Outgunned och Broken Compass - intryck?

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Har ju 40 år för sent fallit för Ghostbustersmotorn; dvs D6-pöl, 4 stats, få skills, enkla och snabba regler osv. (Meckar just om ett eget Star Wars-hack till en supersimpel Hyperspeed-klon utifrån GB (och med input från Fängelsehåla), but I digress).

Noterar att actionspelet Outgunned och pulpföregångaren Broken Compass använder en variant där man skall slå par, triss, fyrtal etc med D6:or (stats+skills). Lite mer "Yatsy-mekanismer" med omslag etc finns också.

Någon som testat? Kul? Snabbt?
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
160
Location
Stockholm
Har ju 40 år för sent fallit för Ghostbustersmotorn; dvs D6-pöl, 4 stats, få skills, enkla och snabba regler osv. (Meckar just om ett eget Star Wars-hack till en supersimpel Hyperspeed-klon utifrån GB (och med input från Fängelsehåla), but I digress).

Noterar att actionspelet Outgunned och pulpföregångaren Broken Compass använder en variant där man skall slå par, triss, fyrtal etc med D6:or (stats+skills). Lite mer "Yatsy-mekanismer" med omslag etc finns också.

Någon som testat? Kul? Snabbt?
Jag är också nyfiken. Outgunned såg väldigt kul ut, och yatzymekanismer är ju relativt enkla att snabbt greppa.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Verkar som om Outgunned "löst" problemet med många motståndare/goons för D6-motorn? Dvs de agerar som en "klump" och spelet är player forward så inga individuella hit points, olika slag to hit/ammoräkning etc., utan bara försvarsslag från spelarna.
Ngn som har input? Funkar det?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,105
Location
Nordnordost
Jag vet inget alls om Outgunned. Men det där med att slå par osv med tärningarna hittar vi i One Roll Engine också (Wild Talents, Reign, Star ORE, osv). Det är rätt festligt för plötsligt börjar det komma många möjligheter ur tärningarna. Tex, kan du börja få två par på ett slag. Mycket skoj där.
 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
29
Spelade igenom Quickstart (Outgunned Adventure) äventyret med dom medföljande reglerna förra veckan och det var kul. Har även backat det kan jag tillägga.

Reglerna var riktigt enkla att lära ut, särskilt om man kört något från Fria Ligan. Egenskap+Färdighet ger tärningspöl. Slå tärningspöl, med möjlighet att pressa/slå om. Avänd Luck för att lägga till extra tärningar i pölen. I stället för att jaga 6:or så vill man (ofta) ha triss eller bättre för att lyckas.

Som nämnt så slår SL inga tärningar utan skapar i stället faror med olika svårighetsgrader och konsekvenser. Om inte spelaren lyckas med slaget drabbas man av en konsekvens, som kan vara allt i från skada till ett tillstånd. Det verkar vara riktigt svårt att dö i spelet för spelarna. Alla tål hyffsat mycket, har tillgång till Luck. Tanken är väl att det ska kännas lite mer som ett Indiana Jones / Uncharted äventyr där spelarna klarar av det omöjliga.

Vi hade aldrig någon regelrätt strid i äventyret så det kan jag inte säga något om. En intressant sak är att om en spelare exempelvis får 2st triss i ett slag så får den spelaren en extra handling. Ett extra par ger "bara" en gratis manöver/förflyttning. Man räknar inte heller ammo som vanligt. Man blir i stället av med det om man missar, ger täckande eld eller tömmer sitt magasin för bonustärningar.

Kommer med 100% säkerhet spela det mer i framtiden då jag fått böckerna. Kanske till och med får ihop det med podden och kan släppa det någon gång :)
 
Last edited:

The Airborne Toxic Event

Durazac 15. Makes Prozac seem like a decaf latté.
Joined
12 Jun 2024
Messages
155
Jag backade också. Jag har redan en gång försökt att köra en The Lamplighters League kampanj med varierande resultat men detta ser ut att vara regelboken som faktiskt gör att det kan fungera.
Reglerna är som sagt var riktigt enkla och smidiga. Jag gillar tanken på att inte slå över ett visst värde utan slå ett visst antal av ett nummer istället. Och jag älskar när det bara är spelarna som slår tärningarna. Fokus ligger på dem och deras handlingar. Och dåliga slag innebär dåliga konsekvenser. Så fungerar Blades in the Dark också och det är för den typen av spel en riktigt bra mekanik.
Har inte hunnit läsa jättemycket men har semester snart och planerar att läsa igenom och försöka köra en testomgång med quickstart reglerna.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Spelade igenom Quickstart (Outgunned Adventure) äventyret med dom medföljande reglerna förra veckan och det var kul. Har även backat det kan jag tillägga.

Reglerna var riktigt enkla att lära ut, särskilt om man kört något från Fria Ligan. Egenskap+Färdighet ger tärningspöl. Slå tärningspöl, med möjlighet att pressa/slå om. Avänd Luck för att lägga till extra tärningar i pölen. I stället för att jaga 6:or så vill man (ofta) ha triss eller bättre för att lyckas.

