Nekromanti På spaning i Detroit

Cassius

Hero
Hej Forumet.

Jag håller på att skriva en kampanj till min spelgrupp som vi ska börja lira när vi är färdiga med UA kampanjen. Tanken är att den ska börja som en poliskampanj där man spelarna ska arbeta sig upp i själva polisväsendet. Jag tänker att de ska börja som "vanliga" poliser, alltså City Police i Detriot för att sedan låta dom avancera allt eftersom kampanjen flyter på, tänker att de ska stanna antingen på mordrotel eller på FBI korruptionsavdelning. Jag har skrivit på en del fall och har tänkt att upplägget ska vara som så här:

1. De blir inblandade i ett fall. Antingen som först på plats eller för att de blir valda som utredare.

2. De samlar bevis och får bevispoäng för varje bevis de kan hitta, mängden poäng varierar efter vikten av beviset.

3. De förhör personer och kan då också få poäng knutna till bevisen.

4. De skriver en rapport till åklagaren och presenterar sin teori, ju mer den stämmer desto mer befodranspoäng får dom.

5. För varje lagöverträdelse de gör för att få fram bevis eller erkännande så får de också ett poäng, teknikalitetspoäng.

20 bevispoäng leder till en fällande dom, för varje poäng över 20 hamnar i deras befodranspott. 20 Teknikalitetspoäng innebär att personen blir friad på teknikaliteter och varje poäng över minskar deras befordranspott. Spelarna ska inte vara medvetna om det här systemet.

Mina problem är som följer:
1. Jag har 6 spelare, när fan jobbar 6 poliser i tight grupp för att utreda en stöld(tänker tidigt i kampanjen) eller i ett mord?

2. Vilken nivå inom polisen är rimlig att börja på utan att det blir för tråkigt?

3. Är det okej att planera att halvägs in i en kampanj som försöker vara simulatorisk kasta in något "overkligt" som en katastrof? Zombies? Kult-setting? Unkown Armies? Eller är det nice?

Storuggla

Champion
Ballt! Om du inte gjort det, läst David Simons Homicide: A year on the killing streets, som är den bästa boken ever där en journalist under ett år åker med Baltimores mordrotel.
Och fler än två poliser jobbar på samma fall när fallet är en red ball, viktigt av politiska, ekonomiska eller mediala skäl. Då finns det dessutom ingen gräns för övertid, så de brukar vara populära av rent privatekonomiska skäl.

Storuggla, the bunk

Bornmo

Warrior
Kombinera ett mord på en högt uppsatt person (eller någon vars efterlevande har högt uppsatta kontakter) och en stöld av någonting oerhört värdefullt. Handplockade utredare.
Låt utredarna efter kampanjens gång stöta på övernaturliga krafter, kanske rent av få någon kraft själva.

Jag spelledde en gång en lång kampanj till Witchcraft, där spelarna var FBI-agenter. Efter ett par spelmöten kom de första tecknen på att de hade krafter utöver det vanliga. Kampanjen var bland det bästa jag varit sl för, mycket underhållande och bra.

Jocke

Man med skägg
Jag tänkte bara svara på den sista frågan:
3. Är det okej att planera att halvägs in i en kampanj som försöker vara simulatorisk kasta in något "overkligt" som en katastrof? Zombies? Kult-setting? Unkown Armies? Eller är det nice?
Det är antagligen en dålig ide, efter som det inte överensstämmer med spelarnas bild av fiktionen. Men det är ingen anledning till att ge upp iden.

Den enklaste lösningen är att det aldrig blir klart huruvida det hände något övernaturligt eller inte.
Om det är minst lika troligt, eller till och med troligare att det fanns en vetenskaplig och rationell förklaring och rollpersonerna lämnas tveksamma.
De kanske finns starka indicier på att de vart lurade, eller drogade eller något.

Om det är väldigt tydligt att det är en engångsgrej med övernaturligheten. Och då menar jag så pass tydligt att du kanske tom säger till spelarna redan innan mötet att det är en engångsgrej.

Om övernaturligheten är ständigt närvarande men bara väldigt, väldigt lite och den blossar ut ibland. Då behöver du fortfarande på något sett vara tydlig med att de momenten inte är kampanjens huvudfokus, om det nu inte är det egentligen.

