Nekromanti Påstående: Det finns inga fantastiska rälsade one-shots i fantasysetting

RasmusL

Champion
Påstående: Det finns inga fantastiska rälsade one-shots i fantasysetting.

Motbevisa mig.

Då finns väl inga fantastiska rälsade one-shots alls, det kan inte vara settingen det hänger på. Fantasy som begrepp ser jag som jävligt brett, rätta mig gärna om jag har fel.

Snow

Swashbuckler
Vägen av asf. Qed
Spellett flera gånger och blivit riktigt bra med olika spelgrupper.

Björn den gode

Swashbuckler
Voldstagg13;n63075 said:
Då finns väl inga fantastiska rälsade one-shots alls, det kan inte vara settingen det hänger på. Fantasy som begrepp ser jag som jävligt brett, rätta mig gärna om jag har fel.
Jag vet inte, själv har jag mycket lättare att komma på fantastiska rälsade one-shots som inte är fantasy än som är det. Exempel "Döden är bara början" av Ewert och Svärdh. (givet att vi inte definierar rälsat som "det som är dåligt", utan som en linjär äventyrsstruktur).

Men jag fuskar lite och säger "Next stop Kymlinge" fusk för att det är urban fantasy (baserat på Neverwhere) och ett kammarlajv vilket väl kanske inte ingår i definitionen av one-shot, men det är ju meningen att spelas klart på en kväll i vart fall. (och det är fantastiskt)

.113

Swashbuckler
Borde inte det i sådana fall innebära att alla böcker är dåliga eftersom de alltid slutar på samma sätt oavsett vem som köper boken? En bra story är väl en bra story, oavsett om man läser den, ser den på film eller rollspelar den?

God45

#PrayersForBahakan
.113;n63098 said:
Borde inte det i sådana fall innebära att alla böcker är dåliga eftersom de alltid slutar på samma sätt oavsett vem som köper boken? En bra story är väl en bra story, oavsett om man läser den, ser den på film eller rollspelar den?
Nej, absolut inte. Vissa saker fungerar inte i vissa medium.

.113;n63098 said:
Och oavsett vilken typ av Fantasy man har, det fantastiska torde ligga i storyn som rälsas. Men gillar man inte fantasy spelar det förstås ingen roll...

.113

Swashbuckler
God45;n63114 said:
Nej, absolut inte. Vissa saker fungerar inte i vissa medium.
Vissa saker fungerar kanske sämre, eller blir svårare att få till, men då handlar det väl främst om "begränsningar" hos personer än i storyn? Om man tänker t.ex. Sagan om Ringen så är den ju egentligen skriven på ett, åtminstone ur mitt perspektiv, tråkigare sätt än vissa andra författare lyckats med. Men själva historien är ju bra tycker uppenbarligen många.
Filmerna är också succeer trots att de inte alls följer böckerna helt, det läggs till och tas bort saker som man kan tycka är viktiga, men överlag så går det fram som en lika bra historia. Det hade även kunnat fungera väldigt bra i en rollspelskampanj att spela ut det hela, fantisera själv fram allt med sina vänner, så länge som det är rätt stämning, en spelledare som får fram det hela bra och spelare som gör sina karaktärer rättvisa...
Men det kunde också spåra ur på ett helt galet sätt, och blivit helt förstört och misslyckat i fel grupp precis som filmerna hade kunnat bli mest troligt sjukt dåliga om Uwe Boll varit inblandad. Om man hade bytt ut skådespelarna hade det blivit en helt annan upplevelse också, bättre eller sämre är svårt att säga, det kan lika gärna ha med personlig smak att göra.
Kanske hade till och med någon annan författare kunna skrivit historien betydligt bättre med all info om storyn som behövdes.. Vem vet.

Men gör det historian sämre? eller bättre? Personligen tycker jag nog att det inte påverkar alls.

Däremot så tänker jag nog så att i en så kallad rälsad historia gäller det att göra en av två saker för att det ska bli bra... Antingen är man väldigt hysch hysch med att det är så, att spelarna inte har så mycket val och sedan använder man sina superkrafter som spelledare till att få spelarna att känna friheten i äventyret, att få dem att känna att det är deras val som styr, fastän man egentligen bara lurar dem att göra precis som du vill. Det är ett sätt, ett som kräver ganska mycket av främst spelledaren som måste tänka till ordentligt för att det ska kännas rätt.
Det andra sättet tänker jag nog är att berätta i förväg att det här är ett väldigt styrt äventyr, mer av en berättelse än ett fritt rollspelsäventyr. Så att alla i förväg är med på att ok, vi har inte så mycket val i det som händer men får iaf styra karaktärerna och uppleva det tillsammans.. Ungefär som att läsa en bok ihop, göra en teaterpjäs eller se en film. Då vet alla om det i förväg och kan slappna av och njuta av historien, berättad av SL och upplevd av spelarna tillsammans.

Sen spelleder jag väldigt sällan något rälsat då jag oftast har en väldigt svag hum om överhuvudtaget något som ska hända utan istället hittar på, på fläcken vad som händer beroende på vad spelarna gör, men lite då och då blir det ändå något sådant.

Cybot

Mest spelbar
We Be Goblins är väl ganska rälsat. Och ändå fantastisk.
Fast den är inte fantastisk för att den är rälsad (utan rälsningen är det sämsta med modulen), men karaktärerna är bara så awesome att man måste älska dem. Bara grejen med att de allihopa har tama paddor (vad annars när de tillhör Toadlicker tribe?) och en personlig sång är underbart.

RasmusL

Champion
Voldstagg13;n63075 said:
HEM said:
.113 said:
Jag är rätt ointresserad av metadiskussionen, särskilt när den bygger på ett, förhoppningsvis medvetet, missförstånd av frågeställningen i trådstarten (vilken är... rätt jävla övertydlig). så...

Jag vill alltså ha exempel på riktigt bra rälsade äventyr i en klassisk fantasysetting. _DET_ är tråden syfte.

RasmusL

Champion
Snow, BDG, XM, Cybot: Tackar! Jag ska försöka kolla in dem! Har ni tips om var jag hittar dem eller är google min vän (jo, jag kan försöka googla men om ni ändå har direktlänkar så kanske de är av intresse för fler än mig!)?

Eksem

Champion
Whispers of the Vampires Blade har nog inte funnits att köpa på 5+ år, så google är din (och alla piraters) bästa vän. I korthet är det ett äventyr i Eberron (som är typ cold war-industrial magic-kitchen sink-setting) som går ut på att man jagar nån som stulit ett magiskt svärd som det är nå lurt med. Under jakten händer en massa jävligt feta grejjer som jag inte ska berätta om här b/c spoilers.

RasmusL

Champion
Voldstagg13;n63164 said:
Sätt upp det som en fråga utan ramar för tolkning nästa gång så...
Misslyckas inte med att försöka göra en smart metanalys nästa gång så...

Eller, svara bara inte nästa gång, det är nog mest produktivt för alla.

Krille

Super Moderator
Moderering:

RasmusL;n63174 said:

Det där är ett jättebra exempel på snorkig spydighet som hör hemma på internets sunkiga bakgator. Däremot hör det inte hemma på ett trevligt och gemytligt forum om rollspel, och i synnerhet inte på rollspel.nu.

Så skärp dig, annars får du smisk.

RasmusL;n63174 said:

Jag anser mig få misslyckas med vad jag än tar mig för, men kan du utveckla det där med "produktivt"?