Nekromanti Overpowered encounters?

G

Guest

Guest
Re: Nej, inte jag.

Det här var intressant! Vi har diametralt motsatt syn på DM´s roll.

Jag ser det inte som att jag "ställer vissa monster mot PC´s", utan som DM är jag neutral. Jag "administrerar" händelserna som sker kring PC´s och i spelvärlden. Dem får själva ta fullt ansvar för sina handlingar. Jag skulle aldrig "skriva ner" en fiende, bara för att han är svår. Har PC´s hamnat i väpnad konflikt med en övermäktig fiende så får dem själva trassla sig ur det! Men här ska tilläggas att jag är DM för en grupp spelare som är MYCKET erfarna rollspelare (några av dem har bl.a. överlevt Tomb of Horrors och Die Vecna Die!!).

Jag ser det heller inte som att "världen" ska formas runt PC´s och deras aktuella level, utan tvärtom måstePC´s lära sig att anpassa sig i en dynamisk och föränderlig D&D värld (i vårt fall Forgotten Realms).

Anledningen till att jag kör den här stilen är för att skapa D&D-realism och för att spelarna ska känna att världen är riktig och att deras handlingar får konsekvenser. Dem kan aldrig falla tillbaka på att jag som DM kommer rädda dem. ALDRIG!

Rising

Vila i frid

Anledningen till att jag kör den här stilen är för att skapa D&D-realism och för att spelarna ska känna att världen är riktig och att deras handlingar får konsekvenser.
Ja, i mina första rollspel stod det till och med klart och uttryckt i böckerna att man ska köra på det viset; att man som spelledare ska vara neutral och opartisk. Det finns en så kallad rollspelstriangel med tre olika hörn som står för varsin spelstil, och där hamnar nog du någonstans i mitten mellan hörnen Problemlösning och Gestaltning: Höga anspråk på en trovärdig och påtaglig värld blandat med mycket spelmässighet och tuffa utmaningar åt spelarna - jag vet bland annat att du gillar att spelarna försöker skapa en så bra äventyrargrupp som möjligt (så länge som det blir just trovärdigt enligt spelvärldens visioner. När det är tal om rent letande efter buggar i reglerna så har du sagt att det förstör trovärdigheten) .

Det är ett bra ställe att vara på i triangeln (jag är demokratisk och menar att alla ställen är lika bra).

Själv är jag helst positionerad någonstans mellan Problemlösning och Samberättande. Jag gillar utmaningar åt spelarna, men jag är inte ett dugg opartisk eller neutral. Tvärtom är jag partisk och kan manipulera mitt äventyr så att det blir mer spännande - om rollpersonerna har det motigt utan att de spelat dåligt, då hjälper jag dem, och om det går lite för lätt för dem utan att de egentligen spelat särskilt bra, då ökar jag motståndet en aning så det blir lite mer spännande. Extremt partiskt. Jag försöker visserligen motivera allt jag gör inom trovärdighetens gränser, men när allt kommer kring så bryter jag gärna mot trovärdigheten för dramatikens skull.

Det är ett jättekonstigt sätt att spela på, och jag har full förståelse för att det måste se helt idiotiskt ut med dina ögon. Eller tja, vi har åtminstone Problemlösningen gemensamt, så vi är nog inte varandras motsatser helt och hållet. Det betyder att jag inte räddar mina spelare om de verkligen spelat dåligt (gjort dåliga val och haft idiotiska planer) men jag är schysst mot dem om de bara haft otur eller om de råkat göra dåliga val fastän de inte riktigt fått en sportlig chans att förstå varför detta val är dåligt. Där skiljer vi nog oss åt. Du tycker nog att det inte kan bli spännande om det inte först och främst är trovärdigt och verkligt, medan jag alltså kommer från andra hållet och utgår från dramaturgin.

rks

Warrior
Crucible of Freya

Jag har själv både spelat och spellett Cruicble of Freya och när jag spelade så tog vi merparten av orcherna på väg tillbaka till borgen, efter deras räd. Därefter gjorde vi en räd och tog dem enkelt, vi lyckades till och med droppa ballistan i skallen på den där orchprällen! :gremgrin: Att vi sedan dog hårt, allihop, av den där shadowmagen är en annan sak...

När jag spelledde det hela så var det ett stormförsök som gjordes och en illusionist med Color Spray räddade dagen. Att det också fanns en monk som hade hög AC och träffade med sina flurry of blows hjälpte till en hel del för att decimera fienden...

ForgottenRealms

Veteran

Intressant ämne. Jag har aldrig spellett D&D tidigare men båda sätten verkar ju ha en poäng. Att göra ett äventyr spännande kan ju inte vara dåligt, i alla fall inte i 99% av fallen. Sedan på vilket sätt detta görs, kan jag inte svara på.