Nekromanti Outforskat, hur länge?

Ram

Skev
Om man ser till vår värld, hur länge anser ni att man kan säga att det fanns någorlunda stora, outforskade:
1. Havskuster?
2. Inland?

Ymir

Liten kantbaron
Havskuster, till cirka 1900, OM vi räknar Antarktis och Arktis. Annars, cirka 1800.

Inland, till cirka 1950, OM vi räknar Antarktis och Arktis. Annars till cirka 1900.

Möller

Hubert Hortlax
Tja, för kanske senast cirka tiotusen år sedan var hela den sista stora kontinenten, Sydamerika koloniserad. Vissa platser förblev oupptäckta, Nya Zeeland koloniserades för mindre än två tusen år sedan.

Grönlands och Antarktis inland började utforskades först, tja, för cirka hundra år sedan. Den senare upptäcktes sannolikt inte förrän för bara två hundra år sedan, och är också den enda kontinent som européer faktiskt upptäckte.

Så, från den moderna människans uppkomst för 200 000 år sedan existerade stora outforskade kuster och landmassor i cirka 190 000 år, plusminus 9000 år ...

.113

Swashbuckler
Å andra sidan så finns det kartor som tyder på att man visste hur kustlinjen såg ut kring antarktis, som senast var isfri ca 11-4000 år före kristus. Alltså minst 6000 år sedan.

Kartan kallas typ Piri Rei's kartan eller nåt sånt och är daterad till 1500 talet, men är uppenbart kopierad från någon annan karta och tyder dessutom på att man redan då visste att jorden va rund och hade med longitud och latitud och visste ungefär hur stor jorden va med en differans på ca 75km.

Så vem vet..

.113

Swashbuckler
Efter lite diskussion i chatten så får jag väl ta tillbaka det där litegrann :gremlaugh: åtminstone det med kustlinjen verkar kunna vara en annan sanning.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ymir said:
Inland, till cirka 1950, OM vi räknar Antarktis och Arktis. Annars till cirka 1900.
Jag vill komplettera lite grann här. Nya Guineas inland var i mångt och mycket en vit fläck tills holländarna gjorde nattliga flygkartläggningar på 1930-talet. Då upptäckte man bland annat ett tidigare okänt stort tätbefolkat dalområde genom att observera lägereldar.

Även Brasiliens vidsträckta inland hade vita fläckar långt in på 1900-talet. Det var därför naturligt för Arthur Conan Doyle att placera sin roman "The Lost World" där.

Ram

Skev
Intressant, detta var rätt mycket senare än jag hade tänkt mig! :gremsmile:

Antarktis och Arktis borde jag nog ha uteslutit ur frågan om jag tänkt mig för.

Det jag är mest förvånad över är de outforskade kuststräckorna. Jag vet att nordvästpassagen "upptäcktes" ganska sent, finns det flera exempel? Finns det några exempel på områden som inte ligger i de mer extrema väderzonerna?

Ymir

Liten kantbaron
Det jag är mest förvånad över är de outforskade kuststräckorna. Jag vet att nordvästpassagen "upptäcktes" ganska sent, finns det flera exempel? Finns det några exempel på områden som inte ligger i de mer extrema väderzonerna?
Nej. Inte vad några större områden avser iallafall, självfallet fanns det långt in i historien massor av små öar i Indonesien, Stilla havet etc som ingen seglar runt, men efter att europeerna kom på hur man byggde oceangående fartyg gick upptäckterna väldigt fort; kolla vilka otroliga seglatser Magellan och Vespucci och kapten Cook genomförde, liksom; för att inte tala om polynesiernas gradvisa östliga expansion med hjälp av El Niño. Och även tidigare var de icke-amerikanska kusterna i stort sett kända, kolla på den medeltida koreanska Kagnido-kartan till exempel. Sedan fanns det förstås havszoner man gärna undvek att segla i på grund av förjävliga strömmar, tex Röda havet - det är inte en slump att Mecka och Medina inte ligger vid kusten.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Illa kartalgda kustområden är sådana som ligger i grundrika farvatten där européer inte vill segla och där inte inte finns ekonomiska intressen. Jag läste för många år sedan en bok om amerikansk underrättelsetjänst i Stilla havet 1941-45, skriven av en fd flottofficer som hade haft en chefsposition. Generellt sett var sjökorten och kartorna för krigszonen undermåliga 1941, helt enkelt därför att ingen kolonialmakt hade sett det mödan värt att göra något åt saken. Alla öar var kända, men inte ordentligt mappade.

Men under kriget gjorde US Navy en rejält insats -- därtill nödda och tvungna -- så kartläget efter 1945 blev tämligen gott.

Chryckan

Swordsman
Fast å andra sidan så är det väl egentligen skillnad mellan utforskat och kartlagt.
I och med flygets uppkomst så har väl de flesta landmassorna på jorden kartlagts före 1950. Men det finns nog fortfarande platser på jorden än i dag som inte utforskats genom att en människa faktiskt besökt platsen även om det säkert finns en flyg karta över området.

Sapient

Swashbuckler
Ram said:
Om man ser till vår värld, hur länge anser ni att man kan säga att det fanns någorlunda stora, outforskade:
1. Havskuster?
2. Inland?
När det gäller inland, är ju den stora frågan vad som räknas som outforskat. Är det sett ur europeisk synvinkel, så var det inre av Asien i stort sett outforskat till 1930 ungefär. Sven Hedin var den förste europe som tog sig igenom Taklamakan-öknen, och förmodligen den förste sen Marco Polo att resa genom Tibet (iaf. de avlägsna delarna).

Det inre av den amerikanska kontinenten, väster om Mississippi kartlades gradvis från 1804 och framåt. (Innan dess var färdvägarna längs de stora floderna någorlunda kända, men utrymmet mellan dem blankt.) Norra Canada ännu längre.

Amazonas, som någon redan sagt, 1950-tal. Australien tidigt 1900-tal.

Sen beror det på hur pass noggrant beskrivna de skulle vara också. I många fall dröjde det till transkontinetalt jetflyg gjorde regelbundna överflygningar, innan kartorna blev helt exakta och alla detaljer stämde. (Sen kom spionsatelliter och månfärder...)

Till exempel på kartor över Australien varierade positionen för Uluru (Ayers Rock) med 5-600 km, därför att olika expeditioner hade uppgett olika positionsreferenser. Inte förrän flyget kom och man kunde göra mer noggranna mätningar, kunde sånt rättas till.