Spelevinken
Veteran
- Joined
- 15 Sep 2019
- Messages
- 7
TLDR: Letar efter regelsystem där simpla fiender (tex rövare) och andra hot inte slutar vara riskfyllda möten och magi kommer med viss risk. Har tittar på Järn, Hjältarnas tid/Kopparhavets hjältar, Zanguina och Eon.
Hej alla!
Har lurkat här på forumet en del men tänkte nu starta en tråd, inte så väldigt diskussionsvänligt kanske men alltid något.
Är inte en erfaren rollspelare men har spelat lite DnD 5e, DoD, Mutant: år noll och OSR. Har däremot i samband med detta upptäckt att jag, förutom att spela rollspel, gillar att läsa regelsystem.
Av de systemen som jag spelat tyckte att DoD (inte hundra på vilken version det var) och Mutant fungerade bra. Hade lite svårt för dnd och osr med både AC och HP. Kände att det var lite kaka på kaka och att värdena kunde bli lite orimligt höga, även om OSR höll det på en rimlig nivå.
Önskar stöd till att hitta nästa system att läsa och eventuellt då även spela. Hade varit trevligt med rustning som absorberar skada och skadepoäng som känns som att någon precis slagit till karaktärerna.
Har tittat på Järn, Hjältarnas tid och Eon. Har även sneglat lite på en del engelska BRP som Mythras och Runequest. Har redan införskaffat Fantasy: old-school gaming som verkade bra förutom att magin inte riktigt föll mig i smaken. Har någon vision om en värld där magin är farlig att använda, något som verkar inne nu för tiden så borde inte vara omöjligt att hitta ett bra system.
Förutom ovanstående system har jag även varit inne på uppkommande Kopparhavets hjältar och Zanguina. Kan mycket väl hända att jag införskaffar alla dessa i slutändan men får ta det stegvis pga ekonomiska skäl.
Ser ett spel där de simpla hoten så som rövare och dylikt är ett mycket farligt hot, aldrig riktigt blir harmlösa (känslan jag fick av 5e) men ändå finns utrymme för utveckling på karaktärsbladet. Tänker att det borde finnas möjlighet att bekämpa monster och utmana gudar etc på andra sätt än att få statsen att växa till orimliga nivåer.
Är inte helt emot homebrew så Fantsy! ligger riktigt bra till, men vill ha fler system att läsa oavsett hur väl Fantsy! skulle fungera.
Vad gäller krunch så kändes väl 5e som det tyngsta av de spelen och det ska nog bli bra mycket tyngre än så om det ska bli för mycket.
Blev mer text än jag tänk mig och blir kanske ingen spännande diskussion ur detta, var lite sugen på mer info innan jag sätter tänderna i nästa rollspelsbok.
Ha det gött!
Hej alla!
Har lurkat här på forumet en del men tänkte nu starta en tråd, inte så väldigt diskussionsvänligt kanske men alltid något.
Är inte en erfaren rollspelare men har spelat lite DnD 5e, DoD, Mutant: år noll och OSR. Har däremot i samband med detta upptäckt att jag, förutom att spela rollspel, gillar att läsa regelsystem.
Av de systemen som jag spelat tyckte att DoD (inte hundra på vilken version det var) och Mutant fungerade bra. Hade lite svårt för dnd och osr med både AC och HP. Kände att det var lite kaka på kaka och att värdena kunde bli lite orimligt höga, även om OSR höll det på en rimlig nivå.
Önskar stöd till att hitta nästa system att läsa och eventuellt då även spela. Hade varit trevligt med rustning som absorberar skada och skadepoäng som känns som att någon precis slagit till karaktärerna.
Har tittat på Järn, Hjältarnas tid och Eon. Har även sneglat lite på en del engelska BRP som Mythras och Runequest. Har redan införskaffat Fantasy: old-school gaming som verkade bra förutom att magin inte riktigt föll mig i smaken. Har någon vision om en värld där magin är farlig att använda, något som verkar inne nu för tiden så borde inte vara omöjligt att hitta ett bra system.
Förutom ovanstående system har jag även varit inne på uppkommande Kopparhavets hjältar och Zanguina. Kan mycket väl hända att jag införskaffar alla dessa i slutändan men får ta det stegvis pga ekonomiska skäl.
Ser ett spel där de simpla hoten så som rövare och dylikt är ett mycket farligt hot, aldrig riktigt blir harmlösa (känslan jag fick av 5e) men ändå finns utrymme för utveckling på karaktärsbladet. Tänker att det borde finnas möjlighet att bekämpa monster och utmana gudar etc på andra sätt än att få statsen att växa till orimliga nivåer.
Är inte helt emot homebrew så Fantsy! ligger riktigt bra till, men vill ha fler system att läsa oavsett hur väl Fantsy! skulle fungera.
Vad gäller krunch så kändes väl 5e som det tyngsta av de spelen och det ska nog bli bra mycket tyngre än så om det ska bli för mycket.
Blev mer text än jag tänk mig och blir kanske ingen spännande diskussion ur detta, var lite sugen på mer info innan jag sätter tänderna i nästa rollspelsbok.
Ha det gött!