Nekromanti panik fråga.

The_shadow

Warrior
hur i helsike får ni era spelare att ROLL spela? mina sitter bara och lyssnar på mig och sedan är det bara en massa "jag säger....." och "Jag gör ditten". jag tycker inte det är kul att vara SL längre, någon som kan hjälpa mig med tips? dessutom tänker de inte utan väntar på att jag skall säga åt dem vad de skall göra. kan lika gärna spela med mig själv.

zuntona

Swordsman
Förstår vad du menar. Det är synd att det ska vara så. Men sitt tyst långa stunder om dom inte säger nåt så att dom blir tvungna att hitta på saker.

samiis

Warrior
Re: panik fråga. [spoiler]

Det är ofta rättså jobbigt att SLa... jag har ett liknande fall i min grupp...

När vi spelat i två timmar börjar en av dem att tröttna och bara fjöntar sig... Om det kommer till exempel ett svartsvin säger han bara med babyröst 'ja, osså biter han mig i pannan så att jag får 1000 i trauma och dör' och gör ett stort kryss över hela formuläret... /images/icons/baby.gif = /images/icons/sick.gif

Men i ditt fall är dom slöa hela tiden, inte bara när de tröttnat på att spela, men mina är oxå rätt slöa ibland...

Antingen är du en dålig SL eller är de dåliga spelare...
kör du egna äventyr eller nerladdade???
De nerladdade är ofta bättre än de man hittar på själv om man inte lägger väldigt mycke tid på dem...

Jag kör mest med egna, och då är spelarna rättså slöa, men när jag kör riktiga äventyr, som när jag körde armandes testamente, blev det fart på dem. Det ligger ofta mer problemlösning i de man hittar på internet, de jag gör själv går ofta ut på att döda en person som är skitdålig på allt. Gåtor, som när man möter en Sagitaur, eller som den där med Dunvik i Armandes Testamente får också ofta fart på deras hjärnor...

Men lyssna inte på mig är du snäll, jag är en ganska dålig SL själv...

The_shadow

Warrior
jag skall göra ett sista försök. är det någon som har ett BRA nybörjaräventyr? (börjar på en låg nivå)
det jag testat hittils är:
Hot = fungerade inte alls.
Straff = fungerade ännu sämre.
Bedjan = fungerade dåligt.
Lockbeten = fungerade dåligt.
tvång = fungerade inte alls.
Mutor = fungerade nästan inte alls.

så vad skall jag göra? de säger att mina äventyr är jättekul, men de gör inget, sist blev de jagade runt halva Consaber när de inte tänkte utan bara började slakta fogdeknektar som ville ställa några frågor (de han inte börja prata). (det var nog ett hot/straff). så vad i H#####E skall jag göra?

Mannuraj

Veteran
Hmmmm.. skaffa nya spelare? Om inte det funkar så kan du väll låta någon av spelarna vara SL någon gång så kan du sätta fart på spelet.

The_shadow

Warrior
det har jag testat. såfort jag körde på lite så sade SL "STOPP FÖR HELVETE, så kan du inte göra, det stämmer inte med mitt äventyr."
hur jävla skoj är det att stöta på 8 demoner efter 20 min spelande och bli skickad direkt till Vixharsiva?
hade inte en chans.
nya spelare? har inte hittat några och har inte tillräckligt med pengar för att ta mig till skövde och SUGS (krilles förening).

Eskil

Warrior
Re: Svar, eller nåt.

Pröva att spela ett engångsscenario eller liknande med förgjorda karaktärer som inte är särskilt bra på att slåss, och där intrigen inte direkt ger dem några direkta chanser att slåss. Ge karaktärerna bra personligheter och övertyga spelarna att försöka följa dem. Eller gå på ett konvent, där finns det massa sådana scenarion att spela för en billig penning.

PS: Ring inte den jobbige nästa gång ni spelar, om han tycker det är så jättertråkigt att spela rollspel är det ingen mening med att han är med.

samiis

Warrior
Re: panik fråga (LOT*) */loads of text

Jag brukar som SL spela med lite. Visserligen är det lite mesigt, men jag brukar, när jag ska förklara någonting resa mig upp, gå en meter åt sidan så att alla ser mig och visa jättetydligt hur den skäggiga dvärgkvinnan på krogen ser ut, eller vilken rolig ställning ritualmagikern står i när han ber...

Det brukar (tror jag) pigga upp spelarna lite, och de kanske till och med gör nånting liknande själva, när de ska visa hur de försöker träffa fyra stycken med ett hugg med yxan.../images/icons/tonguea.gif

Jag känner igen ditt problem. Min lösning blev att köpa ett äventyr av NeoGames. Dom är mycket bättre än vanliga internet-äventyr och även lättare för spelledaren. Om det inte hjälper så säg helt enkelt till dom att du inte vill vara med (funkar bäst om man äger de viktiga böckerna själv) om dom inte skärper sig.

Mvh Victor Palm

I'll be back

samiis

Warrior
Jag fatta inte varför ni säger att ni tycker att de ska skärpa sig... Det är inte det det handlar om.

Dom är dåliga spelare, eller ör ni en spelgrupp med fel atmosfär, dom behöver piggas upp, inte skärpa sig, det hjälper inte i detta fallet...

Eskil

Warrior

Jag skulle tro att det sista tipset var mer riktat till samliis, men du kan ju sluta ringa allihopa och skaffa nya spelare. Eller försöka förklara för dem vad det är du tycker är så tråkigt och försöka få dem att förstå.

...Det är nog lättare att skaffa en ny grupp.

samiis

Warrior
testa det med att 'teatra' för dem mer, gör det lite roligare.

Mina spelare går ofta på stan och shoppar vapen och annan utrustning, då växlar jag tillexempel karaktärerna väldigt mycket...

Rollpersonerna går till en sanarialv med ett stånd på torget och frågar om han har någon klätterutrustning, han svarar med en väldigt speciell röst, t ex pipig 'naj det har jag inte, men gå till min kusins syskonbarn i andra änden av stan, gå absolut inte till dvärgen Rabbsnobbs butik för han är jättedålig, får jättemycket kunder hela tiden, jag tänker förresten inte berätta för er var han håller till... men kom ihåg att inte gå i nårheten av hans butik därborta' säger han och pekar ' när ni ska till min kusin, för övrigt heter han Invalas

samiis

Warrior

bara en fråga som inte hjälper dig, tycker de att det är verkligt roligt, pratar de mycket om det i skolan typ så här fast inte så fjolligt 'Åh vad jag längtar tills på onsdag när vi ska spela eon...'

det gör de jag spelar med iaf, fast inte så fjolligt så klart.../images/icons/wink.gif

zuntona

Swordsman
Taskigt. Du har ett problem. Fråga vad dom vill med att spela egentligen om dom inte tänker utan bara slåss. Säg åt dom att det finns tv o data spel då. Poängen med rollspel är ju att man har alternativ på att göra vad man vill. Gör dom inget borde dom syssla med något annat.

samiis

Warrior
Men det är ju synd för honom (SLn jag inte minns ved han heter...) att sparka gruppen om han inte har en chans att värva nya spelare, om han vill syssla med rollspel...

Det är inte alltid så kul att vara SL åt sig själv och ingen annan...

The_shadow

Warrior
hm har en fundering. kan det funka om jag tar mina spelare åt sidan innan vi spelar och förklarar noga hur just deras karaktär uppför sig och försöka få honom att spela därefter?

kan det funka eller skall jag fortsätta att hota dem till livet (bildligt) varje gång de inte spelar?