Man Mountainman
Storsvagåret
- I början av striden har du och din motståndare varsitt värde i offensivt och defensivt läge, positionsvärdena. Detta är inte karaktärsvärden, utan de är situationsbundna. Defaultläget är att bägge stridande har samma värden, men detta kan påverkas av omständigheter -- ifall du till exempel har ett överraskningsmoment, eller befinner dig i sittande eller liggande läge, eller har ett längre vapen än din motståndare.
- Varje runda ställer dig inför valet mellan att försöka förbättra ditt läge eller att attackera. Det första alternativet innebär att du, vid framgång, ökar dina egna offensiva och/eller defensiva värden, eller sänker motståndarens. Man kan tänka sig flera olika manövrer, som är olika svåra och påverkar offensivt och defensivt värde på olika sätt och olika mycket. Man kan också tänka sig avvägningar mellan snabbhet (initiativvärde) och svårighet, eller snabbhet och förbättring av positionsvärdena.
- Väljer du att anfalla, slår du ditt offensiva värde (plus stridsfärdighet) mot motståndarens defensiva värde (plus stridsfärdighet). Lyckas du, jämförs ditt resultat mot motståndarens tålighet och resulterar i en skråma, en allvarlig skada eller en dödlig skada. Här är dock haken: Ifall du misslyckas sjunker dina positionsvärden märkbart, och du blottar dig själv för motattacker.
Jag vet inte hur realistiskt det här är, men det skulle kunna vara lite speligt kul och klurigt. Åsikter?
- Varje runda ställer dig inför valet mellan att försöka förbättra ditt läge eller att attackera. Det första alternativet innebär att du, vid framgång, ökar dina egna offensiva och/eller defensiva värden, eller sänker motståndarens. Man kan tänka sig flera olika manövrer, som är olika svåra och påverkar offensivt och defensivt värde på olika sätt och olika mycket. Man kan också tänka sig avvägningar mellan snabbhet (initiativvärde) och svårighet, eller snabbhet och förbättring av positionsvärdena.
- Väljer du att anfalla, slår du ditt offensiva värde (plus stridsfärdighet) mot motståndarens defensiva värde (plus stridsfärdighet). Lyckas du, jämförs ditt resultat mot motståndarens tålighet och resulterar i en skråma, en allvarlig skada eller en dödlig skada. Här är dock haken: Ifall du misslyckas sjunker dina positionsvärden märkbart, och du blottar dig själv för motattacker.
Jag vet inte hur realistiskt det här är, men det skulle kunna vara lite speligt kul och klurigt. Åsikter?