Nekromanti [oWoD]Husregler skadesystem

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Men Dominate vs. Generation är ju en av de saker som gör Vampire till ett politiskt spel! Det är ju helt nödvändigt för att få till känslan! Det ska ju vara att om någon är en generation högre än dig så är de omöjligt att fysiskt döda dem. Det är vad som tvingar fram politiken och allianserna och allt det där som är så jävla bra med Vampire.
Jag gillar att dominate är knutet till generation men förstår att det blir lite knäppt också. Enda disciplinen som är det, varför inte presence? Känns lite imba.

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
God45 said:
Men Dominate vs. Generation är ju en av de saker som gör Vampire till ett politiskt spel! Det är ju helt nödvändigt för att få till känslan! Det ska ju vara att om någon är en generation högre än dig så är de omöjligt att fysiskt döda dem. Det är vad som tvingar fram politiken och allianserna och allt det där som är så jävla bra med Vampire.
Jag gillar att dominate är knutet till generation men förstår att det blir lite knäppt också. Enda disciplinen som är det, varför inte presence? Känns lite imba.
ALLA disciplinerna borde vara knutna till generation. Det hade verkligen satt politiken ännu mer i rampljuset :gremlaugh:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Recca said:
God45 said:
ALLA disciplinerna borde vara knutna till generation. Det hade verkligen satt politiken ännu mer i rampljuset :gremlaugh:
Det är de ju redan iofs. Med lägre generation så kan man göra mer grejer, högre dice pools, fler blood per turn, mer total blood. Det påverkar alla disciplines. <.<

cogitare

Swashbuckler
God45 said:
Men Dominate vs. Generation är ju en av de saker som gör Vampire till ett politiskt spel!
Det tycker inte jag. Det är settingen och hur den beskrivs som gör det till ett politiskt spel i mina ögon. Och faktum är att i Masquerade så är politiken ganska begränsad till klanpolitik med två monoliter i bakgrunden (Sabbat och Camarilla).

En sak som jag gillar bättre med Requiem-settingen är just att den är politiskt mer mångfacetterad. Du har 5 grundklaner (och sen så många Bloodlines du som SL eller ni som grupp väljer att ha med) som alla har lite olika motivationer och sen har man (i grundboken) 5 politiska fraktioner som inte är låsta i ett kallt krig utan det är faktiskt politik och inte "kill on sight"-mentalitet dem emellan. Detta ger mycket större valmöjligheter som SL att faktiskt skapa en politisk kampanj tycker jag. Vill man så kan man tom. köra politik inom varje fraktion för det är inte så att de olika Covenant:sen är helt enade heller...

God45 said:
Det är ju helt nödvändigt för att få till känslan!
Vad det ger känslan av är att det är statiskt och bara genom att begå det mest hemska dåd (Amaranth/Diablerie) kan jag bli lika mäktig som de som har starkare blod än mig.

Det är så klart en fråga om tycke och smak men jag tycker att Blood Potency från Requiem är en mycket bättre lösning. I just fallet Dominate så ger BP en bonus att motstå och gör inte att man är immun.

God45 said:
Sedan är Auspex löjligt bra, jag vet det! Men mina spelare gillar ändå inte att lägga sina dots på den.
Konstiga spelare du har :gremsmile:

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
Min spelgrupp har ALLA auspex. ALLA fem spelare har auspex 2 eller mer. För det är så himla användbart.

Jag tar credit för det, eftersom jag beskriver mycket extra info för alla med auspex.

En i gruppen har 4 i auspex och kan telepati, vilket är pretty awesome.
Det där låter mer som min egen spelgrupp (eller de olika spelgrupperna jag spelat i). :gremlaugh:

Auspex kommer ändras i Strix Chronicles för att bli ännu mer awesome. En Auspex-användare kan i stort sett gå in i ett rum och instiktivt känna till folks hemligheter och svagheter. Jag är inte helt säker på att jag gillar den mängd info som man med lätthet kan tillskansa sig med Auspex för det känns som det effektivt tar död på många mer deckaraktiga scenarion men jag har heller inte läst slutgiltiga versionen av nya Auspex å andra sidan.

Cog.

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
Jag fortsätter att pusha nWoD. Där läggs Blood Potency till för alla motståndsslag som krävs pga. Discipliner oavsett om det är Dominate, Auspex, Majesty (nWoDs Presence) eller Nightmare. Bra skit :gremsmile:

Presence, i oWoD, är ju lite knutet till Generation i det att om man har lägre Generation än den som försöker använda Presence på dig så behvöer du bara lägga ett WP för att motstå och behöver inte slå slag. IIRC...

Cog.

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
Recca said:
Min spelgrupp har ALLA auspex. ALLA fem spelare har auspex 2 eller mer. För det är så himla användbart.

Jag tar credit för det, eftersom jag beskriver mycket extra info för alla med auspex.

En i gruppen har 4 i auspex och kan telepati, vilket är pretty awesome.
Det där låter mer som min egen spelgrupp (eller de olika spelgrupperna jag spelat i). :gremlaugh:

Auspex kommer ändras i Strix Chronicles för att bli ännu mer awesome. En Auspex-användare kan i stort sett gå in i ett rum och instiktivt känna till folks hemligheter och svagheter. Jag är inte helt säker på att jag gillar den mängd info som man med lätthet kan tillskansa sig med Auspex för det känns som det effektivt tar död på många mer deckaraktiga scenarion men jag har heller inte läst slutgiltiga versionen av nya Auspex å andra sidan.

