Nekromanti [oWoD]Tips till en efterfrågad combo-discipline

Recca

Femme Fatale
En combination discipline är när man har två disciplines som kan kombineras för att skapa någon spännande effekt. Det finns massor exempel på detta i böckerna och jag tycker det är riktigt kul och spännande. Ett tufft exempel är Armor of Darkness som är en combination discipline mellan Fortitude och Obtenebration.

Spoiler alert. Spelare i min grupp bör sluta läsa här.

Jag tänkte ta tillfället i akt att be om tips för en combination discipline som en spelare i min grupp önskat sig till sin RP.

I det här fallet gäller det Obtenebration och Lure of flames. Den här spelaren är ett stort naruto-fan och vill återskapa Ameterasu.
Ameterasu

Som ni ser är det ju helt imbalanced men jag funderar på hur jag kan göra för att det ska vara spelbart i Vampire utan att vara för bra. Det måste alltså finnas någon hemlig svaghet med den. Jag har t.ex. sagt att om spelaren får kraften så kommer den dels tömma Willpower eller typ kosta 3 willpower kanske. Eventuellt kostar den bara Beast-willpowers så RP'n kommer med största sannolikhet frenza efteråt. Men själva kraften i sig måste vara lite mer begränsad än den som videon visar. Har funderat på om den kan vara påverkad av månens faser på något vis...

Bornmo

Warrior
Jag har lite svårt att se vad det är som effekten ska medföra. Är det eld, dold av obteneration, eller obteneration som brinner kanske man ska säga? Det låter riktigt coolt. Chocken när en vampyr blir attackerad av vad han tror är vanlig Obteneration! :gremsmile:

Att den kostar Willpower tycker jag låter rimligt!

Jag funderar på ett par saker. Först, hur glada blir varelserna som lever i The Abyss om det blandas in eld till deras "essence". Det finns ju ett gäng riktigt mäktiga varelser som "lever" därinne, däribland kraftens urfader om man ska gå efter wod-bibeln.
Sedan, jag skulle nog lagt till en backfire, ifall man inte lyckas, och än värre om man botchar. Det är ju ändå två riktigt mäktiga krafter man leker med. Kanske sätter man eld på saker i sin omgivning som man inte räknat med, kanske följer elden med in i Abyss...

Recca

Femme Fatale
Burnmoe said:
Jag har lite svårt att se vad det är som effekten ska medföra. Är det eld, dold av obteneration, eller obteneration som brinner kanske man ska säga? Det låter riktigt coolt. Chocken när en vampyr blir attackerad av vad han tror är vanlig Obteneration! :gremsmile:

Att den kostar Willpower tycker jag låter rimligt!

Jag funderar på ett par saker. Först, hur glada blir varelserna som lever i The Abyss om det blandas in eld till deras "essence". Det finns ju ett gäng riktigt mäktiga varelser som "lever" därinne, däribland kraftens urfader om man ska gå efter wod-bibeln.
Sedan, jag skulle nog lagt till en backfire, ifall man inte lyckas, och än värre om man botchar. Det är ju ändå två riktigt mäktiga krafter man leker med. Kanske sätter man eld på saker i sin omgivning som man inte räknat med, kanske följer elden med in i Abyss...
Jag söker mer sätt som gör att den inte är en autokill på. Svagheter på kraften så att den inte automatiskt dödar allt man sätter eld på, helt enkelt.

Grejen med Ameterasu i grunden är väl att den är omöjlig att släcka. Om den då skulle sprida sig till andra eller en själv så blir det ju som att droppa en atombomb i centrala London. Och det gör ju att hela kampanjen självdör så fort nån använder Ameterasu.

Så den måste ha nån annan begränsning än att om man misslyckas så brinner jorden upp. Jag tänker mig att så länge det är mörkt så brinner den för evigt. Så det är då möjligt att om det är månklart släcka elden genom att befinna sig i månljuset. En annan grej skulle kunna vara att man kramar om den som kastade elden på en, för då måste den personen ta bort elden eller själv brinna upp.

Den kanske bara kan brinna på organiskt material, typ kött, då minskar spridningen så att inte hela stadsdelar brinner upp. Eller så kanske den har en begränsad livstid på andra sätt? Den kanske kostar WP för att brinna? Och eftersom man maintainar elden så kommer folk brinna så länge man har ögonen på dem, men om de springer iväg med exempelvis celerity och försvinner bakom ett hus så släcks elden omedelbart.

