Nekromanti ovanliga spelvärldar?

Wilmer

Hero
Tidsresor i allmänhet vore sjukt ballt att utforska och jag tror att rollspel som medium skulle klara av det bättre än t ex datorspel. Det enda som behövs är tillräckligt med balls för att bestämma vad som händer när man förändrar det förlutna.

Also, det får inte handla om att behålla status quo. Fy fan. Är ingen annan spytrött på sagor som handlar om hur hjälten återställer allt till som det var förut?

Ymir

Liten kantbaron
Som andra har påpekat, och jag själv vid många tillfällen; alla kulturer och epoker som inte är mer eller mindre västeuropa+medeltid är relativt outforskade i fantasysammanhang, i synnerhet i fantasyrollspel. Token araber/muslimer/orientaler brukar finnas med på ett hörn, men nästan aldrig ur ett förväntat rollpersons-perspektiv.

I sammanhanget synnerligen underutnyttjade och underuppskattade historiska epoker är senantiken med dess folkvandringar, storpolitiska kalla-krig-konflikter, religiösa mischmasch och kulturella och sociala omdaningar, och senbronsåldern med dess färgstarka och dynamiska högkulturer och deras mystiska och plötsliga kollaps. Diadokerna med deras A Game of Thrones-konflikter är som gjorda för ett rollspel (eller en kampanj iaf), men det finns ju faktiskt det här 'Warlords of Alexander' som handlar om det. Kunde gjorts bättre, mest...

och nu har jag bara pratat om outforskade nischer från vår egen världs historia; det finns en oändlig mängd andra också, givetvis.

Vad gäller fräscha spelvärdlar, well, jag älskar ju Vampire - Kindred of the East mer än något annat rollspel. Det är knappast perfekt, men det är väldigt fräscht att det fokuserar på syd- och östasiatisk kultur, mytologi och historia, och det har många väldigt häftiga och fräscha fantasygrepp inspirerade av de dharmiska religionerna. Att mixa ganska västerländska teman kring vampyrer, varulvar etc med asiatisk kosmologi och metafysik var helt enkelt en kool idé.

Detsamma gäller för övrigt Kindred of the Ebony Kingdom, Vampires Afrika-spinoff.

På tal om det så finns ju faktiskt Nyambe, en Afrika-inspirerad D&D-värld. Jag vet inget om den och eftersom det är en D&D-värld så suger den väl antagligen, men man vet aldrig...kunde vara kool?

Jag har påbörjat en artikel om klassiska symptom på eurocentrism i fantasy jag tänkte få publicerad i Fenix, men den behöver fortfarande avskräckande mycket arbete för att bli bra. Kanske bara borde skriva ett foruminlägg om saken istället...

Also, på Gothcon nu i vår arrangerar jag och The_Gorger ett scenario som utspelar sig på Påskön nån gång innan den europeisk kolonisationen av Polynesien.

- Ymir, hänsynslös självreklam

CapnZapp

Myrmidon
Draugen said:
Sen släppte White Wolf en fruktansvärt dålig sourcebook om hur man spelade krabbvampyrer med sjöjungru bakdel.
Nu blir jag nyfiken?

Vad hette den?

Och hur ser en sådan vampyr ut?

Som en krabba i överdelen fattar jag, men vad är en "sjöjungfrubakdel"?

Är inte det bara samma som en vanlig fisk? Var kommer då sjöjungfrun in i bilden av denna krabbfisk?

Eller menar du "sjöjungfru fast tvärtom" dvs mänsklig nederdel?

Oavsett håller jag med om att det är svårt se vem som vill spela... :gremgrin:

terje

xenomorf mystiker
Tekumel som redan nämnts är ett bra förslag.

Tribe 8 är också en rätt annorlunda, eller vad sägs om en blandning mellan postapokalyps, schamanism och mörk fantasy.

