Outside the Box - en bok om rollspel

Oscar Silferstjerna

I fablernas värld
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,629
Location
Nirvana
Hur mycket handlar boken om de amerikanska rollspelens betydelse för det svenska under som jag antar beskrivs?

Föreningsliv, studieförbund, folkbildning, studiecirklar, välfärd, tillväxt, konsumtion och allt sådant som präglat efterkrigstidens Sverige har säkert bidragit till att rollspelen snabbt fick fotfäste, men samtidigt är grunden uppenbart amerikansk. Därför tycker jag att det blir märkligt att tala om ett svenskt under - om nu den här boken driver den tesen. De viktiga influenserna kommer ju utifrån.
 
Last edited:

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,002
Location
Ereb Altor
Hur mycket handlar boken om de amerikanska rollspelens betydelse för det svenska under som jag antar beskrivs?

Föreningsliv, studieförbund, folkbildning, studiecirklar, välfärd, tillväxt, konsumtion och allt sådant som präglat efterkrigstidens Sverige har säkert bidragit till att rollspelen snabbt fick fotfäste, men samtidigt är grunden uppenbart amerikansk. Därför tycker jag att det blir märkligt att tala om ett svenskt under - om nu den här boken driver den tesen. De viktiga influenserna kommer ju utifrån.
BRP, Magic World m.m. lyfts väl alltid fram som den första vågen?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,002
Location
Ereb Altor
Alltså även i den här boken? Jag tänker även på indie- och OSR-vågorna. De är ju till stora delar också amerikanska och har lagt grunden för de mer sentida svenska framgångarna.
Jag har bara bläddrat snabbt i mitt ex men är 100% säker på att jag såg Apocalypse World nämnas.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
502
Location
Stockholm
Bokhandeln om jag kan (bokus/adlibris om jag är lat). Ger även ut böcker.

Man kan anta att upplagan helt enkelt kräver det priset? Så då är alltså 299 pistoler inte ett dåligt pris.
 

Professor T

The Fun Guy From Yuggoth
Joined
25 Sep 2023
Messages
502
Location
Stockholm
En boks kostnad i butik avgörs av inköpspris och ev rabatter från förlag, som ges när en stor aktör (tex en bokhandel som börjar på A) köper in en upplaga. Jag jobbade under lång tid i butik och inköpsorganisationen för detta A, så jag gissar inte vilt iaf :)
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
2,331
Location
Marjura
När jag går in på Adlibris’ hemsida och tittar på listan över nya inbundna böcker landar de tolv första på ett prisspann mellan 199 kr och 349 kr, exlusive frakt.
Böcker till normalpris.

En sådan här produktion torde hamna på 110-130 ute hos bokhandlaren. Men nu blir det istället 360+ vilket är överpris.
Det är dessutom färginlagor i den här faktaboken och den går inte riktigt att jämföra med massproducerade och rabatterade deckare. Man hittar knappt ens barnfaktaböcker i kartonnage för de angivna priserna 110-130 sek, möjligt att en e-bok går på det. Överpris? För en matig, välresearchad bok, med en nischpublik. Njae, jag tycker nog inte det.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,121
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Som sagt, jag har gett ut böcker (fint papper, färgtryck, ungefär samma sidantal, inbundet, lackat omslag, andra finesser ...), vet skillnaden mellan tryckkostnaden, att det tillkommer frakt, att det kostar att registrera den i bokrondellen och andra sådana bikostnader, att det tillkommer en del andra osv osv ... vet skillnad på F-priset och kundpriset ... men som sagt ... som jag sa innan, åsikter om prissättning är alltid en åsikt. En del vill betala det pris de ser och har vant sig vid det. Inget fel med det.
 

Franz

The force is female
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,694
... som jag sa innan, åsikter om prissättning är alltid en åsikt. En del vill betala det pris de ser och har vant sig vid det. Inget fel med det.
Mitt inlägg handlade mest om det du sa om 110-130 kr för en sådan bok i bokhandeln.
 
Top