Nekromanti Otroligt rik.

han göte

Warrior
en av mina spelare har nu efter några månader blivit överdrivet rik. Jag vet att det dels är mitt fel. för att tilllägga så är han prins i Drunok. Har någon en ide på ett kort äventyr som gör så att han förlorar stora summor av pengarna?

sen undrar jg om alla använder det med mörkrets tid. För i L&H står det att det är typ ett år kvar när man börjar spela tills mörkret kommer...och enligt mundana tid så har vi spelat i lite mindre än två år.

Jaggernaut

Hero
Har någon en ide på ett kort äventyr som gör så att han förlorar stora summor av pengarna?

Kanske kidnappar någon prinsens älskade och kräver en stor lösensumma mot hennes liv. Alternativt kan det också vara någon annan närastående till prinsen. Ju närmare de står varandra ju större lösensumma.

sen undrar jg om alla använder det med mörkrets tid. För i L&H står det att det är typ ett år kvar när man börjar spela tills mörkret kommer...och enligt mundana tid så har vi spelat i lite mindre än två år.

Det där beror på hur man ser på det hela. Jag har väl inte precis uteslutet mörkret men jag använder det inte heller. Har bara uppskjutit det på obestämbar tid.

Pendragon

Swashbuckler
en av mina spelare har nu efter några månader blivit överdrivet rik. Jag vet att det dels är mitt fel. för att tilllägga så är han prins i Drunok. Har någon en ide på ett kort äventyr som gör så att han förlorar stora summor av pengarna?
Är han prins ska han nog vara ganska rik. Dock bör det mesta av rikedomen utgöras av landegendomar och titlar snarare än pengar.

/Joel

Gelane

Veteran
att göra ett äventyr som år ut på att bara få han att förlora alla pengar är knappast en bra ide. det är sånt som får spelare att sura till. nej. istället tycker jag att du gör en hel kampanj däär prinsen i fråga blir anklagade för nåntig, tas ifrån sin makt och pengar. typ att någon på nått sätt smutskastar han och kommer fram n´med säkra bevis. Jag vet ju ingen historia bakom allt, men som kreativ SL skall det inte vara alltför svårt. särskilt inte om det är du som gett han rikedommarna.

Låt han helt enkelt få svettas lite för att få behålla sin status i sammhället samt hans rikedommar. Det är sånt som kan uppskattas senare, ett äventyr där han som prins får kräla runt i huvudstadens slumer för att hitta bevis på att han är oskyldig mot nån slags anklagelse är ett minne män bara måste minnas.

enda nackdelen med det är väll att det kan ta ett tag att kopa ihop en sån kampanj.

Gelane - Morgontrött

Castorion

Veteran
Intrigmagnet (Kanske spoiler)

Som tidigare nämnts är nog de flesta stora rikedomar bundna i land och makt.
Men jag skulle snarare se rikedomarna som en fördel än som något att plocka bort –
den som är rik och mäktig är ett flugpapper för intriger och politiskt tjuv- och rackarspel!

En djup brunn av framtida äventyr att ösa ur – som en tidigare skribent föreslog kan det ju vara intressant att spela ett återtagande av makt och titel.

Drunok är knappast mitt specialområde men en prins borde ha en hel del plikter som kan utnyttjas av spelledaren.
Måste han bevisa sin duglighet för att inte bli förbigången?
Medla mellan fraktioner som är i luven på varandra?
Hämnas någon begången oförrätt?

Det har tidigare skrivits mycket intressant om Mörkret och olika sätt att hantera detta – jag lägger bara till hur jag själv har hanterat det:

Mörkret är som vilket maktspel som helst – det är bara storleken som är annorlunda.
De flesta är brickor händerna på andra, de rika och mäktiga är både spelare och spelbrickor på samma gång. Runt spelbrädet sitter de mäktigaste varelserna (kalla dem gudar, demoner eller något annat passande) och intrigerar, knyter allianser och petar på sina och varandras spelpjäser.

Men ja: i min värld har eonen nått sitt slut och intrigerna tätnar. Kampen kommer dock att bli långvarig och knappast bestå av demonhorder eller världskrig utan snarare många krig i världen.

/Castorion, intrigintressent

Wictor

Warrior
Ett alternativ är ju att låta honom hamna i en situation där han inte har så stor nytta av sina pengar, eller så kanske han befinner sig långt hemifrån och har begränsade medel till sitt förfogande.

Tyr

Hero
Det är lite trist för spelaren om du bara snor hans rollpersons pengar rakt av sådär. Det är roligare om rollpersonen verkligen får chansen att använda sina pengar till något utvecklande.

Jag kan ge dig ett par alternativ:

Scenario I: Monarkin har pengabeskymmer, och gillar inte att rollpersonen samlar pengar på hög. De vill istället att han köper loss kronojord, så att monarkin får lite klirr i kistan. På så sätt blir alla nöjda och glada. Lite trist lösning på problemet kanske.

Scenario II: Konstnärer och vetenskapsmän i landet får höra om rollpersonens otroliga rikedomar, och hoppas på att bli sponsrade av rollpersonen. Genom att agera mecenat så förlorar rollpersonen kontinuerligt pengar. Men å andra sidan så får han ett väldigt gott rykte. Jag tror att det här scenariot kan vara väldigt kul för spelaren.

Scenario III: En känd upptäcksresande vill att rollpersonen ska spronsra hans upptäcksresa. Rollpersonen förlorar pengar, men kan om han har tur få tillbaka investeringen mångfalt om skeppet kommer tillbaka fullastat med exotiska ting. Ger även rollpersonen ett gott rykte. Dessutom så kan du bygga en hel kamapnj runt upptäcksresan, om nu rollpersonerna vill hänga med.