Är det någon mer än jag som tycker att Mundana är alldeles för liten. Som det ser ut nu kan man ta sig från nordligaste hörnet av Asharien till Soldarns sydkust på drygt 30 dagsmarscher. Vad är det för pluttavstånd?! Tänk bara hur besvärligt det var och hur lång tid det tog om man fick för sig att spatsera från Lund till Stockholm på 1300-talet. Ett tips är att ni tar kartan över Asharinahalvön i Asharien & Soldarnmodulen, kollar upp hur många dagsmarscher det tar att gå genom t ex Sunariskogen, och multiplicerar antalet med två (eller högre). Då blir det nog lite roligare. Som det ser ut nu är Sunariskogen en fånig liten skogsdunge på en fånig liten halvö. Tänk också på relationen mellan marschtakt (gångfart), vagnstakt och ritt som kan se ut så här: 1-2-4. Alltså: ni är tre polare som har bestämt er att bege er till en viss by. Medan du har fått första tjing på hästen och sätter fart alldeles genast, så lyckas den ene av dina vänner sno åt sig en vagn med vinkaggar som drivs av två oxar. Den tredje och töntigaste vännen få gå. Naturligtvis kommer du först fram till byn, nämligen mycket sent på kvällen samma dag. Nästa dag på kvällen kommer polaren med vinvagnen. Tillsammans sätter ni er ner och festar. När så den tredje och töntige polaren kommer två dagar senare (när ni har druckit upp allt vin så han inte får något), har han tillryggalagt samma sträcka på fyra dagar. Var jag övertydlig nu? Måhända. Men jag föredrar ändå det här sättet att räkna. Det är enkelt system som ger dynamik i spelandet.
Hur lätt som helst ska det väl inte vara att ta sig från Ashariska halvön till Jargien (detta ondskans imperium)!
- Targon, skrivare
Hur lätt som helst ska det väl inte vara att ta sig från Ashariska halvön till Jargien (detta ondskans imperium)!
- Targon, skrivare