Den typen av svagheter. Jag gillar faktiskt det sista där. Den kostar WP att maintaina. Fler förslag?

Poseur

Swashbuckler
Den här som jag precis skrev kanske kan vara till nytta. Stjäl/modda hur helst ni vill eller dissa för den delen.

Abyssal Flames
Obtenebration **, Lure off lames **
Originally a collaboration between Sabbat members in the Iberian peninsula during the time of the inquisition. Abyssal Flames is a mixture of the darkest occult secrets from Persian origin and east European witchcraft. By invoking the close barriers between Hell and the Abyss in a series prayers toward forgotten lords of old, the magician summons a black inferno with flames invisible in the darkness of the night. The flames tear at the flesh of cainite and kine alike and nothing can put it out for as long as the summoner keeps her concentration.
System: By spending a point of willpower and blood, the player rolls Int+Occult (dif 7) to summon the Abyssal Flames. The flames are of complete darkness but burns with the fires of hell which makes them near impossible to glance during the night. The flames cover an area of 5 square feet and deals 1 dice of aggravated damage to everything touched by it, and for every success in excess of the first, the player may either improve the damage with +1 dice aggravated per success or double the area. For as long as the player keeps praying and keeping her concentration the flames continue to burn, but as soon as it is lost, the flames are put out. If a botch occurs on the initiation roll, bear in mind that foul demons haunt the unknown depths, not only darkness and flames.
This power costs X experience to learn

/poseur hade kul o skriva :gremtongue:

Recca

Femme Fatale
Poseur said:
Den här som jag precis skrev kanske kan vara till nytta. Stjäl/modda hur helst ni vill eller dissa för den delen.

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">Abyssal Flames
Obtenebration **, Lure off lames **
Originally a collaboration between Sabbat members in the Iberian peninsula during the time of the inquisition. Abyssal Flames is a mixture of the darkest occult secrets from Persian origin and east European witchcraft. By invoking the close barriers between Hell and the Abyss in a series prayers toward forgotten lords of old, the magician summons a black inferno with flames invisible in the darkness of the night. The flames tear at the flesh of cainite and kine alike and nothing can put it out for as long as the summoner keeps her concentration.
System: By spending a point of willpower and blood, the player rolls Int+Occult (dif 7) to summon the Abyssal Flames. The flames are of complete darkness but burns with the fires of hell which makes them near impossible to glance during the night. The flames cover an area of 5 square feet and deals 1 dice of aggravated damage to everything touched by it, and for every success in excess of the first, the player may either improve the damage with +1 dice aggravated per success or double the area. For as long as the player keeps praying and keeping her concentration the flames continue to burn, but as soon as it is lost, the flames are put out. If a botch occurs on the initiation roll, bear in mind that foul demons haunt the unknown depths, not only darkness and flames.
This power costs X experience to learn
</div>
/poseur hade kul o skriva :gremtongue: </div></div>

Riktigt coolt. :gremsmile:

Skadan var vettig också. Osynlig eld är tufft. :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
Du fick mig att gå till Narutopedia så jag hoppas att du är nöjd nu :gremwink:

Use of the technique puts a great deal of strain on the user, usually causing his eyes to bleed.
The jet-black flames of the Amaterasu, said to be "the fires from hell" that are as hot as the sun, ignite at the focus of the user's vision.

Så elden kan bara fokuseras så länge som användaren av combo:n lyckas fokusera med ögonen och pressen från detta skadar dem. Så varför inte låta disciplinen göra skada på den som använder den också? Då kan du göra den superbadass eftersom den kostar både HP, willpower och vitae att använda. :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Du fick mig att gå till Narutopedia så jag hoppas att du är nöjd nu :gremwink:

Use of the technique puts a great deal of strain on the user, usually causing his eyes to bleed.
The jet-black flames of the Amaterasu, said to be "the fires from hell" that are as hot as the sun, ignite at the focus of the user's vision.
Så elden kan bara fokuseras så länge som användaren av combo:n lyckas fokusera med ögonen och pressen från detta skadar dem. Så varför inte låta disciplinen göra skada på den som använder den också? Då kan du göra den superbadass eftersom den kostar både HP, willpower och vitae att använda. :gremsmile:
Me like.

Jag tänker mig aggravated skada som inte läker på hela natten. Kostar 1 agge per turn samt 3 willpower att dra igång. Eventuellt även ett blod.

Gör 5 agg dice per turn. Soakable by fortitude diff 8.

