Re: GG. Kay
Jag håller inte alls med.
Jag älskar Tigana, men det är för att jag älskar Kay, och för att Tigana har den bästa premissen av alla hans böcker, och några karaktärskoncept och plottidéer som bara är rent guld. Men allt slarvas bort och rinner ut i sanden i ett taffligt slut det inte riktigt känns som Kay visste vad han skulle göra med, särskilt vad beträffar antiklimaxen med Dianora-hjärta-Brandin-plotten.
Fionavar är långt ifrån Kays bästa heller, det märks att det är hans debutverk liksom, men den är iallafall tajt plottad, undantaget Arthur-böset, och har fantasyhistoriens ondaste skurk (en rätt anmärkningsvärd bedrift). Fionavar-trilogin är också, jämfört med Kays andra verk, mer standard fantasy än historical fantasy, om än dock med Kays säregna twister, så jag skulle säga att den är en rätt värdig introduktion till hans verk, även om han senare skrivit bättre grejer.
Ska man bara läsa ett verk av Kay skulle jag välja Sailing to Sarantium + Lord of Emperors. Dess plott är måhända lite...luddig...i sin mix av hovintriger och existensiell ångest, men okonventionellt = bra, och Byzans får alldeles för lite kärlek. Andra plus är den bästa huvudpersonen, de bästa miljöskildringarna, och de bästa actionscenerna som Kay åstadkommit, och det vill inte säga lite.
Eller så kan man kanske ge sig på Under Heaven direkt då. Jag har inte läst den än, men det är ju pseudo-Tangkina, så den bara måste vara awesome.
- Ymir, måste fylla på vätska