Nekromanti Ovanliga system

kefka

Hero
Bah, Khelataar som är så coolt. Hur ska man egenligen göra för att få "massorna" att köpa fantasy som inte snor hälften av idéerna från Tolkien? Eddings ska man hålla sig långt ifrån enligt mig, och Jordan har jag aldrig läst något alls av

Sorgligt nog tror jag inte det går. Nu har jag inga siffror i huvudet på vad ett rollspel förväntas sälja idag, men det är tveksamt om Khelataar skulle gå så mycket bättre idag. Om man ser de fantasy rollspel som finns Eon och DoD 6 , så är ju bägge igrunden "JET" spel.

Rosen

Myrmidon
inom vilken majoriteten av fantasyspelen håller sig, eftersom marknaden inte vill ha annat (den som inte tror mig kan fråga Rosen om feedbacken kontra Khelataar).

"Det finns inga raser eller monster."
"Bläh!!"

Jag trodde länge att det mest var en fråga om att folk såg det som en begränsning i vilka sorters historier man kunde göra - att de tyckte det var svårt att komma på bra scenarier när man inte kunde slänga in en dungeon full med skvuddudutter - men sen kom Gondica, som har ganska gott om olika sorters varelser:

"Det finns krutvapen."
"Bläh!!"

Så, jo, det är nog JET-mallen som spökar. Dessutom inkluderar den ju att miljön obönhörligen ska vara kvasi-medeltid, vilket ingen av de ovanstående spelen är (kvasi-järnålder resp kvasi-renässans).

--
Åke

Nightowl

Champion
men sen kom Gondica, som har ganska gott om olika sorters varelser:
Fast inte i grundboken. Där finns det värden för ett vilt djur (om man inte räknar vilda riddjur) och två växter. Jag har varit med när en person som läst det för första gången satte ihop en typisk gondicisk meny:
'stekt panter med diatrymaägg'
'kokt panter med drakbär'
'kokt panter med diatrymaägg'
'stekt panter med drakbär'
'kokt panter med stekt panter'
'kokt panter med kokt panter'

osv.

:gremsmirk:

Fast jo, du har väl rätt. Åtminstone fanns det olika raser att spela.

Erik