad, så det så...

- Ymir, vet av erfarenhet hur slavhandel skall skötas.

bullen

Veteran

hmmm....ingen efterfrågan på färgade?
låter lite smått rasistiskt i mina öron..........

Oceanliner

Warrior
Min nästa kampanj...

...Utspelar sig i norra Consaber eller rättare sagt i östra Tokon på gränsen mellan Alarinn och Tokon. Rollpersonerna som består av en riddare och några av hans soldater (5-6 rps totalt) får i uppdrag att i byn Todhaidh som ligger intill gränsfloden Níe uppföra ett gränsfort och rekrytera soldater bland byns befolkning.

Intrigerna som följer kan man ju bara fasa för...

Första problemet blir att ta sig till byn igenom hela Tokon som ju nästan är i uppror. Många kanske inte ser med blida ögon på en grupp av Konungens soldater som färdas genom deras hemtrakter.

När man väl kommer till byn blir det stora problemet att få byborna att gå med på att både bygga fortet åt en för dem avlägsen kung och sedan bidra med mannakraft till fortets försvar. Detta är som jag ser det en av de bräckligaste delarna i hela kampanjen. Byn ska ha härjats svårt av tiraker så byborna behöver ett visst skydd men de vill kanske inte ha det i form av Sydlänningar.

När så fortet är byggt och man fått ett visst stöd i byn, riddaren är trots allt av Sankt Faulks orden som ju har gott rykte i Tokon, så börjar nästa problem. Flera klaner motsätter sig att de klanerna i byn får denna nya maktposition som det ju innebär att ha en liten men effektiv krigsmakt i sitt område detta innebär att ett stort klankrig inte är långt borta och givetvis får rollpersonerna medla för att hindra detta stolta folk från att slå ihjäl varandra.

Men innan de ryker ihop så kommer alverna i framförallt nordlanden, som ju inte är så potitiva över att man får svårare att utöva sin nationalsport nämligen boskapsstöld på andra siden floden Níe, att börja skramla med vapen. Detta kommer skapa så pass stora spänningar att de Tokonska klanderna kommer att enas mot alverna så att nästan ett omfattande gränskrig bryter ut...

...om det inte vore för Tirakerna. De kommer givetvis inte vela ha någon garnison som försvårar deras härjningar ner till Alari viken. Så ovetande om att deras fiender alverna och Tokonbarbarerna håller på att nästa börja slå ihjäl varandra kommer tirakerna i stora skaror nedsvepande från bergen för att förvånade finna varenda stridbar Tokonbarabar och learamalv beväpnade till tänderna och redo att slå ihjäl varandra...

...Så de förvånade tirakerna kommer att av ilskna och enade Tokonbarbarer och Learam alver att bli jagade rakt upp i bergen igen

end of story?...knappast.

Nu när man först enat flera Tokonska klaner mot alverna och sedan Alverna och Tokon mot tirakerna så kanske rollpersonerna kommer tro att allt är över. Men inte alls, ryktet sprider sig som en löpeld över hela Tokon och Alarinn så till våren börjar Alver från Alari passet och västlanden strömma över floden Níe för att tillsammans med de enade Tokonska klanerna fortsätta över hela Tokon där folk kommer gå man ur huse för att gå med i upprors hären som styr sina taktfasta steg mot Söder där man vill få kungen att svära Draken trohet nu när man endå är enade och uppvärmda för strid...

Tja lite löst vad jag funderat på ialla fall...synpunker?

//Jonas

DjeVul

Warrior
Re: Min nästa kampanj...

En mycket trasslig kampanj må jag säga... mina spelare kanske ska besöka borg-bygget på sina resor... men varför skulle någon passera tokon... det ligger ju på ändan av världen... jaja det går ju att fixa... tokon är ju perfekt för att studera andra samhällen (leta skatter) och deras kultur (guld och juveler) och sedan berika sitt eget samhälle med alla ens erfarenheter (RIIIKK!!!) eller nåt.. =)

Ymir

Liten kantbaron

Mjo, jag förstod att det skulle låta så. Det var inte min avsikt, dock. Ta det med glimten i ögat.

- Ymir, som tycker darkener är rätt tuffiga.

