Nekromanti Palladium

Herr Grönstedt

Swordsman
Någon som har några erfarenheter av Palladium Fantasy RPG att dela med sig av?

Jag har The Compendium of Weapons, Armor & Castle som egentligen är ganska torr och tråkig men som jag ändå gillar pga dess utförlighet. Jag använde den början av 90-talet moddat till Drakar. Nu började jag för ro skull bläddra lite i den och blev lite nyfiken på Palladium. Funderar om man skulle inhandla PDF:en från Drive Through RPG.

Dragon

Veteran
Hej, jag har the palladium
The Palladium:
The palladium role playing game
Compendium of weapons, armour & castles
Adventures on the high seas
Mutants in Avalon
RPG book ll: old ones

Troberg

Sinister eater
Skön spelvärld, uselt system. Köp, men byt ut systemet (fast behåll gärna deras underbart flummiga spells).

CapnZapp

Myrmidon
Teobald said:
uselt system
+1

Finns verkligen ingen anledning välja Palladium när du ska bestämma dig för regeluppsättning.

Dessutom är det Kevin Siembieda som ligger bakom; ytterligare ett starkt minus.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
CapnZapp said:
Teobald said:
uselt system
+1

Finns verkligen ingen anledning välja Palladium när du ska bestämma dig för regeluppsättning.
+2

Jag har visserligen inte läst fantasyversionen, men jag har läst RIFTS och deras Robotechspel. Systemet är som... Tja, jag som aldrig kommit i kontakt med AD&D annat än via Biowarespel får intrycket av att det är som ett kraftigt försämrat AD&D. Det är plottrigt, fult och otympligt. Rulla fram alla grundegenskaper, få extra poäng att lägga på skills om du rullar högt på intelligens, till exempel. Jag fattar tanken, men det är sannerligen inte särdeles genomtänkt.

Hunk

Hero
Troberg said:
Skön spelvärld, uselt system. Köp, men byt ut systemet (fast behåll gärna deras underbart flummiga spells).
Palladium var det första engelskspråkiga rollspel jag spelledde (och det andra jag ägde), så det har ett visst nostalgiskt skimmer hos mig. Det finns en hel del grejer som är oerhört charmiga med systemet, men det finns också mycket som tyvärr måste betraktas som synnerligen omodernt, t.ex. extremt många skills som man är helt värdelös på när man börjar spela, ett ganska segt stridssystem där man både har motvarande D&D:s AC, parry/dodge-manövrer och rustningar som absorberar skada att hålla reda på. Nu har jag bara spelat första utgåvan (men en sen tryckning som inte innehåller den berömda Sexual Deviations-tabellen), men jag har bläddrat i den andra och systemet verkade inte ha förändrats alltför mycket.

När jag skaffade Palladium var det i första hand för att jag inte hade råd att köpa de tre grundböckerna till AD&D och Palladium var betydligt billigare. Dessutom var ett selling point för mig att man kunde spela t.ex. troll, goblin, kobold och ogre, vilket jag då tyckte var kul. Och att det fanns en massa skills och klasser som inte fanns i AD&D. Man kan säga att mina preferenser har ändrats sedan dess...

Men jag säger ändå KÖP! för Palladium är coolt. Men jag lovar inte att du inte kommer att ångra dig om du gör det :gremwink:.

Simon

Swashbuckler
Hehe, Palladium. Även för mig har det ett starkt nostalgiskt skimmer över sig, eftersom jag ägnade rätt många år av högstadiet och gymnasiet åt att spela en lång rad av deras spel, till exempel:
- Teenage Mutant Ninja Turtles
- Rifts
- Heroes Unlimited
- After the Bomb
- Ninjas and Superspies
- Palladium Fantasy
:gremcool:

De har alla mer eller mindre samma regelsystem, och även om en del av spelen har sin charm (TMNT och Rifts, framför allt) så finns det ingen anledning i hela världen att använda reglerna som finns i dem.

Jag rekommenderar:
Bläddra i böckerna och se om du tycker de är charmiga eller coola nog för att köpa som ren inspirationsläsning. Tycker du det, och du har hyllplats, så för all del!

Men att spela som de är skrivna? Icke! :gremcrazy:

Storuggla

Champion
Tja jag kan inte svara för skepparn, men jag vill minnas att de frilansare han blåst på writing credits och betalning är rätt aggro mot honom, att han jagar folk som lägger upp husregler eller gör en hemsida om spelet med blåslampa i tron att de skändar hans copyright och att han inte förstår hur man gör en marknadsundersökning.

Storuggla, han har säkert skägg

Anarchclown

Swashbuckler
1. Enligt andra frilansare som har jobbat med honom har detta två anledningar. För det första var det CJ Carella som fuckade upp hans setting något överjävligt när han fick fria tyglar med att skriva (CJ har bevisat att han behöver en editor vid ett flertal tillfällen både innan dess och efter samtidigt som han är uppfinningsrik och har massor av coola idéer också). DVS Kevin har lite anledning att vara nojig med att låta folk skriva saker helt utan hans insyn (Jag tycker inte nödvändigtvis att det är rätt men det är en annan sak). Det andra är att Bill Coffin var den som var arg ifrån början och skrev om hur beslutsprocessen gick till hos Palladiumbooks. När det gäller honom var det just att han kände det som att Kevin inte litade på honom och att allting därför blev försenat. Han har sedan dess skrivit att en del av det han skrev var överdrivet eller helt enkelt inte stämde. Vissa av de frilansare som har klagat sedan dess har enligt de som varit på Palladiums open house helt enkelt skickat in "skitdåliga grejer" och därför fått stå ut med att bli sjukt omarbetade (om resultatet blev bättre eller sämre vet jag inte). Samtidigt finns det en stor mängd personer som jobbat med Kevin som säger att han är jätteinspirerande att skriva för eftersom han kommer med en massa input hela tiden.

