Nekromanti Paizo + Wizkids = sant. Pre-painted miniatures

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
(Det här inlägget handlar visserligen om miniatyrer knutna till Pathfinder, men inte om regelsystemet som sådant, varför jag ser det som en generisk produkt, och därmed kvalar in i rollspelsforumet)

Efter att Wizards till en början försämrade kvalitén på sina pre-painted plastics, och till slut strök produktlinjen (väl?) har jag känt en viss saknad. Visst, jag gillar att måla gubbar, men det är väldigt smidigt att kunna komplettera sina målade figurer med färdigmålade diton (inte minst med tanke på tidsaspekten, men även för att plast är lite smidigare att hantera än metallfigurer).

Reaper miniatures har en serie förmålade figurer, men den är ganska sparsam i utbudet.

Nåja, Paizo och Wizkids har nu annonserat att de tänker släppa en serie figurer kopplade till Pathfinder, och en sneak peek på de första figgarna finns nu på Paizos hemsida! Min första reaktion är att jag hellre skulle velat ha sett monster än äventyrare, men jag förstår ändå att Paizo/Wizkids vill börja med att släppa sina ikoniska äventyrare. Dels för att visa upp sitt varumärke (Pathfinder) men även för att de skall komplettera den kommande startboxen, som innehåller monster tokens.

Generellt tycker jag att figurerna ser bra ut, bättre än Wizards minis. Det är fler färger per figur, och om målningen på de kommande produkterna håller samma precision och kvalité som förhandstitten så känns det väldigt positivt. Det enda jag blev fundersam över är att metalldelar som t.ex. rustningar och vapen inte har målats med metallisk färg - ganska märkligt.

Nåja, här:

Tankar kring förhandstitten?

Edit: och hey! ser det inte fint ut ur ett genusperspektiv? :gremtongue:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Den översta måste kräva lika mycket jobb som de andra tre tillsammans. Tusan vilket pill med hennes mantel.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Bortsett från enstaka smådetaljer ser figurerna inte ens målade ut. De ser ut som om de är gjutna i olikfärgad plast.

Ett snabbt dopp i någon av Army Painters Quickshades så skulle de här figurerna se hur bra ut som helst.

rjonas

Hero
Fina! Att inte måla metall med metallfärg är ju inte bara en frän trend (non-metallic metal) utan också mycket snyggare.

_präst
närstrid +3
helighet +3
ledarskap +2
kunskap +2
smyga +2

_krigare
smidighet +3
styrka +1
tålighet +2
parera +1
skytte +1

_trollkarl
trolldom +5
kunskap +3
karisma +2
smidighet +1
skytte +1

_tjuv
närstrid +3
smidighet +3
karisma +2
uppmärksamhet +2
skytte +1

Statta en tennfigur

Cyberhest

Konträr kverulant
Spännande! Beroende på hur bra deras utbud av monster och djur blir så kan jag nog tänka mig att slänga lite dollars över dem!

Max Raven

T12-kultist
Förstår inte riktigt varför de släpper sina egna exempelkaraktärer först - hur många spelar med dem liksom. WW gjorde samma grej med Exalted. Helt obegripligt. Ur försäljningssynpunkt så är det väl typ monster och generiska äventyrare som man säljer på?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
rjonas said:
Fina! Att inte måla metall med metallfärg är ju inte bara en frän trend (non-metallic metal) utan också mycket snyggare.
Vilken sten har du bott under de senaste åren? NMM är ju sååå ute. Nu är det TMM som gäller.

:gremsmirk:

rjonas

Hero
Dante said:
Vilken sten har du bott under de senaste åren? NMM är ju sååå ute. Nu är det TMM som gäller.

:gremsmirk:
Trivs bra under min bumling. Tack för tipset! :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
Bra initiativ av tillverkarna! Mer figgar behövs alltid!

De ser helt ok ut, även om jag personligen skulle ha svårt att inte vilja förbättra målningen på några av exemplena. Jag håller annars med dig och saknar även jag lite metallfärger.

/Anders

Vitulv

rjonas said:
Jo visst, men här är det ju inte frågan om NMM-teknik, utan att man valt att ersätta guld med vanlig gul, och stål/järn med vanlig grå. Då hade det varit mycket snyggare att köra på färger med metallpigment i.

Vitulv

Dante said:
Bortsett från enstaka smådetaljer ser figurerna inte ens målade ut. De ser ut som om de är gjutna i olikfärgad plast.

