"Eller rättare sagt, borde inte det vara två färdigheter som utgör "hoppa"?
Först skjuter du ifrån fötterna från marken, hoppa. Sedan kommer det svåra, du måste ju landa rätt.. d.v.s inte stuka fötter eller tarmar..."
Jag ser det så här: Har man någon användning av att bara kunna skjuta ifrån marken med fötterna? Har man någon användning av att bara kunna landa rätt? Om inte dessa delar är relevanta i sig i ens rollspel; då är det lämpligare att sammanfoga dem i en enda färdighet; hoppa. Det här blir kanske som mest tydligast i stridsfärdigheter; där det ju är flera hundratals (gissar jag) olika moment och egenskaper som spelar in i ens förmåga. Hur många olika egenskaper behöver man?
Det är förstås omöjligt att svara på, rent generellt, det beror på vilken värld och vilken stämning man är ute efter.
Det är som skönhet, charm, empati, auktoritet och karisma: Ibland kan man baka in alla dessa i en enda egenskap, men ibland kan man vilja skilja på dem.
Jag vill personligen ofta skilja på människor som är attraktiva och de som är karismatiska (även om båda är rätt subjektiva), men jag känner inte direkt något behov av att skilja på dem som kan hoppa långt och de som kan landa rätt.
Så: Jag slår ihop dessa båda delar av hoppandet till en enda färdighet; hoppa, medan jag oftare gör en uppdelning mellan utseende och karisma.
---
Nå, det är ju så här man får tänka. I vissa rollspel vore det helt meningslöst att skilja på deduktiv och induktiv slutledningsförmåga, kortids- och långtidsminne, osv, medan man i andra rollspel kan känna att en egenskap i stil med "intelligens" är för bred och därför helt enkelt inte räcker till.
Samma sak med mitt snack om Kompetens och Erfarenhet: I många rollspel har man ingen som helst användning av att skilja på dem, men jag kan faktiskt föreställa mig att det kunde vara riktigt roligt med en gammal rostig fäktningslärare och en vild, dumdristig ungtupp, som alltså båda skulle vara ungefär lika bra, men på två radikalt olika sätt.
Eller en gammal indianspårare med mycket erfarenhet om överlevnad, och en akademiker som läst alla böcker på området och som har den senaste utrustningen på marknaden. Det kunde vara skitkul att spela med två sådana rollpersoner. Ibland.
/Rising