Nekromanti ovanliga spelvärldar?

Ymir said:
Boken heter 'Blood-Dimmed Tides'. Här är en recension.

- Ymir, kom ihåg den
Tack, precis den!

Förvånad över att den fick såpass bra betyg, hade mer förväntat mig 1/5 eller 0/5. Den är kanske inte lika kass som jag minns den!?

Man kan ju se hur förbannt dålig den där boken är!

Krabban tar dig om natten om du inte är på din vakt! Och hajmännen vill para sig med dig, det är därför de är så aggresiva!

anth

Vetefan
Draugen said:
Krabban tar dig om natten om du inte är på din vakt! Och hajmännen vill para sig med dig, det är därför de är så aggresiva!
För att inte tala om "The Cthulhu Brothers" som kommer att spela tradjazz för dig hela natten.

(nu tänkte jag länka till ett youtube-klipp, men jag kunde inte bestämma mig: antingen Musiker-scenen från STAR WARS eller "Havet är djupt" från den lilla sjöjungfrun)

Ögat

Hero
Re: Stenåldersfantasy

Anledningen till att stenålder (både äldre och yngre) kan kännas begränsad, är samma faktorer som också gör det till något unikt. Många klassiska äventyrsingredienser försvinner, vilket kan göra spelvärlden svårspelbar. Det är vad jag menar med begränsningar.

Till exempel:
Världen är glesbefolkad. Äventyr utanför gruppen/stammen kommer vara mer fokuserade på vilddjur och natur än på möten med människor. Hittills har jag aldrig spelat ett spel som gör vildmark till något intressant.

Det finns "ingen" skrift. Dessutom finns troligen föreställningar om tiden som stillastående. Därför finns inte ackumulerad kunskap på samma vis. Inga förbjudna böcker, men heller ingen egentligt uråldrig visdom. Den stillastående tiden gör också att framgång/förbättring får en underordnad roll.

Det finns färre komplexa institutioner. Dessutom kan vi anta att våra hjältar hyser naturfolkstankar om sig själva som "människor" och andra stammar/grupper som "o-människor". Detta gör att stora intriger och konspirationer inte får det utrymme som vi är vana vid.

Men ja! Stenåldersfantasy är ett sätt att komma runt begränsningarna och göra världen lättare att ta till sig.

Ögat

Hero
Piratspel

Vet du om något av dessa spel är bra?
Jag sneglade på 7th sea för några år sedan, men blev direkt avtänd av att magi fick ett så stort utrymme.
Voodoo går an, men eldbollar känns inte ok.

Storuggla

Champion
Re: Piratspel

"Vet du om något av dessa spel är bra?
Jag sneglade på 7th sea för några år sedan, men blev direkt avtänd av att magi fick ett så stort utrymme."

Jag har 7th Sea. Jag brukar köpa det som John Wick skriver, men jag skulle inte rekommendera 7th Sea som ett piratspel alls. Det saknas helt och hållet settinganledningar att använda skepp, så piraternas existens är helt oförklarlig men reglerna är mer... musketöriga än piratiga. Reglerna är dock jobbiga att göra rollpersoner med. Och magi är trevligt till settingens hemlighet avslöjas och då vill man bara gå hem. Tjoff.

Storuggla, roman polanski gjorde bästa piratfilmen

Ögat

Hero
En annan spännande fråga är hur viktigt det här är?
Jag tycker att det är viktigt. Eftersom (vilket jag tror att jag nämner i den text som du citerar) spelvärldarna annars flyter samman. Vilket till exempel gör att det finns zombier i alla spel, även om vi spelar i verklighetens Malmö, eller i Yttre rymden Neo-malmö. Eller att zobierna inte räcker till, utan att de också måste ha tentakler och magiska krafter.

Vad är det man vill åt med en "fräsch" värld? Att SL ska överaska en ("å choklad!"), att man ska lära sig ngt på köpet när man spelar, att man ska få plugga in en kultur och namn som man inte känner till?
Det uppenbara: att den skall kännas fräsch. Och också (vilket jag tror att jag skrev i det stycke du citerade) för att den skall kunna leva för sig själv och inte blandas ihop med andra spelvärldar, och inte skapa förvirring.

Vill man bräcka varandra i att ha koll på mest okända kulturer- historie-tävling?
Nej. Jag vill ha en tydlig spelvärld så att alla deltagare SLIPPER studera tusen sidor bakgrundsmaterial för att få reda på om det var i det spel som vi spelar nu som det fanns Zombier i Falafel nr1 eller om de bodde i Turning Torso.

Om vi istället har spelvärlden "Indien", så vet den genomsnittliga spelaren direkt att det inte finns talande ankor, däremot elefantgudar. Det finns inte Cthulhu, däremot Thugger.

Fräscht.
Enkelt.

Okej, Artfert! Nu är du bara inne i någon gammal flashback där du har andats in för mycket onyttiga ämnen och du hallucinerar enormt grovt nu! Men visst gillar man LSD trippade omslag så. :gremwink:

Nä, men ärligt. Du tycker den är snygg för att du inte aldrig spelat Vampire eller något annat WoD spel då gissar jag. Bilden i sig är väl fin, men hallå! Det är en bok om hur man spelar vampyrer,varulvar (och andra were creatures) och mages på HAVSBOTTEN.........................HAVSBOTTEN. Det är så extrremt töntigt att det gör att om man har spelat något WoD spel, mår dåligt, och då menar jag fysiskt och mentalt dåligt, när man ser på bokens omslag för man förstår vad det hela handölar om. Den är ett skräckexempel i min rollspelskrets åtminstone.

