Hm, det undrar jag. I min vanliga spelgrupp ingår en operasångerska och en hobbyoperasångare.
Men jag minns för all del en klasskamrat på mellanstadiet som fnysande kallade rollspel för verklighetsflykt. Jag fnös tillbaka att hennes fiolspelande minsann var lika verklighetsflyende. Nähä! Joho! Nähä!
Är det skillnad på vokalister och instrumentalister kanske?
Riktig ockultism i Kult.. tja det beror väl på vad man menar med riktig ockultism... Visserligen har författarna forskat en hel del i ämnet innan de skrev spelet men jag tror knappast nån skulle kunna få kontakt med "andevärden" eller kunna gate:a fram demoner med Kult som instruktionsbok. Förutsatt att det skulle finnas en andevärld och demoner, vilket förefaller mig monumentalt osannolikt.
Tror det är lättare att framkalla jultomten med Toys R Us-katalogen som handbok i ockultism. ;-)
Nej, det är inte mycket av Kults magi som har någon koppling till verklig ockultism. Det närmaste som man kan komma som jag har i min spelhylla är Authentic Thaumaturgy och GURPS Cabal, båda från Steve Jackson.
där ser man....
Det var ju skönt å höra...
Jag antar att jag skulle kunna utveckla mitt resonemeng vidare men det förefaller ju meningslöst med tanke på att jag förmodligen är en av de få på på forumen som faktiskt inte är helöt skeptisk till att det kan finnas en andrvärd med onda demoner (därmed inte sagt att jag tror på allt det där utan vidare...)
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.