Måste behålla dem i synfältet så de kan typ fly iväg och försvinna bakom ett hörn och därmed slutar elden, eller så förvandlas den till vanlig skada.

Träffar automatiskt också så det går inte undvika den. Eller ja, man kan ju aktivera typ obtenebration, chimerstry eller obfuscate och skydda sig från att bli sedd.

Eventuellt att den gör 3 agge per turn automatiskt bara rakt av? Eller? För 5 agge dice mot diff 8 känns som att det kanske är knappt värt att aktivera kraften. Risken är stor att man bara gör typ 1 i skada.

Rimligt?

God45

#PrayersForBahakan
Hmm... 3 agg rakt av och oblockerbar och osoakbart sålängr man är innom användsrens synfält låter faktiskt ganska vettigt.

Sodivra

Champion
Fattar offret att det gäller att ta sig ur anfallarens synfält då? Det påverkar balansen en hel del tänker jag. Om det nu går ut på att stirra ihjäl offret så tänker jag att det ska vara tydligt för denne att eyes = pain

Recca

Femme Fatale
God45 said:
Hmm... 3 agg rakt av och oblockerbar och osoakbart sålängr man är innom användsrens synfält låter faktiskt ganska vettigt.
Kan inte låta den vara osoakbar... Solljus är inte osoakbart ju...

Men kanske att man säger att den gör 2 agge automatiskt och 5 extra skadetärningar som potentiellt höjer skadan till 7 agge men dock soakbar av rustning och fortitude.

Recca

Femme Fatale
Arvidos MC said:
Fattar offret att det gäller att ta sig ur anfallarens synfält då? Det påverkar balansen en hel del tänker jag. Om det nu går ut på att stirra ihjäl offret så tänker jag att det ska vara tydligt för denne att eyes = pain
När man brinner så gör det skitont och man inser att något helt sjukt håller på o ske, huden smälter. Friteras levande, kläder brinner upp. Det är ett jättesvårt slag för att inte rötschrecka. Även om man inte ser elden så vet man hur det känns och man kommer vilja ta sig därifrån. Det måste vara en intensiv skräck att känna så. Rötschreck diff 8 med krav att man rullar 3 lyckade för att inte skena i riktning bort från källan. Personen som kör Infernal Darkness Flames eller va den nu heter, kan bara följa efter i sakta mak för att koncentrationen kräver så mycket av den.

Recca

Femme Fatale
Recca said:
God45 said:
</div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">

Men kanske att man säger att den gör 2 agge automatiskt och 5 extra skadetärningar som potentiellt höjer skadan till 7 agge men dock soakbar av rustning och fortitude.
</div></div>
Max skada 5 efter soak.

Således finns det potential att göra 5 skada även om offret träffar med 2 tärningar på sin fortitude/rustning?

God45

#PrayersForBahakan
Recca said:
Recca said:
God45 said:
</div>
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Klicka för att visa.. <input type="button" class="form-button" value="Visa dolt innehåll" onclick="toggle_spoiler(this, 'Dölj innehåll', 'Visa dolt innehåll')" /></div><div class="ubbcode-body"><div style="display: none;">

Max skada 5 efter soak.

Således finns det potential att göra 5 skada även om offret träffar med 2 tärningar på sin fortitude/rustning?
</div></div>

Släng in en minumum skada av 1 eller 2 så tycker jag det ser bra ut :gremsmile:

Bornmo

Warrior
Denna kraft blev rätt cool!
Hur mycket xp brukar det kosta, runt 15?

Hade jag använt den som sl, skulle jag nog gjort den mörkare, och fokuserat mer på de krafter som finns i abyss. Men det är ju bara jag, och den blev som sagt cool! :gremsmile:

Recca

Femme Fatale
Burnmoe said:
Denna kraft blev rätt cool!
Hur mycket xp brukar det kosta, runt 15?

Hade jag använt den som sl, skulle jag nog gjort den mörkare, och fokuserat mer på de krafter som finns i abyss. Men det är ju bara jag, och den blev som sagt cool! :gremsmile:
Det kan man fortfarande göra iofs. Varför inte göra så att om man använder den så minskar typ barriären (the gauntlet) mellan vår värld och den metafysiska, skuggvärlden, abyss, glider samman och saker har en tendens att slippa ut i vår värld när det sker. Typ Arms of the Abyss springer fram ur mörka gränder i området, kontrollerade av någonting på andra sidan?

Effekten är också varaktig och man bör stärka barriären efteråt om man inte vill riskera att något stort och hemskt kommer ut ur kaoset.