Som nämnt så slår SL inga tärningar utan skapar i stället faror med olika svårighetsgrader och konsekvenser. Om inte spelaren lyckas med slaget drabbas man av en konsekvens, som kan vara allt i från skada till ett tillstånd. Det verkar vara riktigt svårt att dö i spelet för spelarna. Alla tål hyffsat mycket, har tillgång till Luck. Tanken är väl att det ska kännas lite mer som ett Indiana Jones / Uncharted äventyr där spelarna klarar av det omöjliga.

Vi hade aldrig någon regelrätt strid i äventyret så det kan jag inte säga något om. En intressant sak är att om en spelare exempelvis får 2st triss i ett slag så får den spelaren en extra handling. Ett extra par ger "bara" en gratis manöver/förflyttning. Man räknar inte heller ammo som vanligt. Man blir i stället av med det om man missar, ger täckande eld eller tömmer sitt magasin för bonustärningar.

Kommer med 100% säkerhet spela det mer i framtiden då jag fått böckerna. Kanske till och med får ihop det med podden och kan släppa det någon gång :)
Allt låter mycket bra, men av det lilla jag sett (recensioner/previews) så är det möjligen liite många rörliga delar för min (nuvarande Ghostbustersfierade) smak, med olika omslag för Luck/Adrenalin, Tags, Conditions, Gears, dödsrevolvern etc. Skall dock definitivt titta närmare.
 

Klingonsylt

Swordsman
Joined
28 Sep 2005
Messages
543
Location
Umeå
Jag har inte spelat Outgunned ännu, men jag är riktigt peppad. Gillar att nästan alla regler fått plats på ett femsidigt cheat sheet. Funderar på vad som blir den roligaste miljön för ett Die Hard-scenario att testa spelet med: Ett Ikeavaruhus eller en Finlandsfärja?
 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
29
Allt låter mycket bra, men av det lilla jag sett (recensioner/previews) så är det möjligen liite många rörliga delar för min (nuvarande Ghostbustersfierade) smak, med olika omslag för Luck/Adrenalin, Tags, Conditions, Gears, dödsrevolvern etc. Skall dock definitivt titta närmare.
Det enda jag kan säga är att det inte alls kändes som att det fanns så många rörliga delar. Allt är ju förstås relativt.

Nu har jag inte läst hela regelboken, men det känns som att man kan skippa och förenkla det en hel del utan att tappa nämnvärt mycket.
 

folketsfiende

drömvändare
Joined
5 Nov 2021
Messages
160
Location
Stockholm
Jag har inte spelat Outgunned ännu, men jag är riktigt peppad. Gillar att nästan alla regler fått plats på ett femsidigt cheat sheet. Funderar på vad som blir den roligaste miljön för ett Die Hard-scenario att testa spelet med: Ett Ikeavaruhus eller en Finlandsfärja?
Ett IKEA-varuhus på en Finlandsfärja! Maxat! Och en helipad!

Ed:
Och en tidsinställd bomb! Och en tidsinställd hytt! OM INTE HYTTEN DESARMERAS INOM FEMTON MINUTER GÄLLER INTE BOKNINGEN! Eller, typ hydraliska pressväggar som mosar alla i hytten.
 
Last edited:

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Det enda jag kan säga är att det inte alls kändes som att det fanns så många rörliga delar. Allt är ju förstås relativt.

Nu har jag inte läst hela regelboken, men det känns som att man kan skippa och förenkla det en hel del utan att tappa nämnvärt mycket.
Jag meckar ju lite med fyra stats, enkla skills (Ghostbusters) sedan ett tag för eget bruk, och undrade om det fanns något Yatzy-liknande system. Sen hittade jag de här två spelen :)
Skall se vilka mekanismer som kan "lånas" in och förenklas.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,462
Location
Marjura
Skulle vilja "låna" och renodla regeldelen med Luck. Dvs en pöl är både hälsa och tur. Fria att använda som extratärningar vid slag, men de försvinner även när man skadas/råkar ut för elände/misslyckas med saker.
 

Necronauten

Veteran
Joined
13 Nov 2021
Messages
29
Skulle vilja "låna" och renodla regeldelen med Luck. Dvs en pöl är både hälsa och tur. Fria att använda som extratärningar vid slag, men de försvinner även när man skadas/råkar ut för elände/misslyckas med saker.
Låter inte alls som en dum idé. Frågan är väl bara hur man balanserar en sådan pöl och om man kan uppmuntra spelarna att nyttja extra tärningar eller om spelet är alldeles för dödligt att man aldrig vågar satsa något.

En grej som är lite intressant är att när man är på sitt sista "wound" i Outgunned så får man 2st adrenaline/luck (olika namn i olika spel, men samma funktion). Ska väl symbolisera att hjälten alltid hittar en utväg i slutet mot skurken :)
 
Top