Nekromanti Packa böcker

Dilandau

Myrmidon
Jag ska flytta i sommar.
Jag har väldigt många (1500+) böcker.
Hur packar jag alla dessa mest effektivt? I vad packar jag dem?

Det går ju inte att använda vanliga flyttlådor, för då orkar ingen lyfta dem.

Jag har hört att många använder pappkassar. Men det blir ju vääääldigt många pappkassar för att rymma 1500 böcker.

Ett annat tips jag fått är att lägga ett lager böcker i en flyttlåda och sedan fylla den med lättare saker. Problemet är då kan jag inte börja packa mina böcker redan nu, som jag hade planerat, utan måste vänta tills dess att jag packa allt på en gång.

När jag bodde i Lund såg jag på ett byggvaruhus att det fanns små speciella "bokflyttlådor". Har någon använt sånna?

Alltså: Hur gjorde ni med alla era böcker senast ni flyttade?

Storuggla

Champion
Banankartonger. Fyllda med böcker. Fast utan en pirra. Tunga grejjer.

Storuggla, tre trappor utan hiss

Dilandau

Myrmidon
Pirra är en bra idé. Men: Det finns ingen hiss i mitt hus. Och jag bor på 3:e våningen.

Rising

Vila i frid
Jag packar i flyttkartonger, men fyller dem inte med böcker hela vägen upp, precis som rådet du har fått. Om du inte kan fylla dem med något annat, lättare, så packa dem bara lite drygt halvvägs, då. Det är ändå lättare att bära riktiga flyttkartonger än små kassar eller den där sortens banankartonger som saknar riktiga handtag.

(Jag flyttar med typ en vagn, så att man bär kartongerna till vagnen och lastar den ordentligt, sedan kör man hela vagnen till dit man skall. Då behöver kartongerna både vara någorlunda lätta att bära för hand samt vara stapelbara. Jag tycker det är lugnt snabbaste och mest praktiska sättet)

Allra bäst är det om du har mycket tid på dig att flytta, för då kan du packa upp böckerna på plats och ta tillbaka kartongerna för att fylla på med fler böcker.

Det finns också mindre kartonger om du vill börja packa redan nu. Jag hade ett gäng från ett arkiv (SvensktArkiv, närmare bestämt) som var av en rätt klurig storlek; typ lagom för att packa pärmar i höjd. De var perfekta för böcker (men jag tror inte de uttryckligen kallades för "bokflyttlådor" även om det kanske är samma sak). Men å andra sidan så kostar de balubas, och har man feta boksamlingar så är ju inte det så lukrativt.

Dilandau

Myrmidon
Riktiga kartonger har även fördelen att man kan förvara sina böcker på ett smidigt sätt. Eftersom den nya lägenheten är mindre än den jag har nu så jag kommer jag nog inte få plats med alla böcker. En del får lov att bo i källaren. Där kan det ju vara trevligt med fyrkantiga, lättstaplade, kartoner.

Arfert

Facit
jag har en pirra som kan gå i trappor... en konstruktion som funkar i trappor alltså

Dilandau

Myrmidon
Var sjutton får man tag i pirror egentligen? Jag antar att de är väldigt dyra att köpa.

Storuggla

Champion
"Orkar man lyfta en bokfylld banankartong?"

Det beror väl på hur biffig man är? Trixet är att ha biffiga vänner, annars :gremwink:

Storuggla, ej biffig

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
"Det beror väl på hur biffig man är? Trixet är att ha biffiga vänner, annars "

Och det var därför du ringde mig?

*flex*

:gremtongue:

- V

G

Guest

Guest
Alltså: Hur gjorde ni med alla era böcker senast ni flyttade?

Jag lyfte... 22 kartonger böcker, fullastade... Men jag är väl He-Man kanske..

Hur som helst... Ta hälten böcker, hälten kläder... Funkar bra...

Johan K

Gammal & dryg
Til & börja med.. Fy i hellvete vad mycket böcker du har !!! :gremshocked:

Hur förflyta dem då, bra fråga.. Då jag flyttade min böcker så hade jag vanliga bananlådor. Dock så hade jag inte en tiondel av hur många böcker som du har.
Hursomhelst, lycka till iaf med att flytta dem.

magoo

Hero
Jag har massor med böcker och har flyttat massor med gånger.

Mitt heta tips är A4-kartonger för skrivarpapper, brukar finnas i mängder på kontor. Det går in mer böcker än vad man tror och kartongerna blir superlätta.

Det bästa är att man kan stapla upp A4-kartongerna i lägenheten utan att de tar så stor plats (förslagsvis i hallen efter väggen ända upp i taket). Sen kan man knöla in väldigt många såna kartonger i en bil.

Troberg

Sinister eater
Det går alldeles utmärkt att lyfta en flyttkarton fullproppad med böcker. Tung, men inte så tung att det är ett problem.

Är man lite vek så är printerpapperskartoneger bra. De blir då lagom tunga för att man ska lyfta tre åt gången.