Ett förslag som handlar föga om din fråga är: Om rpna blir för bra eller är för coola, så ska man lägga dem på hyllan för att då och då dammas av och användas som SLP. Då blir de spelare som spelat gubbarna stolta och de riskerar inte längre att dö. I vår spelgrupp har vi massor av hjältar som fortfarande är aktiva men inte spelas. Alarion, baltsar, ignatius och många fler. Det bästa är att avrunda det hela med en stor kampanj då rpna blir asbra för att sedan helt enkelt säga, de går inte längre att spela för att de har fullt upp med sina nya yrken och förplikterser. Alla glada och nöjda.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Baron Drakvinge

Veteran
Låter alldeles utmärkt tycker jag.
Vår SL låter oss skriva ner de Livsmål vi anser att våra gubbar ska ha när de är nygjorda. Om dessa sedan uppnås (vilket händer sällan då de tenderar att hastigt och lustigt avlida långt innan dess) så är det ingenting kvar som driver Rp:na. Alltså "pensioneras" de och får bli SLP.

/ Baron Drakvinge - som insett att Qadosh och feghet är enda vägarna till ett långt liv i Mundana.

Oceanliner

Warrior

"men varför skulle någon passera tokon... det ligger ju på ändan av världen..."

Todhaidh där fortet ska byggas ligger precis ovanför Níe bukten. I området ligger 4 andra större byar, av detta drar jag slutsatsen att detta är ett av Tokons folkrikaste områden. Det betyder att skulle Tokonbarbarerna från detta området gå i fält mot kungen så skulle de bli tvungna att först slå ut detta ödsliga fäste om de inte vill att deras hem ska bli nerbrända medans de krigar i väster. Så även om fästet i sig inte kan stå emot så länge så skulle det endå ge kungen lite mer värdefull tid att rusta och Tokonbarbarerna ansträngningen att uppehålla sin armé på eget område längre än nödvändigt. För att inte tala om vilken effekt detta får för effekt på Tokonbarabarernas moral.

Sedan skyddar ju självklart fästet dessa folkrika områden mot härjande tiraker från bergen som ju måste passera Todhaidh först. Detta gör att Tokonbarbarerna själva får ut nåt av det samtidigt som de lär sig mer om både Sabrisk krigsföring och fortifikations teknik.

Den officiella ursäkten är att fästet ska komma att fungera som handelsutpost med alverna och förhindra tirak räder i området. Den kommer också att fylla ett visst missionerande syfte i och med att det blir Sankt Faulks orden som ju styr fortet. Men många av soldaterna i fortet kommer att vara kungatrogna så även om Faulks orden på papperet styr så kommer endåså kungen att kunna dra de militära fördelar som fortet ju ger.

Detta ger utrymme för intriger mellan rollpersonerna då Faulks riddaren i sällskapet inte har samma mål som den kungatrogna sergeanten.

Riddaren vill ju skapa en missions och handelsutpost där byborna i utbyte mot att de hjälper till att bygga fästet får beskydd mot tirakerna.

Sergeanten vill skapa ett starkt fäste med så stor andel kungatrogna soldater som möjligt för att i händelse av uppror kunna försvåra för Tokonbarbarerna att gå i fält.

//Jonas

Koboldjägaren

Veteran
Undvik att förstöra i onödan

Det kan vara lite löjligt med rollpersoner som är övermäktiga, men det värsta jag vet är när spelledaren förstör något utan att du har chansen att försvara ditt.

En kobold kommer sällan ensam...

Helmgast
Baltsar är väl inte så lämplig att spela, inte av anledningen att han är för bra.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.

Tegrevan

Veteran

Hrm. Léaram som stjäl? Det låter inte riktigt som det stämmer med deras generellt höga heder... Men i övrigt låter det som en riktigt intressant kampanj, om bara det fanns en annan anledning till att Léaram skulle börja med sitt "vapenskrammel". Kanske det faktum att en centralt styrd riddarorden med starkt religiösa förtecken etablerar sig i deras närområde, som om Alarinn totalt kunde ignoreras som stat. Daak ser ju inte heller med blida ögon på alver i allmänhet...

//Tegrevan

Helmgast
För att du öppet slog mot tur. Iofs hade jag tänkt att låta honom bli predent ändå, men sagan hade ju slutat lyckligare om hans fru överlevt.

// Avatarex, som härmed har dubbats till riddare.