Nekromanti Påven avgår!

Chryckan

Swordsman
Påven har idag (11/2) meddelat att han avgår.

Oavsett vad man tycker om katolskakyrkan och religion så är det här en historisk händelse. Något som inte skett på över 600 år.
Plus det finns ganska många undergångsteorier kopplade till Påven så efter Maya indianerna så kanske det här blir nästa undergångshype.

Ond bråd död

Swashbuckler
Man kan ju spekulera i varför han avgår. Med tanke på att den förre påven antagligen varit död i flera veckor innan han avgick så är det ju lite mystiskt att bara hoppa av så där.

Spontant tänker man på småpojkar eller maffian, men det kan ju bero på nåt annat också. Han har ju hjälp med allt så det borde ju inte vara nåt problem med en senil påve t ex.

Min förhoppning är att han förlorat sin tro. :gremsmile:

Korpen

Hero
Ond bråd död said:
Man kan ju spekulera i varför han avgår. Med tanke på att den förre påven antagligen varit död i flera veckor innan han avgick så är det ju lite mystiskt att bara hoppa av så där.

Spontant tänker man på småpojkar eller maffian, men det kan ju bero på nåt annat också. Han har ju hjälp med allt så det borde ju inte vara nåt problem med en senil påve t ex.

Min förhoppning är att han förlorat sin tro. :gremsmile:
Tror mest att det beror på att han var så nära den förre påven och såg vad som hände och hur mycket som sköts på framtiden när Johannes Paulus II blev sjuk. Han vill nog undvika det och se till att kyrkan inte sitter med en ledare som inte orkar med. Hade det varit någon skandal så hade det kommit ut för länge sedan.

Så något om att Peter Turkson tydligen ska vara en favorit som efterträdare.

Radioaktiv

Hero
Oj, där ser man. Och jag som just kollat färdigt på säsong två av Borgias.

Jaha, då är det bara att vänta och se då.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag tycker det är synd. Jag fick aldrig riktigt intrycket av Palpatine som någon särdeles schysst snubbe, men någonstans var det ju ändå jävligt coolt att ha en person som såg ut som och agerade som en riktig Star Wars-onding under den lustiga mössan.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Ond bråd död said:
Det vore ju bra. Han har kanske en lite mer tolerant inställning till kondomer. Vore kul med en svart påve också.
Jag skulle gärna se en kvinna, men sen kom jag på att jag läst nånstans (eller hört på QI?) att den saken tydligen kontrolleras genom något underligt test där den blivande påven ska gå med fritt hängande paket ovanför de församlade prästarna som ska kolla så allt är på plats... Men det låter, och känns som, en skröna.

Chryckan

Swordsman
krank said:
Ond bråd död said:
Det vore ju bra. Han har kanske en lite mer tolerant inställning till kondomer. Vore kul med en svart påve också.
Jag skulle gärna se en kvinna, men sen kom jag på att jag läst nånstans (eller hört på QI?) att den saken tydligen kontrolleras genom något underligt test där den blivande påven ska gå med fritt hängande paket ovanför de församlade prästarna som ska kolla så allt är på plats... Men det låter, och känns som, en skröna.
Du menar den här stolen BILD .

Skrönan består av att det lär ha varit en kvinna som lyckades bli påve någon gång på medeltiden genom att låtsas vara man. För att undvika att det skedde igen så infördes den kollen.
Tror inte man kollar det numera.

Tyvärr så får vi inte någon Popessa den här gången heller eftersom man måste vara katolsk präst för att få bli påve och än så länge så får kvinnor inte bli präster i katolska kyrkan.

Det är även skälet till att vi knappas får se en svart påve från Afrika eftersom många i den grenen av den katolska kyrkan förespråkar både att präster ska få gifta sig och kvinnliga präster.

Tror mer på att det blir någon ärkekonservative kardinal från sydamerika eller latinamerika som får jobbet.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
chryckan said:
Tyvärr så får vi inte någon Popessa den här gången heller eftersom man måste vara katolsk präst för att få bli påve och än så länge så får kvinnor inte bli präster i katolska kyrkan.
Biskop. Däremot skulle det i teorin gå att låta en katolsk man helt utan kyrklig värdighet bli påve, dock med tre dagars väntetid -- han måste först bli diakon, präst och biskop, och man får bara levla upp en gång per dag. Reglerna säger explicit att en blivande påve som inte är biskop kan och ska upphöjas till denna grad.

Korpen

Hero
chryckan said:
Det är även skälet till att vi knappas får se en svart påve från Afrika eftersom många i den grenen av den katolska kyrkan förespråkar både att präster ska få gifta sig och kvinnliga präster.

Tror mer på att det blir någon ärkekonservative kardinal från sydamerika eller latinamerika som får jobbet.
Om man med ärkekonservativ menar "katolik som faktiskt följer kyrkans lära" så tror jag också att det kommer bli en konservativ påve.
Däremot så skulle jag tveklöst stoppa in Afrika som en konservativ region inom kyrkan (se bara på splittringen inom den anglikanska kyrkan). Så ser inget hinder mot en afrikansk påve på den fronten.

God45

#PrayersForBahakan
han måste först bli diakon, präst och biskop, och man får bara levla upp en gång per dag. Reglerna säger explicit att en blivande påve som inte är biskop kan och ska upphöjas till denna grad.
De borde verkligen byta edition från 1ed :gremsmile:

Leon

Leo carcion
Korpen said:
Om man med ärkekonservativ menar "katolik som faktiskt följer kyrkans lära" så tror jag också att det kommer bli en konservativ påve.
Eh... nu är jag inte riktigt med. Det handlar ju om hur man tolkar kyrkans/religionens "lära" som avgör om man är konservativ eller liberal/progressiv religiös annars saknar ju de etiketterna mening?

Bra att Palpapope avgår. Hoppas på någon liberalare i köns och sexfrågor.

Chryckan

Swordsman
God45 said:
han måste först bli diakon, präst och biskop, och man får bara levla upp en gång per dag. Reglerna säger explicit att en blivande påve som inte är biskop kan och ska upphöjas till denna grad.
De borde verkligen byta edition från 1ed :gremsmile:
Roman Catholic Church the Role Playing Game!

Seriöst varför har ingen kommit på den iden förut. Den är ju brilliant.
Skulle lungt köpa och spela det. Eller ännu bättre, gör det till LARP regler!!
Roman Catholic Church the lajv!

(Ska gå och ställa mig nära en åskledare efter att postat detta inlägg.

God45

#PrayersForBahakan
Roman Catholic Church the Role Playing Game!

Seriöst varför har ingen kommit på den iden förut. Den är ju brilliant.
Skulle lungt köpa och spela det. Eller ännu bättre, gör det till LARP regler!!
Roman Catholic Church the lajv!

(Ska gå och ställa mig nära en åskledare efter att postat detta inlägg.
Du kan spela exakt det med Mage: the ascension om alla spelar medlemar av The celestial chorus :gremlaugh:

EDIT: Man kan också spela ett spel där man spelare medlemar av olka Jordan religoner och bråkar med varandra konstant. Det hade varit hysteriskt :gremlaugh:

Minimoni

Homelander
OT, men kan starkt även rekomendera serien "Borgia". Den är inte bättre än "the Borgias" men inte heller sämre. "Borgia" är mer våld och sex men med mindre smink.

Med vänlig hälsning, Minimoni

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Ond bråd död said:
Vore kul med en svart påve också.
Jo, det var ju rätt länge sen sist. En till svart påve men med en "vettig" (läs godkännande) syn på kondomer skulle sitta rätt fint.