Nekromanti Panty Explosion i andra miljöer

Storuggla

Champion
Igår, när jag klurade på en kampanj i en swords and sorcery-miljö, så lurade jag på vilket regelsystem jag skulle vilja använda. Heroquest dök upp (100 ord!), likaså TSOY (keys!) men även PE (best friend/rival!). Alla har sina positiva sidor, men just nu klurar jag på om jag kan använda PEs regler i en annan setting (säg swords and sandals?). På rak arm känns det lite... fel. Tankar?

Storuggla, missbrukar paranteser

Nightowl

Champion
  • Ändra Junishi till något som bättre passar miljön
  • Ändra blodgrupper till något som bättre passar miljön
  • Eventuellt ändra elementen till något som bättre passar miljön

Storuggla

Champion
Jag tror mitt tyngst vägande motiv för att vilka planka PE är att jag är lat, spelarna ska få beskriva mycket :gremgrin:
Och, öh, för att förtydliga, man skulle inte spela haremsflickor eller något utan riktiga hjältar. Annars hade ju PE varit någorlunda passande rakt av.

Storuggla, mindre urringning

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Nightowl har ju redan sagt det viktigaste, klart det funkar! Jag har tänkt på det i ytterligare nån annan miljö osv. Men nu ska vi bli praktiska!

Kruxet med elementen är väl att om man byter namn så kommer de inte gå att använda på samma sätt. Med Eld så kan du skrika åt nån, det funkar inte med Våld. Det funkar iofs med Aggression... men en sån typ av översättning pajjar nog när man kommer till Luft tror jag. Vatten skulle ju kunna bli Flexibilitet... men det känns inte så himla eggande va? Lika bra att behålla elementen i så fall.

Psykiska krafter blir ju förstås Svarkonst och inget annat.

Gällande traits så torde det funka fint att köra på en för högsta elementet och en för sin bakgrund samt tre fria som jag tycker kan vara både egenskaper/färdigheter man besitter eller nån speciell ägodel ("Min urfaders svärd Benbite, smitt medan klanerna var få och unga" typ). En S&S-hjälte ska ju vara fri så jag tycker det vore konstigt att ruta in dem för hårt på vad de ska ha traits för... :gremtongue:

Storuggla

Champion
Jag klurade på om blodgrupp skulle ersättas med socialt stånd, men sen kom jag på att det är oviktigt egentligen. Att inte döpa om elementen håller jag med om.
Sen skulle jag nog kapa traitsen till tre, eftersom folk sitter och svettas att försöka komma på fem...

Storuggla, stenöken och satraper

Rickard

Urverk speldesign
Kruxet med elementen är väl att om man byter namn så kommer de inte gå att använda på samma sätt. Med Eld så kan du skrika åt nån, det funkar inte med Våld. Det funkar iofs med Aggression... men en sån typ av översättning pajjar nog när man kommer till Luft tror jag. Vatten skulle ju kunna bli Flexibilitet... men det känns inte så himla eggande va? Lika bra att behålla elementen i så fall.
Vettiga översättningar?

/Han som måste klä på sig på 0 minuter, eftersom han skulle ha dykt upp för -2 minuter sedan

DeBracy

Sen skulle jag nog kapa traitsen till tre, eftersom folk sitter och svettas att försöka komma på fem...
Det låter som en god idé... men se till att göra dem lite bredare! "Slåss asbra" suger ju medan "Kaltars obesegrade förkämpe" är coolt och kanske kan användas till mer än bara att slåss. Praktexemplet i Bläck-sammanhang är nog Dnalors "Stridsschaman från vargstammarna i norr". Hur kickass är inte det?

Storuggla

Champion
""Slåss asbra" suger ju medan "Kaltars obesegrade förkämpe" är coolt och kanske kan användas till mer än bara att slåss. Praktexemplet i Bläck-sammanhang är nog Dnalors "Stridsschaman från vargstammarna i norr". Hur kickass är inte det?"

Det är därför jag dras till Heroquest. "Imponernade Skägg 17", "Säcken med Sex Vindar 19" eller "De Vidanska Poeternas Visdom 14" liksom. Kickass. Vad gör de? Hitta på själv! Heroquest äger, om jag bara kunde jobba in bästis/sämstis-prylen i det skulle det vara perfekt.

Storuggla, för att spela troll i alla fall

DeBracy

Hitta på själv! Heroquest äger, om jag bara kunde jobba in bästis/sämstis-prylen i det skulle det vara perfekt.
Då menar du helt för berättandes skull, right? Genremässigt känns det inte direkt som nån nödvändighet... så det är väl liksom bara att klistra på i så fall. "Vem litar du på och vem är du misstänksam emot? Fint! Då berättar han när du lyckas och han när du misslyckas."

...eller så kör man bara en höger/vänster-grej. Den som sitter till vänster (sinister) sätter dig i skiten när du misslyckas. Inte lika beroende på att alla är närvarande varje gång heller. Precis som PE-skulle göra så brakar det ju ihop litegrann om man bara är två spelare... men då får man väl stoppa in spelledaren i kedjan också typ. Eller nåt. Jag skulle ju plugga...

DeBracy

Tveksamt om jag vill ha "slem" som grundegenskap... :gremwink: Sen passar de inte riktigt ihop i vad de symboliserar heller. Tanken var dock inte så dum.

thark

Hero
Jag klurade på om blodgrupp skulle ersättas med socialt stånd, men sen kom jag på att det är oviktigt egentligen.

Blodgrupp och zodiak är ju, som jag ser det, mest där för att vara något att ge inspiration när man skapar sin figur, och att ge den inspirationen ur ett "japanska skolflickor"-präglat perspektiv. I efterhand har själva valet ingen som helst betydelse, bara traiten det ger upphov till.

Så länge man har lagom många traits (och traits i sig är ju egentligen mest flaggor) spelar det nog rent systemmässigt ingen större roll hur man kommer fram till dem, men det är förmodligen mer intressant och kreativitetsfödande om man har några, för miljön lämpliga, kategori-indelningar. (Socialt stånd vet jag inte om jag köper t ex, men kanske "bakgrund" eller "uppväxt".)

Vad gäller att "översätta" elementen: Jag tror också man bör byta ut dessa till något som är mer lämpligt för miljön. Dock, så tror jag inte att det är något speciellt magiskt med att ha just fem element och just den nuvarande indelningen av hur handlingarna passar—de är ju trots allt ändå rätt godtycklingar och fria för tolkning—utan jag tror snarare att man helt enkelt bör ha fyra-fem pölar för olika typer av handlingar som inte nödvändigtvis mappar 1:1 mot de i skolflicke-PE.

Storuggla

Champion
I stort sett allt du skriver väger lätt mot mitt ultimata argument:

Jag tror mitt tyngst vägande motiv för att vilka planka PE är att jag är lat
Skämt åsido, bra poänger.

Storuggla, får nu rejsa