Re: Samlade tankar kring en liten värld
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Inläggare: Lady Silver Wolf
Sverige medelmåtta?
Visste du att... Sverige har 221 800 öar av dessa är 98 400 havsöar och deras sammanlagd kuststräcka räcker mer än ett varv runt jorden...<p><hr></blockquote><p>Uj jag är imponerad...
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Romarriket var väldigt stort och det sägs att enda sättet att styra ett så stort rike var ett feodalt styrsystem... som i sig är dödsdömt har jag hört. Och romariket föll ju också samman... *småler en smula*
*flinar* Djingis Khan var en ängel om vi jämför med Kublai... läs gärna på dem två herrarna ni, dem är rätt flintiga... dvs. flinthårda.
Jag måste tappa ögonen varje gång folk vandrar genom Sunari... hur många vägar hittar ni i Sunariskogen och har ni någonsin försökt vandra rakt genom en tätvuxen skog. Jag menar med undantag av bokskogar av tätaste lövtäckande kvaliteet.<p><hr></blockquote><p> Oooja jag har vandrat genom skogar HÄR I sverige som är så täta att man inte kan komma genom dom utan hjälp av antagligen existerande djur stigar eller med hjälp av en YXA..
Vinter tid ännu värre utan skidor eller snöskor kommer man inte fram utan man måste vada genom midjehögt snö och det är otroligt tungt korta bitar kan man gå på skaren men det är förädigskt för eller senare brakar man igenom skaren och måste vada och då finns redan skaren på snön och gör det svårt att vada fram och hålet i snön gör det nästan omöjligt att krypa upp på skaren igen. *suck* Nä tacka vet jag sommar..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Vad det gäller byte av hästar så gäller det bara i två fall (ialla fall om vi tittar på vår historia) då det just gällde kurirer respektive postskjutsar (och motsvarande) som hade tillgång till byten av hästar! Det var inte alla som kunde byta hästar i vårat svedala och den regeln får vi nog titta på även när det gäller Mundana. Det i sin tur innebär, ni har gissat det, utmatning av din egen lilla älskade pålle...
se Krilles kommentar av detta. Vill ni verkligen rida ihjäl er "billiga" gamla krake? Kom ihåg att det blir apostlahästarna sedan.
Till en resas umbäranden kan man också tillägga - man är aldrig ensam, små ljuvliga väsen som sakta förgyller ens öron med en distinkt mjukt surrande ton och får huden att resa sig i gåshudslika kliande svullnader av större röd prakt än......<p><hr></blockquote><p> *ler* jeeep sommar tid på vissa områden kan man se en svart dimma som rör sig ovan för bäcken eller ute på sjön denna "dimma" är mygg och uj vad de dränerar er...
Vill ni ha ett ÄKTA tips på HUR myggens bett ska sluta klia..
Jo orsaken att bettet kliar kommer av det gift som myggen sprutet in man kan vaxinera sig tillfälligt genom att en tidig sommar lägga sig utomhus och sova ( Helst berusad ) och låta myggen bita en över hela kroppen..
Nästa dag kommer det klia så man nästan blir knäpp men sedan resterande av sommaren och delar av nästa sommar så besväras man inte av mygg bett.. ( Gammalt Samiskt anti mygg knepp som funkar *ler* jag pratar av erfarenhet )
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Något som är också fascinerande är storleken på trosstruppen (maten vid alla gudar, för att inte tänka på vattnet) för en större arme på en längre kampanj. En människa bör dricka ca 3 l vatten om dagen, en häst ca 60 l vatten om dagen. Under vanliga förhållanden det vill säga, om du nu ska klampa igenom öken och tundra där det kostbaraste som finns är vatten och vattenhål... så tänk själva, om tyskarna losade folk på grund av kyla så kommer mången man falla på grund av dehydratisering på den resan. För att inte tala om hästar som faktiskt är ganska törstiga djur, ett tips till de jargiska kavalleriet är kanske att byta riddjur?.. (jag har inte räknat på saltåtgång och bäst före datum på maten och sånt fånigt)<p><hr></blockquote><p>Förutom problem med kläder vinter tid så får man problem med föda hästar och människor ÄTER störe mängder föda ( Kalorier ) vinter tid om de måste vara ute i kylan den energi de förlorar när de måste värma upp kroppen och luften de in andas måste ersättas i form av extra föda..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Har ni gått igenom öknen i smutsiga kläder (dem blir det i alla fall) och smutsigt kropp (glöm tvättlappar ensingång) utan att få skavsår på onämnbara platser och fötter. Solsting och solsveda torde dessutom vara ytterliggare en fara, och efterföljder som halucinationer och optiska fenomen som hägringar. Natten räddar mycket men är inget försvar mot sandstorm... och annat gosigt.
(hm vad är det som ringlar där, oups en orm och där något på sex otäcka tassar och som krupit in i min hjälm och den sticks)<p><hr></blockquote><p> jag är inte helt säker men jag tror att Ormar bits men i alla fall glöm inte OM du vandrar genom vildmarken finns det JORD GETINGAR vars Bon man lätt kan trama i Arga jordgetingar kan lätt sticka en många gånger själv när jag råkade trampa in i ett bo fick jag hela 7-?? sting som tur var så är jag inte allergiskt men ändå svullnade benet till dubbla tjockleken..
Skavsår i fält kan orsaka infektion och en infektion är DÖDLIG om man inte har antibiotika..
Nu har Mundana magi så det kanske jämnar ut sig..
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p> Något mindre skoj som hände min goda vän när hon red från roslagen till Gävle var något som också kan drabba spelarna. Glatt lunkade gänget fram (tiotalet tosingar) när de skulle korsa ett dike så drattade hästen ned i det och kom inte upp. Man kallar det visst för att gå ner sig. Leran höll ett järngrepp om hästen som tyckte att matte definitivt skulle hjälpa henne upp. Lyckligtvis fick dem assistans av lyftkran och det var först då Nancy (hästen) började kämpa för att komma upp igen. Lerigt lyckades ekipaget ta sig vidare.
Händelselösa resor? Man kan ju alltid få erfarenheter. (kobolden vaknade med ett ryck och såg lyckligt förväntansfylld ut)
Jag känner till att min kung heter Carl XI Gustav men inte att min granne heter Marianne... hm något som verkar snett kanske... jo tolka det hela somså att det är bra med att spelaren vet vad för by han bor i och vilka hans grannar är - det är som Krille många gånger sagt inte säkert att han vet vad kungrackarn heter än mindre vad folkets ledare i ett land två månadsresor bort har för titel.
Vem är rollpersonen? Hur lever han? Allt är så väsentligt när vi börjar studera det närmare....
Nåja, För min del är jag rätt nöjd med Mundanas storlek. Men det hänger nog på vilken typ av intriger man kör med. Det räcker för min del med en lagom stad (typ Talon) ett litet gäng elakingar och ett gäng "civilister" för att man ska få en lagom kampanj att djävlas med spelarna med.
Min egen värld är visserligen större, men inte nödvändigtvis i behov av storleken utan det blir ofta spel i en specifik region. Av Soldarns storlek till exempel.
Lady Silver Wolf - There is but a thin line, between Man and Beast
<p><hr></blockquote><p>Genom magi kan avstånd komunikation underlättas mundana har vissa lösningar som våran värd saknar så det kan användas men själv anser jag att den kända speldelen av Mundana är NOG stor..
<A HREF="
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">
http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>