Tidsresor, som rjonas nämnde, vore också kul. Utöver nån modul till GURPS så tror jag inte att det finns så mycket sånt. Jag har funderat på att göra om de gamla Falken-soloäventyren till Starblazer.

rjonas

Hero
Terje said:
Tribe 8 är också en rätt annorlunda, eller vad sägs om en blandning mellan postapokalyps, schamanism och mörk fantasy.

Tidsresor, som rjonas nämnde, vore också kul. Utöver nån modul till GURPS så tror jag inte att det finns så mycket sånt. Jag har funderat på att göra om de gamla Falken-soloäventyren till Starblazer.
Tribe 8 är en upplevelse. Kampanjen är storartad, om än lite rälsad, som känns bäst när man ser tillbaka på den. Tribe 8 lider lite av Gandalf-syndromet.

Falken var cool. PSI-hjälm, plasmapistol och tidsmaskin i form av ett attackplan. Fränt!

anth

Vetefan
Olav said:
Spontant tänker jag Stenålder. Å andra sidan kan jag förstå om ingen gjort ett stenålders-spel, eftersom världen känns något begränsad.

Ett piratspel saknar jag också i min samling. Kanske återigen ett något begränsat tema, men jag spelade Redguard (pirat-fantasy) på datorn när jag var liten och hade inga större invändningar. Då.
Stenålders-spel finns: GURPS Ice Age
http://www.sjgames.com/gurps/books/iceage/

Däremot finns ett överflöd av pirater till RPG, så det får nästan sägas vara mainstream:
Freeport
http://www.greenronin.com/freeport/
RuneQuest Pirates
http://rpg.drivethrustuff.com/product_info.php?products_id=50134&filters=0_0_1500
7th Sea
http://en.wikipedia.org/wiki/7th_Sea_%28role-playing_game%29

Sedan har Både Conan
http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=69095
och En Garde!
http://www.mylingspel.se/index.php?sidid=43
bra stöd för piratspel.

anth

Vetefan
rjonas said:
En nisch som är förvånansvärt outforskat i rollspelsammanhang är världar med tidsmaskiner. Det är jättekonstigt att det inte finns ett spel som utspelar sig i nutid där man förväntas åka tillbaka till medeltiden som en Connecticut yankee och rädda världen.
Många brukar säga att GURPS sknar en egen Campaign Setting, men det är fel.
GURPS Infinite Worlds
http://www.sjgames.com/gurps/books/infiniteworlds/
finns till och med beskriven i grundböckerna. Det är inte riktigt tidsresor, istället är det resor till andra världar - parallelljordar som antingen ligger före eller efter oss tidsmässigt och där de skiljer sig på någon historisk händelse: Tyskland vann 2:a världskriget, Aztekerna erövrade Europa, den "härskande rasen" är dinosaurider o.s.v.

Nässe

Myrmidon
Wilmer said:
Tidsresor i allmänhet vore sjukt ballt att utforska och jag tror att rollspel som medium skulle klara av det bättre än t ex datorspel. Det enda som behövs är tillräckligt med balls för att bestämma vad som händer när man förändrar det förlutna.

Also, det får inte handla om att behålla status quo. Fy fan. Är ingen annan spytrött på sagor som handlar om hur hjälten återställer allt till som det var förut?
Det fanns ett spel när jag var tonåring som handlade om tidsresor, och där man suklle spela sig själv- en grej var att man skulle lyfta vikter för att se hur stark man var och så fick man Styrka utifrån det- jag var fan sämst på det...

Time...ngt hette det så klart, minns inte...

Nässe

Myrmidon
Olav said:
Många rollspel liknar varandra till både spelvärld och tema. Detta gör att spelen riskerar att flyta ihop. Deltagarna kan inte diskriminera mellan vad som tillhör vilken värld, vilket i slutändan (åtminstone för mig) leder till ett fokus på färre spel med tydliga skillnader.

Efter ett tag försvinner glädjen i att studera lätt förvrängda europa-kartor och plugga in nya namn på ett påhittat Frankrike. Bor alverna i bergen i det här spelet? Jaha, en av de sju alvraserna gör det! Nu förstår jag!

Min fråga är alltså om det fortfarande finns några spelvärldar som känns helt fräscha? Finns det kanske till och med någon outforskad nisch?
En annan spännande fråga är hur viktigt det här är?

För mig är det sådär viktigt- jag tycker om att spela kampanjer i Malmö, för då kan jag redan vad alla gatorna heter- och det blir mycket mer levande när Zombier vandrar upp längst med Södra förstadsgatan än när de vandrar upp Bookie-dokie gatan i sydöst-västra mellan- indien- pakistan på 1000-talet före kristus.

På samma sätt känns det som en mindre tröskel att spela i och föreställa sig en "medeltid" inspirerad av europa än sydkorea.

Vad är det man vill åt med en "fräsch" värld? Att SL ska överaska en ("å choklad!"), att man ska lära sig ngt på köpet när man spelar, att man ska få plugga in en kultur och namn som man inte känner till?

Om man vill ha främmande element är det väl mycket bättre att komma på dem själva i spelgruppen allt eftersom än att alla ska tvingas läsa in ilka mycket bakgrundsmaterial- jag menar vad gör man med sådana spelare som inte pallar läsa på, sådana som bryter de förutbestämda kulturella reglerna etc?

Vill man bräcka varandra i att ha koll på mest okända kulturer- historie-tävling?

Upptäcka världen är så jävla pasé!!

:gremgrin:

Nässe

Myrmidon
Re: Stenåldersfantasy

Ymir said:
Spontant tänker jag Stenålder. Å andra sidan kan jag förstå om ingen gjort ett stenålders-spel, eftersom världen känns något begränsad.
Jag har filat på ett (jägar)stenåldersspel, en sorts prolog-spel till mitt numera rätt döda senantik/folkvandringstid-projekt 'Efter Istiden'. Idén med spelet var typ att det kretsade runt ett möte mellan alver och människor sedan människorna invandrat till alvernas kontinent; jfr mötet Neanderthal/Cro Magnon. Det var en fantasystenålder med schamanistisk magi, naturandar, 'Places of Power' etc.

Jag kan berätta mer om det, eller skicka det lilla som trots allt skrivits, om folk vill.

Nu blev jag fan sugen på att göra klart det spelet någon gång. Om...jag typ...kunde konsten att skriva regelsystem, och att göra avgränsade, minimalistiska projekt...så kunde det kanske bli verklighet, ändå.

*Drömmer lite*

Men med mer breda definitioner av stenålder så är väl Tekumél ett stenåldersspel? Med sådana definitioner är stenåldern inte alls för begränsad, men jag misstänker att det var primärt var paleolithicum du hade i åtanke?

- Ymir, Tribe 8 är typ semi-stenålder också
Har du spelat ElfQuest- känns väl som lite jägar-samlar, stenålder, alver möter mäniskor?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Terje said:
Okunnige kretin! =)

Doctor who finns ju i flera versioner. Fasa, Virgin och nu senast Cubicle 7. Även om Cubicle7's drwho-hemsida var så 90-talsmultimediapresentations-asful att jag nästan inte ville länka till den.'

//krank - pixelbaserad design och allt är bilder. 2010. Orly.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
NilsH said:
För mig är det sådär viktigt- jag tycker om att spela kampanjer i Malmö, för då kan jag redan vad alla gatorna heter- och det blir mycket mer levande när Zombier vandrar upp längst med Södra förstadsgatan än när de vandrar upp Bookie-dokie gatan i sydöst-västra mellan- indien- pakistan på 1000-talet före kristus.
I någon mån håller jag med, men samtisdigt tycker jag att det är bra mycket mer spännande när någonting helt annat än zombier är det som invaderar. Jag gillar när mina och min rollpersons förkunskaper matchar någorlunda, men jag tycker att det finns något häftigt i att "utforska nytt" likförbaskat. I nutida setting kan det handla om att hämta skräck- eller konspirationselement, eller fantasyelement, eller scifielement, från oväntade håll. Hellboy gillar jag just av den anledningen; den är en helt annan sorts urban fantasy än till exempel Harry Potter och Shadowrun eftersom de fantasyelement som finns i dem mer är samma gamla kända troper som alltid varit med.

