Jag klurade på om blodgrupp skulle ersättas med socialt stånd, men sen kom jag på att det är oviktigt egentligen.
Blodgrupp och zodiak är ju, som jag ser det, mest där för att vara något att ge inspiration när man skapar sin figur, och att ge den inspirationen ur ett "japanska skolflickor"-präglat perspektiv. I efterhand har själva valet ingen som helst betydelse, bara traiten det ger upphov till.
Så länge man har lagom många traits (och traits i sig är ju egentligen mest flaggor) spelar det nog rent systemmässigt ingen större roll hur man kommer fram till dem, men det är förmodligen mer intressant och kreativitetsfödande om man har några, för miljön lämpliga, kategori-indelningar. (Socialt stånd vet jag inte om jag köper t ex, men kanske "bakgrund" eller "uppväxt".)
Vad gäller att "översätta" elementen: Jag tror också man bör byta ut dessa till något som är mer lämpligt för miljön. Dock, så tror jag inte att det är något speciellt magiskt med att ha just fem element och just den nuvarande indelningen av hur handlingarna passar—de är ju trots allt ändå rätt godtycklingar och fria för tolkning—utan jag tror snarare att man helt enkelt bör ha fyra-fem pölar för olika typer av handlingar som inte nödvändigtvis mappar 1:1 mot de i skolflicke-PE.