2. Angående hans jagande av folk som gör saker som ändrar på hans spel. Alltså... Han har ju visat sig ha rätt. Om man inte hårt definierar vad ens varumärke är och vad man får göra med det så blir man helt plötsligt utsatt för folk som helt fräckt döper sitt dataspel till Rift. Eller kanske ännu mer känt, någon som skapar ett spel som heter Pathfinder som tar över marknaden ifrån ens 25 år gamla varumärke och tar över marknaden (något som jag för övrigt inte ser som ett problem som sådant). Men detta gör ju att han liksom har rätt i sin paranoia. Han är ju kanske delvis tack vare detta en av få skapare av ett spel med 30 år på nacken som fortfarande kontrollerar sin IP.

Med detta sagt vill jag inte uttrycka mig som någon total fanboy och säga att han skiter blommor och att allt han någonsin skrivit är bra. Hans kramande av sitt gamla system av "kompatibilitetsanledningar" är tex sjukt irriterande.

krank

Anarchclown said:
Med detta sagt vill jag inte uttrycka mig som någon total fanboy och säga att han skiter blommor och att allt han någonsin skrivit är bra. Hans kramande av sitt gamla system av "kompatibilitetsanledningar" är tex sjukt irriterande.
Jag har hört skräckhistorier om att han layoutar utan dator... Men det enda jag egentligen VET, det jag KAN lasta honom för, är att han 1) inte tycks kunna vara pedagogisk när han förklarar regelsystem samt 2) inte är en särdeles kompetent regelkonstruktör, att döma av den hög med dynga Palladiumsystemet är.

//Krank, som just plågat sig genom Robotechspelet

Storuggla

Champion
De frilansare jag menade vad Coffin och de två som skrev Dead Reign eller vad de nu heter som efter ett år av "Skitbra, det ser bra ut!" lämnade in texten och fick den helt omskriven då den tydligen helt plötsligt blivit dålig över en natt, så KS fick skriva om den helt. Snubben är egen, men tydligen går han iaf tillräckligt med vinst att kunna leva på det så något måste han ju göra rätt.

Storuggla, ingen Shipman dock

Anarchclown

Swashbuckler
KS var inte den enda personen som sade att det var en bra idé att skriva om det spelet. KS påstår också (detta har jag inget belägg för dock) att de hade talat om hur spelet skulle var för honom och att han sedan fått någonting som inte riktigt liknade det som de pratat om. Han har varit aktiv i 30 år och publicerat över 100 böcker, varav en sålt i närheten av 200,000 exemplar. Att han har 3 medarbetare som ogillar honom är inte någon flod av kritik direkt under den tiden.

Vad som är värre dock är att till och med hans egna fans och frilansare talar illa om hans system som inte blivit bättre utan sämre med åren eftersom de samlat på sig en otrolig mängd extra skit. Han släppte en reviderad version som var lite upprensad men i princip samma skit.

Med detta sagt har han helt underbar fantasi och hittar på en sådan enorm mängd bra idéer att uppväga sina dåliga med att det definitivt är värt att spela hans spel, kanske till och med med hans eget system, definitivt med ett annat system. Plus att några av Palladiumbooks spel (Ninjas & Superspies, TMNT tex) var skrivna av Erik Wujick som var helt underbar när han hade en bra dag.

krank

Anarchclown said:
det definitivt är värt att spela hans spel, kanske till och med med hans eget system,
Jag har läst RIFTS och Robotech. De var rätt så ordentliga mängder sugdåliga. Vilka av hans spel är det som "definitivt" är värda att spela? Är det bara Palladium Fantasy? Det lär jag ju inte köpa (dålig erfarenhet av Siembeda + fantasy = lågprio), men om det finns något lite fräschare kanske...

//Krank, som skulle kunna tänka sig spela Rifts ironiskt

Simon

Swashbuckler
krank said:
Vilka av hans spel är det som "definitivt" är värda att spela? Är det bara Palladium Fantasy? Det lär jag ju inte köpa (dålig erfarenhet av Siembeda + fantasy = lågprio), men om det finns något lite fräschare kanske...

//Krank, som skulle kunna tänka sig spela Rifts ironiskt
TMNT innehåller rejäla doser charm, dels i sig självt, men ännu mer med kampanjvärlden After the Bomb, och kanske ännu mer med After the Bomb: Mutants in Space.

cogitare

Swashbuckler
Jag äger och har spelat Palladium Fantasy (hade de flesta modulerna som hade givits ut fram till slutet av 80-talet tror jag) så spelet är lite lätt nostalgiskt för mig.

Världen är riktigt cool, särskilt om man gillar lite 'over the top' lapptäckes världar. Här finns allt och lite till.

Men som så många andra säger så suger systemet och Kevin Siembieda verkar vara en kuf av sällan skådat mått (läs några trådar på RPG.net i ämnet för att upplysa dig själv om du vill?).

Jag plockade faktiskt upp spelet bara för något år sedan men kastade ut hela systemet och ersatte det med ett modernare och bättre (här) med lite egna regler för att hantera det jag tycker är speciellt unikt med Palladium så som Wards och Circles. Jag delar gärna med mig av de här reglerna om någon är intresserad av att spela i Palladium-världen med ett modernt spelsystem :gremsmile:

Cog.