Men visst, bilden i sig är inte ful (Jo, det är den). Den hade väl funkat utmärkt till något D&D äventyr, typ The Crab kings castle of eternal sand and damnation of all the oceans. Eller nåt sånt. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Draugen said:
Men visst, bilden i sig är inte ful.
Jo, det är den. Eller ja, den är supercheesy, och jag tycker att supercheesy är fult.

Och ja, det betyder att den passat ypperligt till något D&D-äventyr, antagligen "old school". Bilden har nämligen massor av "känsla". Det där fula bilder påstås ha av folk som blir nostalgiska när de ser dem och inte kan komma på något mer positivt att säga, med andra ord.

Ymir

Liten kantbaron
Men visst, bilden i sig är inte ful. Den hade väl funkat utmärkt till något D&D äventyr, typ The Crab kings castle of eternal sand and damnation of all the oceans. Eller nåt sånt
och jag trodde ELEPHANTOR var häftig...

Fuck, helvete vad jag måste skriva det äventyret.

- Ymir, håll utkik på D&D-forumet, I actually might

Ymir

Liten kantbaron
Den är väldigt mycket Your Milage May Vary. Det handlar helt om hur hög tröskel du har för sjöjungfrugangrels och teknokratisk superscience i Marianergraven...

Personligen tyckte jag tex aldrig riktigt att Teknokrat-grejen i Mage funkade i kontexten av resten av WoD öht...

- Ymir, just sayin'

rjonas

Hero
Re: Piratspel

Storuggla said:
"Vet du om något av dessa spel är bra?
Jag sneglade på 7th sea för några år sedan, men blev direkt avtänd av att magi fick ett så stort utrymme."

Jag har 7th Sea. Jag brukar köpa det som John Wick skriver, men jag skulle inte rekommendera 7th Sea som ett piratspel alls. Det saknas helt och hållet settinganledningar att använda skepp, så piraternas existens är helt oförklarlig men reglerna är mer... musketöriga än piratiga. Reglerna är dock jobbiga att göra rollpersoner med. Och magi är trevligt till settingens hemlighet avslöjas och då vill man bara gå hem. Tjoff.
Vad var settingens hemlighet? Vi spelade Swashbuckling Adventures (7th Sea for d20) och den utgivningen kom aldrig fram till nån hemlighet.

Pom

Swashbuckler
Re: Stenåldersfantasy

Jag förstår vad du menar, Olav, men jag tror att du överdriver de teoretiska svårigheterna med stenåldersäventyr.

Olav said:
Världen är glesbefolkad. Äventyr utanför gruppen/stammen kommer vara mer fokuserade på vilddjur och natur än på möten med människor. Hittills har jag aldrig spelat ett spel som gör vildmark till något intressant.
Folk verkar ha traskat omkring rätt mycket och hade säkert årliga sammanträffanden med en hel del andra grupper. Man fick väl helt enkelt välja rätt tidpunkt för vissa typer av äventyr. Vi kan nog också räkna med att naturrådare och andevärldar är självklarheter i verklighetssynen, så möten med djur behöver sällan vara så enkla som "skall vi slåss eller inte?".

Det finns "ingen" skrift. Dessutom finns troligen föreställningar om tiden som stillastående. Därför finns inte ackumulerad kunskap på samma vis. Inga förbjudna böcker, men heller ingen egentligt uråldrig visdom. Den stillastående tiden gör också att framgång/förbättring får en underordnad roll.
Tradering har visat sig vara ett förbluffande kraftfullt verktyg för att bevara kunskap om viktiga forna händelser och upptäckter. Uråldrig visdom kan man räkna med finns i drivor. Vilja att förbättra finns förstås där också. Laptopen jag skriver det här på ramlade inte ner färdig från himlen i huvudet på någon cro-magnon. Takten är anspråkslösare, ja, men samma konflikt mellan att förändra och bevara har funnits i varje generation sedan hedenhös, vågar jag påstå. (Hendenhösarna vore själva en rätt kul kampanjvärld, men lite för oseriös för det vi diskuterar kanske.)

Det finns färre komplexa institutioner. Dessutom kan vi anta att våra hjältar hyser naturfolkstankar om sig själva som "människor" och andra stammar/grupper som "o-människor". Detta gör att stora intriger och konspirationer inte får det utrymme som vi är vana vid.
Det är mer småskaligt, men det finns gott om komplexitet i små stamsamhällen. Sedan var det det där med årliga möten med andra grupper. Och andar av alla de slag.

Men ja! Stenåldersfantasy är ett sätt att komma runt begränsningarna och göra världen lättare att ta till sig.
Det håller jag med om. I själva verket blir det knappast historiskt korrekt om man spelar stenåldershjältarna som positivister eller vidskepliga vildar och då kan det vara till hjälp i rollgestaltningen om åtminstone delar av det övernaturliga funkar regelmässigt.

Allt detta handlar om äldre stenålder. Med yngre stenåldern kommer vi in i den tid när människan börjar bygga städer, pyramider, kanaler, skrift och allt möjligt bus.

Arfert

Facit
FYI så körde jag Vampire: The Masquerade, första editionen 1991, när det kom ut (har boken kvar i hyfsat fint skick). Och har ett flertal andra böcker ur "WoD-biblioteket".

Men det är ju bara ett frakking rollspel, ingen religion, med andra ord inget att hetsa upp sig över om nån tar ut svängarna i en modul eller extrabok.

Och jag ser inget objektivt mer töntigt med att spela en färgglad krabba än en varulv från en bok med ett "tufft" omslag.