Nekromanti [oWoD]Dominate/presence-husregel

Recca

Femme Fatale
Jag gör en anteckning här så jag kommer ihåg hur jag bestämt att Dominate ska fungera. Så får folk ta del av hur jag spelar också.

Dominate funkar som vanligt med 8 difficulty. När den används mot någon får de rulla self-control varje lyckad tar bort en lyckad från dominate-rullet. Om problem eller distraktioner under kommandot uppstår, t.ex. att man beordras stå still på en plats och det börjar brinna i närheten så får man rulla self-control för att ta bort fler lyckade (utöver sitt rötschreck-rull förstås). Eller om man blir beordrad att gå och någon ställer sig i vägen t.ex.

Det finns en combo-kraft med dominate 3 och fortitude 1 som gör att man kan kan lägga sin dominate till antalet tärningar man får rulla vid varje sådant tillfälle. Presence kan bytas mot dominate och kraften gäller såväl att motstå dominate som presence. Men kombinationen blir då dominate/presence+selfcontrol/consience. Således rullar man sitt bästa av presence och dominate i kombination med selfcontrol eller consience (dvs det går att använda dominate istället för presence för att motstå presence-effekter).

Kraften kostar 10 exp.

Necross

Swashbuckler
Recca said:
Jag gör en anteckning här så jag kommer ihåg hur jag bestämt att Dominate ska fungera. Så får folk ta del av hur jag spelar också.

Dominate funkar som vanligt med 8 difficulty. När den används mot någon får de rulla self-control varje lyckad tar bort en lyckad från dominate-rullet. Dominate ger extra tärningar. Så har man 5 i dominate och 3 i selfcontrol får man rulla 8 tärningar för att slippa bli dominated. Det här är en ny regel som jag kom på typ nu. Dominate blir väldigt mäktig mot karaktärer som saknar dominate medan de som har den har ett innate försvar. Jag gillar det väldigt mycket.
Ja, ganska fint ren tekniskt, men jag förstår inte riktigt varför man ska ha nytta av sin egen Dominate när man motstår andras?

Recca

Femme Fatale
Necross said:
Recca said:

Dominate funkar som vanligt med 8 difficulty. När den används mot någon får de rulla self-control varje lyckad tar bort en lyckad från dominate-rullet. Dominate ger extra tärningar. Så har man 5 i dominate och 3 i selfcontrol får man rulla 8 tärningar för att slippa bli dominated. Det här är en ny regel som jag kom på typ nu. Dominate blir väldigt mäktig mot karaktärer som saknar dominate medan de som har den har ett innate försvar. Jag gillar det väldigt mycket.
Ja, ganska fint ren tekniskt, men jag förstår inte riktigt varför man ska ha nytta av sin egen Dominate när man motstår andras?
Jag tycker det är rimligt att någon som är duktig på färdigheten kan försvara sig mot färdigheten när nån annan använder den.

Strid fungerar ju så... Om två vampyrer har potence och de slåss så äger de ju båda förmågan att skada varandra med potence. Färdigheter likaså. Och om två vampyrer har obetenebration så kan de slåss med arms of the abyss t.ex.

Poseur

Swashbuckler
Fast Potence gör ju knappast att du blir bättre på att stå emot Potence, och samma sak med Obtenebration...

V:tR gjorde en bra sak med att låta Bloodpotency spela in på hur bra äldre vamps (andra splats) motstod exempelvis Dominate.

/Poseur

Recca

Femme Fatale
Poseur said:
Fast Potence gör ju knappast att du blir bättre på att stå emot Potence, och samma sak med Obtenebration...

V:tR gjorde en bra sak med att låta Bloodpotency spela in på hur bra äldre vamps (andra splats) motstod exempelvis Dominate.

/Poseur
Det är en definitionsfråga. Om du brottas med nån med potence så hjälper det att du har potence själv. Det är min tes här. :gremtongue:

Bornmo

Warrior
Jag både gillar detta samtidigt som jag absolut inte gillar det. Jag vet inte riktigt varför, kan ju varit någon som använt dominate mot mig...

Hur fungerade det innan denna ändring? Rulla mot 8 som svårighet, men försvararen då? Kunde denna påverka på något sätt? Och hur gick det med din modifikation för att generation skulle modifiera slaget?

Recca

Femme Fatale
Burnmoe said:
Jag både gillar detta samtidigt som jag absolut inte gillar det. Jag vet inte riktigt varför, kan ju varit någon som använt dominate mot mig...

Hur fungerade det innan denna ändring? Rulla mot 8 som svårighet, men försvararen då? Kunde denna påverka på något sätt? Och hur gick det med din modifikation för att generation skulle modifiera slaget?
Lägre generation är immuna mot dominate. Jag får fundera på om det bör ändras...

Först så funkade det så här: Rull mot difficulty 8 för att dominate'a. successes kan minska genom att du spenderar ett WP per success som motståndaren har fått.

Sen så la jag till att man kan rulla self-control för att motstå effekten av dominate när den används.

Willpower som sådan existerar inte i mitt husreglade vampire.

Recca

Femme Fatale
Den här husregeln i den här tråden är min senaste tanke... Men jag kanske borde slopa den helt? <.<

Bornmo

Warrior
Nej, men det är ju en bra tanke. Den som har högt i dominate måste ju ha lärt sig tips för att kunna undvika att bli ett offer för disciplinen.
Och att man har en chans, oavsett om man har dominate eller inte, att påverka att bli drabbad, i ditt fall genom selfcontrol, är ju bra!

Recca

Femme Fatale
Burnmoe said:
Nej, men det är ju en bra tanke. Den som har högt i dominate måste ju ha lärt sig tips för att kunna undvika att bli ett offer för disciplinen.
Och att man har en chans, oavsett om man har dominate eller inte, att påverka att bli drabbad, i ditt fall genom selfcontrol, är ju bra!
:gremsmile:

cogitare

Swashbuckler
Jag hade, färgad av VtR som jag är, nog gjort något med skillnaden i Generation istället. Ie. man slår Self-Control (Dominate) eller Conscience (Presence) + skillnaden i Generation (om det är någon) för att motstå. Sen kan man fundera på om skillnaden i Generation skall göra att man blir sämre på att motstå någon med lägre Generation.

Jag hade dock funderat på att behålla din tanke men som en combo-disciplin. Dominate + Fortitude och du får lägga till Dominate på ditt motståndsslag (applicera analogt för ex. Presence).

Cog.

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
Jag hade, färgad av VtR som jag är, nog gjort något med skillnaden i Generation istället. Ie. man slår Self-Control (Dominate) eller Conscience (Presence) + skillnaden i Generation (om det är någon) för att motstå. Sen kan man fundera på om skillnaden i Generation skall göra att man blir sämre på att motstå någon med lägre Generation.

Jag hade dock funderat på att behålla din tanke men som en combo-disciplin. Dominate + Fortitude och du får lägga till Dominate på ditt motståndsslag (applicera analogt för ex. Presence).

Cog.
Wow. Väldigt snyggt. Jag blir sugen på att köra på båda de här regelförslagen. Dels att en gen 6 får +2 tärningar mot en gen 8 både i att påverka med disciplinen och att motstå den. Samt att det finns en combodiscipline. Det låter smart.

Jag skulle säga att combon ligger på typ 1 i Fortitude och 3 i dominate. :gremsmile:

Edit: Jag får ta och dubbelkolla med övriga i gruppen. Men den där kraften kommer jag köra på.