Nekromanti Otroligt coolt!

Rävnos

Warrior
Sorry Gasten, strike again, that was a miss

Hejsan,

Warhammer 40k och Warhammer Fantasy är INTE samma universum, det finns inte längre någon Fantasy planet i 40K universumet och det kommer aldrig finnas det igen.

När Warhamer 40K var ungt var det däremot annorlunda, då drog man kraftiga paralleler mellan spelen, Empire står som grunden till Imperial Guards och Space Marines, High elfs blev Eldars, Dark elfs blev Dark eldars, Wood elfs blev Exodites som inte funnits som figurer de senaste 15 åren men snart kommer igen, Dwarfs blev Squats(som numera är strukna från W40K universumet pga av sin fjantighet), Orcs blev Orks, Chaos förblev Chaos, fanns tom tidiga skisser på ett Skaven in Space lag, men det försvann på vägen.

Iaf var de två universumen tätt förknippade, men ju längre de utvecklades desto mer unika idéer fick de för de olika spelen och därför ville man skilja dem åt, detta gjordes runt 97/98 genom att Fantasy planeten sades ha hamnat i en evig warpstorm, den är alltså totallt otillgänglig och kommer aldrig någonsin att kunna hittas.

Så tyvärr Altdorf lär ej finns med i rollspelet när det är en färdig produkt, just pågrundn av att ingen vet om att det finns där och ingen vet om hur man ska ta sig dit.

För att utveckla ämnet lite så finns det ett par rätt spännande teori som Gamesworkshop mer eller mindre understödjer och det är först kopplingen mellan Space Marines upkomst och Sigmar(guden för människorna i Warhammer Fantasy). Det sägs nämligen i många berättelser att Sigmar kom till the oldworld i en komet som en dag crashade på ytan, han var då bara ett barn, men han visade upp övernaturlig utveckling väldigt fort, redan vid ett par år var han stark och klyftig som en vuxen.
Detta stämmer väl överens med Warhammer 40K fluffet om hur emperors 20 primarchs som var tänkta att stå som ledare över var och en av hans nya Space Marines legioner spreds ut i universumet genom en listig plan av Slaanesh(chaos guden för njutning och smärta). 2 av dessa primarchs hittades aldrig och har strukits från alla texter ingame, en av dem skulle mkt väl kunna vara Sigmar, alltså en rest från den tiden då Fantasy tillhörde samma universum som 40K.

En annan rolig koppling mellan spelen är Necrons i W40K och Lizardmen i Fantasy, bådas bakgrundsinformationer bygger kraftigt på legender om en numera utdöd ras som kallas the old ones. Dessa var en galet mäktig ras som styrde universum innan vi människor ens hade lämnat våra lavapölar här på jorden, de låg ständigt i krig med en grupp gudar som kallas C'tan, The old ones hade många olika anhängare, bland annat Orks som var deras grovarbetare, Grots(goblins) som var tänkarna bland de gröna samt Slann(enorma paddor som är sjukt bra på magi) Dessa två raser och många fler stred på The old ones sida mot C'tan trupper som endast bestod av en ras som kallades Necro-något, the old ones fick pisk tillslut och Slann och Orcs sökte skydd på mängder av olika planeter, bland annat Fantasy världen, där glömde de något pantade orksen snabbt bort sitt ursprung, förslavade sina ledare grotsen och tvingade dem att börja arbeta för dem, samtidigt började de föra krig mot Slann, för att försvara sig skapade de stora paddorna spawningspools där de kunde manipulera fram stora ödleliknande krigare som fick bli deras undersåtar, så vad jag försöker komma fram till är att The old ones efterlevare finns på fantasy världen medans C'tan och deras Necrons lever i W40K.

Slut på W40K lektionen för dagen ^^

är det något någon vill veta mer om är det bara att fråga, i allra ödmjukaste ton kan jag berätta att jag nog har koll på 95% av W40K universumet och dess historia.

G

Guest

Guest
Re: Sorry Gasten, strike again, that was a miss

Dark elfs blev Dark eldars
Dark eldar kom väl inte förrän efter den eran om jag inte minns fel (de kom iomed tredje upplagan av 40k), dessutom var väl inte eldar high elves utan när eldar upptäkte jorden så upptäkte de ett folk som var mycket lika de själva i just high elves, sedan om de assimilerade dem eller vad som hände minns jag inte, underligt nog dyrkade dock eldar samma gud som dark elves, vilket de gör fortfarande (iallafall har guden samma namn men då hade den samma egenskaper).

Organ

Out of time, out of mind

Det sägs nämligen i många berättelser att Sigmar kom till the oldworld i en komet som en dag crashade på ytan, han var då bara ett barn, men han visade upp övernaturlig utveckling väldigt fort, redan vid ett par år var han stark och klyftig som en vuxen.
Va! Är Sigmar STÅLMANNEN?!?!?!?!?!?!? :gremgrin:

/Anders

Rävnos

Warrior

Dark eldar kom väl inte förrän efter den eran om jag inte minns fel (de kom iomed tredje upplagan av 40k
korrekt, men det innebär ju inte att de inte är en direkt översättning av Dark elfs? :p WD 225 var första med Dark Eldars om jag ej missminner mig.

dessutom var väl inte eldar high elves utan när eldar upptäkte jorden så upptäkte de ett folk som var mycket lika de själva i just high elves, sedan om de assimilerade dem eller vad som hände minns jag inte
nej du nu är du ute och cyklar, High elfs har aldrig funnits på jorden :gremwink: Ancient Terra har alltid varit människokontrollerat om man inte går tillbaka till fornhistorisktid, Emperor föddes ju i mellanöstern som just människa, inte ett spetisgt öra så långt ögat kan nå :gremsmile:

Warhammer fantasy utspelar sig på en annan planet i en annan galax som är skiljt från resten av universum genom en Warpstorm.

Och vad jag menar med ursprung är alltså vart figurerna och raserna har fått sin inspiration inte vart de fluffmässigt kommer ifrån, om du läser på om old ones så märker du att W40K orks var förre fantasy osv även om spelen kom i andra ordningen.

Rävnos

Warrior

japps precis som emperors 19 andra söner ;P
varav 18 av dem blev ledare över legioner, 1 hittades aldrig och en sägs vara Sigmar.

Simon

Swashbuckler
Ett hett lästips är typ "Eisenhorn" av Dan Abnett (Black Library), eller "Ravenor" av samma författare. Där följer man just en inkvisitor med sällskap, och sättet de arbetar på ter sig närmast perfekt lämpat för klassiskt rollspelsspel.

Dessutom så är böckerna också jävligt bra, så bra skrivna att jag ett tag var helt säker på att författaren var en pseudonym för nån som skrev vanliga, där ute i samhället mer respekterade böcker. ,-)

Simon

Swashbuckler

Hur står det här i förhållande till vad Horus Heresy-boktrilogin säger om historien? För som jag läser det så knyter den 40k-historien till vår egen historiska jord ganska tajt, med alla geografiska och historiska referenser.