Nekromanti Ovanliga namn på rollspel

Rickard

Urverk speldesign
Har funderat lite på namngivning av rollspel. Jag har sett att Drakar och Demoner har satt någon sorts standard i hur folk döper sina spel eller ger förslag på namn här på forumet. Hammarn och Trollspöt är väl åtminstone ett utgivet rollspel som följer det mönstret.

Engelska rollspel känns inte lika mycket som att de följer någon sorts standard satt av Dungeons & Dragons. Istället är det enkla ord som är vanligaste namnet, typ Vampire, GURPS, FATE och Paranoia.

Skit samma ...

Vilka namn på rollspel gillar du som inte följer standarden här ovan?

/Han som gillar namnet Resolute, Adventurer and Genius

Eksem

Champion
Jag gillar Call of Cthulhu, i alla fall. Lamentations of the Flame Princess är kul på ett sätt också.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Godlike
Adventurer Conqueror King
Fantasy!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Burning Wheel, för att det är kryptiskt och poetiskt på samma gång.

King Arthur Pendragon gillar jag också. Alla vet vem Arthur är, men vad betyder "Pendragon"?

Jocke

Man med skägg
Hollow Earth Expedition, eller som det förkortas HEX.

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
My Life with Master
Panty Explosion
Vad är det du gillar med Panty Explosion som namn? Det har ju fått rätt mycket kritik från folk som inte vet historien bakom det hela (och även från de som inte gillar engrish-skämt).

/Han som tycker det är underhållande att solve gillar namn på saker som kan låta dominatrix-aktiga ^^

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jag är rätt förtjust i flera lite längre namn, t.ex. Monster and Other Childish Things, The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen, The Committee for the Exploration of Mysteries, Thou Art But a Warrior (settingsupplement till Polaris), och The Nighttime Animals Save the World. Kanske In a Wicked Age får vara med på den listan också fast det inte känns så långt.

Tror den typen av namn är mer ovanliga på svenska. Spontant kommer jag på två fina exempel: Medan världen går under och En gång var jag hel, ett dogmaspel som jag har för mig det var Dnalor skrev.

Arfert

Facit
Panty Explosion är ett enormt bra namn. Spelet skulle aldrig vart så känt med ett vanligare namn. Strunt samma att det är en aning ekivokt. Man behöver inte veta nåt om bakgrundshistorien.

CapnZapp

Myrmidon
Han said:
Vad är det du gillar med Panty Explosion som namn? Det har ju fått rätt mycket kritik från folk
Personligen gillar jag just det i namnet som får folk att kritisera!

solvebring

Superhero
Han said:
solvebring said:
My Life with Master
Panty Explosion
Vad är det du gillar med Panty Explosion som namn? Det har ju fått rätt mycket kritik från folk som inte vet historien bakom det hela (och även från de som inte gillar engrish-skämt).
Det är smart. Alla kommer att vilja undersöka ett spel som heter så bara för att det heter så. Det lyckas förövrigt provocera och genera folk. Med andra ord är det ett laddat namn som får folk att dra sig till spelet vare sig de vill eller inte. En rolig grej i sammanhanget är att jag själv aldrig reflekterat över namnet och tänkt på vad det egentligen betyder förrän folk började klaga.

Han said:
/Han som tycker det är underhållande att solve gillar namn på saker som kan låta dominatrix-aktiga ^^
Hahaha! :gremlaugh: Det tänkte jag inte på. Nej, My Life with Master gillar jag just för att det är en lång titel som tydligt spelar an på vad spelet handlar om.

Önskar lägga till A Penny For My Thoughts av samma anledning.

solvebring

Superhero
DeBracy said:
Jag är rätt förtjust i flera lite längre namn, t.ex. Monster and Other Childish Things, The Extraordinary Adventures of Baron Munchausen, The Committee for the Exploration of Mysteries, Thou Art But a Warrior (settingsupplement till Polaris), och The Nighttime Animals Save the World. Kanske In a Wicked Age får vara med på den listan också fast det inte känns så långt.