Cog.
Med 3an i auspex kan man checka det förflutna som ett föremål upplevt. Den begränsning som jag satt på den kraften är att man inte kan kolla döda kroppar från innan döden inträdde och att ansikten är svåra att se genom föremålen.

Men ja, hela gruppen har mellan 1 och 2 i auspex och en person har satsat rätt hårt på auspex. Han använder den för att tillskansa sig ganska extrem information när de löser deckarproblem. Det är spännande och utmanande att improvisera vad han ser genom att kolla föremålens historia. Det ger väldigt mycket för mig som spelledare att nysta i sakers bakgrund. Det skapar ett djup i berättelsen och gör det möjligt för mig att höja mystiken litegrann. Utan det verktyget skulle "äventyren" nog tappa i djup faktiskt eftersom bakgrunden till att saker sker då hamnar på en meta-plot-nivå som gruppen sällan förstår sig på. Med hjälp av auspex kan gruppen känna sig mer insatt i vad som sker i världen på en metaplot-nivå.

Obetalbar fördel för berättelsen.

Recca

Femme Fatale
Cogitare said:
Recca said:
Jag fortsätter att pusha nWoD. Där läggs Blood Potency till för alla motståndsslag som krävs pga. Discipliner oavsett om det är Dominate, Auspex, Majesty (nWoDs Presence) eller Nightmare. Bra skit :gremsmile:

Presence, i oWoD, är ju lite knutet till Generation i det att om man har lägre Generation än den som försöker använda Presence på dig så behvöer du bara lägga ett WP för att motstå och behöver inte slå slag. IIRC...

Cog.
BP må vara nice, men jag ser inte hur jag skulle kunna byta till det systemet utan att pajja hela kampanjen. Så det kommer inte ske. Däremot kan jag kanske införa en debuff till att försöka påverka folk med lägre generation med dominate istället för att det gör att de inte har en chans. En tärning mindre per generationsskillnad t.ex skulle kunna vara lämpligt, likaså en buff om generationsglappet är positivt.

God45

#PrayersForBahakan
Det tycker inte jag. Det är settingen och hur den beskrivs som gör det till ett politiskt spel i mina ögon.
Ja, det finns flera faktorer som gör det till ett politiskt spel. Dominate tycket jag är en av de viktigare av dem. Detta eftersom den bidrar starkt till att det är ett klassamhälle.

Och faktum är att i Masquerade så är politiken ganska begränsad till klanpolitik med två monoliter i bakgrunden (Sabbat och Camarilla).
Politiken bör vara som mest aktiv inom städerna, inom klanerna och inom sekterna. Politiken mellan klanerna är inte den bästa grogrunden för politiska spel, det är politiken inom klanen som är det.

Vad det ger känslan av är att det är statiskt och bara genom att begå det mest hemska dåd (Amaranth/Diablerie) kan jag bli lika mäktig som de som har starkare blod än mig.
Först, om det är ett politiskt spel och du inte är bered att äta en bebis så är du antagligen inte en potentiell maktfaktor. Det faktum att du inte kan bli lika mäktig som de ovanför dig är vad som tvingar fram politiken. Diablerie är fantastiskt eftersom det är vampyr versionen av att lägga en laddad pistol på bordet.

Det är så klart en fråga om tycke och smak men jag tycker att Blood Potency från Requiem är en mycket bättre lösning.
Problemet med det här är att det inte längre är ett nollsummespel. Generation är en begränsad resurs medan bloodpotency kan ökas utan att ta ifrån någon annan något. Detta leder till mindre politiska möjligheter.

cogitare

Swashbuckler
Recca said:
BP må vara nice, men jag ser inte hur jag skulle kunna byta till det systemet utan att pajja hela kampanjen.
Klart du skall köra det spel och system som du och din grupp är mest familjär med. Jag körde mycket mer likt grundreglerna (även om jag har ett ganska ordentligt dokument med husregler) men jag konverterade från oWoD till nWoD systemmässigt och det funkade förvånansvärt bra. :gremsmile:

Recca said:
Däremot kan jag kanske införa en debuff till att försöka påverka folk med lägre generation med dominate istället för att det gör att de inte har en chans. En tärning mindre per generationsskillnad t.ex skulle kunna vara lämpligt, likaså en buff om generationsglappet är positivt.
Inte alls en dum idé!

Cog.

cogitare

Swashbuckler
God45 said:
Problemet med det här är att det inte längre är ett nollsummespel. Generation är en begränsad resurs medan bloodpotency kan ökas utan att ta ifrån någon annan något. Detta leder till mindre politiska möjligheter.
Tja, det är fortfarande lockande med Diablerie då det ger plus i Blood Potency om ditt offer har högre BP än dig (precis som det är med Generation fast inverterat). Och du tillskansar dig alltid en Discplin eller Skill.

Men det är inget nollsummespel. Det bidrar, för mig, dock främst till känslan av status quo i Masquerade snarare än politik. Det är inte så politiskt att förtära någons själ och någons politiska makt i både Requiem och Masquerade behöver inte vara (men kan vara) en summa av Generation/Blood Potency, ålder och dottar i Discipliner. I varje fall inte i de kampanjer jag kört. Jag försöker göra det till mer komplicerat än så och även de som är unga och utan allsköns superkrafter kan genom smarta och bra allianser och väl valda fiender få politisk makt över sådana som är både äldre, högre BP (lägre Generation) och har högar med Dominate... :gremsmile:

Cog.