Jag tycker själv att historiska miljöer är astrista, mest för att jag har så svårt att spela rollpersoner som inte kan datorer och inte kan ha en musiksmak jag ens kan föreställa mig (vet för lite om musik i t.ex 1700-talets japan för att kunna ha bestämda åsikter) och så. Jag har skitsvårt att känna engagera mig och bli inspirerad av historiska miljöer; jag kommer inte på vare sig rollpersoner jag vill spela eller äventyr jag vill spelleda. Däremot hämtar jag gärna inspiration från "ovanligt håll" när jag bygger de fantastiska elementen i nutidskampanjer...

Hela boken var bisarrt dålig och man kan nästan föreställa sig att de som skrev den tog LSD dagligen.

Jag har försökt leta efter en bild och beskrivning av boken, men inte funnit något. Jag är dock 100 % säker på att White Wolf släppt denna bok. Det kan ha varit en sourcebook för att spela WoD allmänt på havsbottnen och inte något som rörde enbart Vampire, men då den är en äldre release så funderar jag på om de någonsin släppte böcker som var menade för alla 3 WoD spel (Vampire, Werewolf och Mage)?

Man kan ju alltid hoppas att någon som är rejält bekant med WoD dyker in (haha) och upplyser oss om vad boken i fråga heter.

anth

Vetefan
Draugen said:
Sen släppte White Wolf en fruktansvärt dålig sourcebook om hur man spelade krabbvampyrer med sjöjungru bakdel.
Jag har en gammal werewolf-bok som heter "Players Guide to the Changing Breeds".
Den beskriver "Fera" som är shape changers, men inte varulvar. Vi talar var-råttor, varbjörnar, var-rävar o.s.v.
http://whitewolf.wikia.com/wiki/Fera
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Werewolf:_The_Apocalypse_books
Sedan gjordes det splatbooks till flera av dessa breeds:
T.ex. Mokolé, werecrocodiles och Rokea, weresharks.
Kan de ha förekommit i dessa böcker?

Arfert

Facit
rjonas said:
En nisch som är förvånansvärt outforskat i rollspelsammanhang är världar med tidsmaskiner. Det är jättekonstigt att det inte finns ett spel som utspelar sig i nutid där man förväntas åka tillbaka till medeltiden som en Connecticut yankee och rädda världen.
Gurps Timetravel finns ju alltid... men jag saknar gamla Time & Time Again som var förvånansvärt välskrivet för sin tid.. i CoC-klass.

Bosse_UBBT

Swordsman
När det gäller tidsresor finns det ju också det gamla, och vad det numera verkar avsomnade, Contiuum.
Contiuum

Det var meningen att det skulle få ett syster-spel också, Narcissist. Tror aldrig det faktiskt kom ut.
Narcissist

Det är helt klart intressant, men inte lika bra som jag hoppades på då jag köpte det.

Ymir

Liten kantbaron
I Kindred of the East fanns var-drakar som bevarade Gaias rasminne, typ. De var lite awesome, faktiskt.

Se boken 'Hengeyokai' för KotE-Changing Breeds. Den är bitvis rätt kool faktiskt (och bitvis supertöntig, jag haaatar Kitsune. Man kunde gjort nåt så jävla koolt av húli jīng,. men istället kände man sig tvungen att dra in Japanfetischism och furriefaktor :gremfrown:...).

- Ymir, tipsar