Tror den typen av namn är mer ovanliga på svenska. Spontant kommer jag på två fina exempel: Medan världen går under och En gång var jag hel, ett dogmaspel som jag har för mig det var Dnalor skrev.
Sweet! Jag gillar också titlar av just den här sorten. Långa, eller iaf lite längre titlar (allt är ju relativt), är väldigt trevliga - fulla med tecken, ljud och innebörd.

/solvebring som gärna skulle vilja peta in Dogs in the Vineyard.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Alla kommer att vilja undersöka ett spel som heter så bara för att det heter så.
Nja. I och med den japanska fäblessen för alternativa motiv med erotisk eller sexuell anknytning, kopplat till skoluniformer, så får det namnet mig aktivt att inte undersöka det spelet.

Orättvist, möjligen. Men smaken är, som japanerna ibland säger, full av tentakler.

/Magnus

solvebring

Superhero
Magnus Seter said:
solvebring said:
Alla kommer att vilja undersöka ett spel som heter så bara för att det heter så.
Nja. I och med den japanska fäblessen för alternativa motiv med erotisk eller sexuell anknytning, kopplat till skoluniformer, så får det namnet mig aktivt att inte undersöka det spelet.

Orättvist, möjligen. Men smaken är, som japanerna ibland säger, full av tentakler.

/Magnus
Fast även om du inte undersöker det kommer du att få höra talas om det för att andra undersöker det, diskuterar det, kritiserar det, provoceras eller generas av det...

Menar du förresten att du inte ens skulle vilja spela det för att se om det lever upp till din förhandsbedömning eller inte? ... Själv skulle jag vara alldeles för nyfiken om jag uppfattat ett spel uppseendeväckande.

... Förövrigt är väl all PR är bra PR - är det inte så man säger?

/solvebring som aldrig uppfattat PE eller PEP som särskilt sexuellt på något sätt då han hört (sett) andra prata (skriva) om det.

Möller

Hubert Hortlax
Mutant City Blues är ett fint namn. Tre substantiv staplade på varandra lyckas tala om att spelet handlar om mutanter och poliser (efter NYPD Blues).

På svenska håller jag nog Medan världen går under väldigt högt. Också ett sånt namn som fångar vad spelet handlar om. Det tycker jag är rätt viktigt. Drakar och Demoner, Götterdämerung (som varken är undergång eller Wagner-tid) och Coriolis misslyckas alla med det.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
solvebring said:
Fast även om du inte undersöker det kommer du att få höra talas om det för att andra undersöker det, diskuterar det, kritiserar det, provoceras eller generas av det...
Jepp. Vad andra pratar om är svårt att påverka. Men just jag, bland alla andra, dras inte till spelet tack vare namnet. Jag tror att det fått mer uppmärksamhet på grund av namnet, men sen är mer tveksam att det lett till en hög "conversion rate".

Ett namn som alla känner till, men som inte leder till att folk spelar, är ett i mitt tycke ganska värdelöst namn.

Fast om det finns folk här som spelar det för att de drogs av det crazy namnet, så är ju det ett bevis på att det fungerade.

Men att "alla" vill undersöka Panty Explosion, är nog att ta i lite väl mycket. :gremgrin:

solvebring said:
Menar du förresten att du inte ens skulle vilja spela det för att se om det lever upp till din förhandsbedömning eller inte? ... Själv skulle jag vara alldeles för nyfiken om jag uppfattat ett spel uppseendeväckande.
Det står långt, långt ner på listan över spel jag vill spela. Det jag har hört om spelet tilltalar inte mig, och då gäller det inte bara namnet.

Inte min kopp te, helt enkelt.

solvebring said:
... Förövrigt är väl all PR är bra PR - är det inte så man säger?
Jo, det är så man säger. Det är fel. :gremgrin:

För att vara on topic ska jag bidra med ett namn på ett rollspel med ett ovanligt namn ... öööööööh ... öööööööh ... ska kolla i bokhyllan ... Little Fears? Deskriptivt och fantasieggande.

/M