I fall det är en engångsgrej så tror jag också att den kan komma ganska sent. Jag tänker såhär: I många tvserier dyker det upp enstaka knasiga avsnitt där det tex är musical (buffy, Scrubs etc.)eller de byter kroppar med varandra (SG1 har jag för mig). De avsnitten blir ofta ganska poppis bland fans, efter som karaktärer de känner väl hamnar i en ny och festlig miljö där man får se hur de reagerar. För folk som inte följer serien så upplevs de här avsnitten som ovanligt tramsiga och inte så mycket mer.
Så ju mer cementerade rollerna är och ju mer de känner sig hemma in kampanjen, dess bättre effekt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cassius said:
Jag skulle avguda marken du går på. Framför allt om det fick gå riktigt långt innan det förändrades, typ minst 10-15 spelmöten.

Eller, jag älskar sånt. Men jag har förstått att en del verkligen avskyr det. I min spelgrupp löste vi det genom att istället för att fråga inför varje kampanj, diskutera saken sådär i allmänhet innan vi började spela några spel alls. På så vis vet vi nu var vi står, samtidigt som en sådan kampanj inte kommer att bli spoilad.

Nackdelen för dig är ju att du tänker köra just den här kampanjen direkt efter din nuvarande, så om du frågar dem nu så kommer det ju mer eller mindre att vara spoilat...

Men, för egen del: Jag skulle kunna hugga av mig min ena arm för att få vara spelare i en sån kampanj. Framför allt om det som tillkommer är Kult/Unknown Armies/Hellblazerstuff. Faktum är att jag funderat på alldeles precis exakt en sån grej: Poliser, sedan mystik och ockulism och grejer efter ett tag.

EDIT: Å andra sidan är det en svår balansgång. Jag skulle nog ha hemskt svårt att som spelare hålla intresset uppe särdeles länge i en vanlig poliskampanj utan minsta övernaturligheter, scifi-tek eller andra fantasterier.

Cassius

Hero
Storuggla said:
Ballt! Om du inte gjort det, läst David Simons Homicide: A year on the killing streets, som är den bästa boken ever där en journalist under ett år åker med Baltimores mordrotel.
Och fler än två poliser jobbar på samma fall när fallet är en red ball, viktigt av politiska, ekonomiska eller mediala skäl. Då finns det dessutom ingen gräns för övertid, så de brukar vara populära av rent privatekonomiska skäl.

Storuggla, the bunk
Har börjat läsa boken, sett The Wire och har börjat titta på Homecide.

Smart det där med red ball. Det känns coolt. Jag tänker att det måste blandas in lite mer "vanliga" utredningar också.

Cassius

Hero
Börnmo said:
Kombinera ett mord på en högt uppsatt person (eller någon vars efterlevande har högt uppsatta kontakter) och en stöld av någonting oerhört värdefullt. Handplockade utredare.
Låt utredarna efter kampanjens gång stöta på övernaturliga krafter, kanske rent av få någon kraft själva.

Jag spelledde en gång en lång kampanj till Witchcraft, där spelarna var FBI-agenter. Efter ett par spelmöten kom de första tecknen på att de hade krafter utöver det vanliga. Kampanjen var bland det bästa jag varit sl för, mycket underhållande och bra.
Jag själv älskar long-plots, mitt första uppslag är att i intro utredningen så är det ett mord på en kvinna och hon har en son som är 11, allt efter åren går(det är ju inte utredningar varje dag precis) så kommer den här killen bli en allt mer framträdande karaktär.

Min tanke var ju att börja rätt lågt med dom för att de ska få känna skillnaden samt få den gemensama utvecklingen. Tänker också att de alla ska börja som rätt naiva snutar som efter ett tag kommer gå i sönder.

Cassius

Hero
krank said:
Cassius said:
Jag skulle avguda marken du går på. Framför allt om det fick gå riktigt långt innan det förändrades, typ minst 10-15 spelmöten.

Eller, jag älskar sånt. Men jag har förstått att en del verkligen avskyr det. I min spelgrupp löste vi det genom att istället för att fråga inför varje kampanj, diskutera saken sådär i allmänhet innan vi började spela några spel alls. På så vis vet vi nu var vi står, samtidigt som en sådan kampanj inte kommer att bli spoilad.