Ett snabbt dopp i någon av Army Painters Quickshades så skulle de här figurerna se hur bra ut som helst.
Ja, antingen quickshade eller dra på med en citadel wash. Om man dessutom tar sig den lilla tid det tar att snygga till baserna så kan man förhöja utseendet avsevärt.

Vitulv

Max Raven said:
Förstår inte riktigt varför de släpper sina egna exempelkaraktärer först - hur många spelar med dem liksom. WW gjorde samma grej med Exalted. Helt obegripligt. Ur försäljningssynpunkt så är det väl typ monster och generiska äventyrare som man säljer på?
Fast exempelkaraktärerna är ju generiska äventyrare, tycker du inte? De är ju liksom präst, krigare, magiker och tjuv.

Dessutom, som jag skrev, så är den första batchen tänkt som ett komplement till intro-boxen, och den kan jag föreställa mig är tänkt att åtminstone börja köra med exempelkaraktärerna (liksom i Wizards nybörjarbox till D&D3). Och där får man ju som sagt med monster tokens.

För en nybörjare tror jag att det är roligare om man åtminstone har fyra äventyrarfigurer, än några random monster som man inte lika ofta får användning av.

För oss som har spelat i flera år, och redan har en ganska stor uppsättning figurer, är såklart monster till större nytta. Men som sagt, man får tänka på att de här första figurerna är tänkta att komplettera starter-boxen.

Ymir

Liten kantbaron
Tillochmed att bara gå lös med en drybrush hade hjälpt.

Som det är nu tycker jag de ser rätt katastrofala ut, ärligt talat. Den där enkla, oshadeade "jag är målad på tio sekunder av en fabrikskines"-looken funkade för Heroclix och superhjältar, men väldigt mycket sämre för fantasygubbs.

Storuggla

Champion
Jag tycker det är kul att det kommer färdigmålade för oss lata. Att de börjar med hjltarna är väl inte konstig, eftersom monstern skulle vara i grundlådan. Slår det väl ut kommer det väl monster sen antar jag. Däremot undrar jag varför trollkarlen ser ut som en Sean Connery på ryssfemmor.

Storuggla, tunga spellbooks?

Vitulv

Ymir said:
Tillochmed att bara gå lös med en drybrush hade hjälpt.

Som det är nu tycker jag de ser rätt katastrofala ut, ärligt talat. Den där enkla, oshadeade "jag är målad på tio sekunder av en fabrikskines"-looken funkade för Heroclix och superhjältar, men väldigt mycket sämre för fantasygubbs.
Jag får inte alls "jag är målad på tio sekunder av en fabrikskines"-vibbar av målningen. Alltså okej att det inte är några shades eller highlights, men precisionen och detaljrikedomen i målningen är... tja, troligtvis bättre än vad jag själv klarar av.

Jag får mer tiosekundervibbar av en snubbe i rustning som sprayats med silverfärg och sedan doppats i wash.

Vitulv

Hmm, när jag tittar närmare, ser de inte jäkligt datorrenderade ut? Kan det verkligen vara de färdiga plastgubbarna som är på bilderna.

Som jag skrev tidigare; detaljrikedomen är lite över vad jag tror är möjligt med pre-painted.

Edit: saxat från diskussionstråden hos Paizo: "They are digital mockups of the finished 3D sculpts, with the actual planned paint apps and textures. We won't have actual photo samples for a few weeks at best."

Det förklarar en del. Då blir det till att hoppas att slutprodukten hamnar i närheten av mock-upen.

Simon

Swashbuckler
Vitulv said:
Hmm, när jag tittar närmare, ser de inte jäkligt datorrenderade ut? Kan det verkligen vara de färdiga plastgubbarna som är på bilderna.

Som jag skrev tidigare; detaljrikedomen är lite över vad jag tror är möjligt med pre-painted.
Ja, jag tänkte detsamma, lite svårt att tro på den precisionen.

Edit: och hey! ser det inte fint ut ur ett genusperspektiv?
Jo, föredömlig uppsättning, i mina ögon! :gremsmile:

Simon

Swashbuckler
Vitulv said:
Edit: saxat från diskussionstråden hos Paizo: "They are digital mockups of the finished 3D sculpts, with the actual planned paint apps and textures. We won't have actual photo samples for a few weeks at best."

Det förklarar en del. Då blir det till att hoppas att slutprodukten hamnar i närheten av mock-upen.
Ah! Vi hade rätt! :gremsmile: