Re: Västerländsk kostymfilm
Nu lite tips på (mer eller mindre) obskyra västerländska historiska rullar. Särskilt sevärd är den grandiosa spanska
Agora, om Hypatia av Alexandria, som lyckas undvika alla den episka historiska biopicens traditionella fallgropar och verkligen hålla fast vid ett fokuserat, avgränsat narrativ och personliga, emotionella konflikter. Den är så intressant som den är inte bara för att den är extremt välgjord, utan för att den utspelar sig i en era (senantiken), och kretsar runt en konflikt (hedendom-kristendom, antik filosofi-medeltida teologi) som sällan utforskas på filmduken. Och protagonisten är en ateistisk, rationell hedning, så Dawkins hade nog älskat den här...
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/RbuEhwselE0"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/RbuEhwselE0" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
En annan extremt ball film är den -inuitiska- (
) historiska filmen
Atanarjuat, som både får med lite mystik, lite action, och massor av spänning och drama, en klart underhållande och högkvalikativ film trots dess extremt udda förutsättningar:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/u30kkn3FUHo"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/u30kkn3FUHo" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Jag älskar vidare den mexicanska
The Other Conquest, om den inre kampen hos en tillfångatagen aztekprins som de spanska erövrarna är fast beslutna att kristna och kuva; jag önskar mer historiska filmer vågade fokusera på den här typen av konflikter, liksom använda historiska scenarion för att titta på psykologi och andra mänskliga frågor, istället för den eviga fixeringen vid epik, krig och äventyr:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/N2HuzivgCFg"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/N2HuzivgCFg" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
En annan film som faktiskt gör det, och gör det awesome, som kanske en del svenskar har sett men som jag skulle tro är oförtjänt bortglömd idag, är Roger Cormans
Masque of the Red Death från 60-talet:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ipHY7YO2N0Y"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/ipHY7YO2N0Y" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Samt givetvis, den bästa medeltidsfilmen någonsin; Tarkovskijs
Den yttersta domen, om en munk/ikonmålare som genomgår existensiella kriser mot bakgrund av mongolernas invasioner av medeltida Ryssland:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/CbguowlkZ4g"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/CbguowlkZ4g" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Revisionistiska historiska filmer är också intressanta, dvs sådana som erbjuder omtolkningar som strider mot den gängse popkulturella bilden av en era, person eller skeende, vi har tex Juraj Jakobiskos engelskspråkiga slovakiska film om Erzebet Bathory, som erbjuder ett betydligt mer nyanserat porträtt än andra skildringar av henne:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/37o1ZBGPwuA"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/37o1ZBGPwuA" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Revisionisterna har varit igång längst med westerngenren, och där har de basically vunnit för länge sedan; deras tappning har blivit norm. Men det finns fortfarande mer eller mindre outforskade episoder som nyare filmer varit först med att ta sig an, tex miniserien
Broken Trail som handlar om fem små kinesiska sexslavar på rymmen som plockas upp av, well, Robert Duvall, hela finns på youtube,
här. Det är också typ den enda film jag någonsin sett där det finns en karaktär som är fotlindad; det verkar vara tabu i kinesisk film för där förekommer det aldrig. Andra intressanta revisionistwesterns som kanske gått en del svenskar förbi är
The Outlaw Josey Wales,
The Missing, och australiensiska
The Proposition (för Australien kan också vara western). En särskilt udda och existensiell, och därför sevärd, westernfilm är dock
Exit Humanity:
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/_2mW29jT2C8"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/_2mW29jT2C8" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
Det finns också intressanta 1700-talsfilmer som avviker från normen med pudrat folk som gör tråkiga saker i salonger, tex
Ormens labyrint, där Ewan McGregor spelar en svindlare som ska anlägga en trädgård åt en märklig, förmögen familj, och
The Duchess, som likt Agora lyckas med konststycket att göra en biopic som inte suger, och är genuint intressant, mångfacetterad och tankeväckande vad genusperspektivet beträffar; Ralph Phiennes porträtt av en 1700-talspatriark här är exceptionellt nyanserat.
Den ryska arken tar istället premissen med folk som gör tråkiga saker i salonger och driver den till nån sorts absurd subliminering av pretentiositet, geom att göra allt i en enda tagning (
). Men skönast av alla 1700-talsfilmer (utöver Quills och Amadeus ofc) är den lätt bisarra
Plunkett & Macleane, som bara består av röj, awesome och dynamisk duo.
Övriga bra, lite bortglömda kostymfilmer har nämnts på andra ställen i tråden, tex Quills (bäst ävårz), Goya's Ghosts och Aguirre - Guds Vrede.