Nackdelen för dig är ju att du tänker köra just den här kampanjen direkt efter din nuvarande, så om du frågar dem nu så kommer det ju mer eller mindre att vara spoilat...

Men, för egen del: Jag skulle kunna hugga av mig min ena arm för att få vara spelare i en sån kampanj. Framför allt om det som tillkommer är Kult/Unknown Armies/Hellblazerstuff. Faktum är att jag funderat på alldeles precis exakt en sån grej: Poliser, sedan mystik och ockulism och grejer efter ett tag.
Min spelgrupp älskar Unknown Armies. Jag har sagt att jag inte vet vad jag ska skriva men att det lutar åt plain-snut historia, de är väldigt toleranta och har bara spelat två kampanjer så jag får nog göra lite som jag vill. Anledningen till att jag känner att jag vill göra det är att jag själv hade älskat det så jävla hårt. Fatta när man utreder det där helt vanliga jävla mordet(typ tionde gången) så fattar man att det är något som inte stämmer(får rysningar)...

MEN faran är att det blir som i trekronor och att dom bara "Har han fått slut på idéer eller?".

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Cassius said:
MEN faran är att det blir som i trekronor och att dom bara "Har han fått slut på idéer eller?".
Jag tror att det handlar mycket om plantering, förberedelser... Att våga vara subtil. Låta det byggas upp lite. Första tiden helt normal, sen börjar det dyka upp fall som är lite konstiga utan att vara övernaturliga, sen har vi fall där alternativen är att acceptera en ganska omständig förklaring eller att godkänna en övernaturlig. I det senare fallet blir det dessutom intressant: Kanske väljer rollpersonerna att stoppa in den omständiga förklaringen i sin rapport men själva tro på den andra. Man kan ju inte skriva vadsomhelst i en rapport, då tror de ju man är vansinnig...

Cassius

Hero
Har kört fast lite i ett fall, jag tänkte att jag kunde klippa in det jag skrivit och hjälpt mig komma på lite bevis och vittnen och sån skit. Jag tänker att de här ska vara en klurig jävel att knäcka. Tänker att snubben ska bli tagen efter typ 2 timmar i en nykterhetskontroll sen sätter förhör och brottslplats undersökning igång. Hur ska de koppla att hon är vid liv? Hennes telefon? Hennes bankkort? Är hon så dum?

Mord/försvinnande: Inringt: 1992 05 24 Kl 22:40 Lartch Street 22114.

Status Namn Född Registrerat arbete Släktingar/familj
Offer Sussane Ferry 1967 Städerska Mor, Far, Bror, Man, Son

Mor Rose Cooper 1945 Kassörska Man, dotter

Far Thomas Cooper 1941 Renhållningstekniker Fru, dotter,

Man Charles Ferry 1966 Byggnadsarbetare Mor, Far, Fru

Älskare Elgin "junior" Bates 1965 Student Mor, Far, Mormor, Morfar

Mordet/försvinnandet

Charles kommer in[22.19] med smutsiga skor, är full, öppnar en öl i köket och tar ned sig en extra till tv:n går till soffan. Sussane påpekar att det blir smutsigt på golvet och de börjar bråka[22.32]. Charles slår henne två gånger och hon kastar en vas på honom. Han ramlar över en stol och knuffar henne in i vitrinskåpet vilket leder till att glaset krossas och hon blöder ymnigt från ryggen. Han lämar huset medhjälp av parets enda bil(Mörkblå Toyota Camry Reg: FAZD-146)[22.42].

Sussane skriver snabbt ner ett brev att hon fruktar för sitt liv och går ut genom köksdörren och försvinner[22.57] igenom häcken och genom en grannes trädgård till Crestwood Street och tar bussen från Gudith Road[23.01]. Tar sig till Simon medhjälp av bussen.

Vittne

1. John Smith 43 Läkare

John är granne till familjen Ferry och var personen som först reagerade på bråket. Han kan berätta att de bråkar mycket, senast för tre dagar sedan. De skriker och har sönder saker.

2. Charlotte Smith Hemmafru

Charlotte kan berätta att Sussane jobbar tidigt på morgonarna och är hemma runt 12. Hon har en del besök. Charlotte är personen som ringer polisen.

3.